Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ HALİL SENCER ERKMAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ HALİL SENCER ERKMAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik
|
Dersin amacı
|
Osmanlı Mimarisini Klasik olarak adlandırılan düzeye taşıyan koşullarının anlaşılacağı kavramsal çerçeveleri ortaya koymak; Osmanlı anıtsal ve dinsel mimari kültür ve geleneğinin kaynaklarını araştırmak; Osmanlı mimarisinde Sinan Çağı''''nın ayrıcalıklı yönlerini ve Sinan''''ın sanatının özelliklerini incelemek; Sinan döneminin sonraki dönemlere etkilerini tartışmaktır.
|
Dersin tanımı
|
Klasik Dönem Osmanlı Mimarisinin gelişimi ve Sinan Çağı''nın ayrıcalıklı yönleri üzerine mimari yapı örnekleri eşliğinde tartışma ve yoruma dayalı bilgilenme.
|
1- |
Anadolu Türk Mimarisinin gelişimi bağlamında Osmanlı Dönemi anıtsal ve dinsel mimarisine giriş; genel terminoloji, kavramlar,
sorunlar.
|
2- |
Mimarlığa, uygulamaya ve bezemeye temel teknik terimler ve kavramlar (terminolojiye giriş)
|
3- |
Osmanlı mimarlığında temel yapı türleri ve yapı tipleri, kaynak ve kökenleri
|
4- |
Erken döneminde Osmanlı Mimarlığını etkileyen unsurlar, kültürel arkaplan, binalar
|
5- |
Osmanlı Mimarlığının erken dönemi, kültürel arkaplan, binalar, baniler
|
6- |
Osmanlı Mimarlığının klasik dönemini hazırlayan etmenler, binalar
|
7- |
Ara sınav
|
8- |
Osmanlı Mimarlığının klasik dönemi, binalar, baniler
|
9- |
Osmanlı Mimarlığının klasik dönemi Mimar Sinan
|
10- |
Osmanlı Mimarlığının geç dönemi: camiler,
|
11- |
Osmanlı Mimarlığının geç dönemi: saraylar, konaklar, sivil mimari
|
12- |
Osmanlı mimarlığının geç dönemi: kamu yapıları. eğitim yapıları, askeri yapılar, yönetim yapıları
|
13- |
Dünyadaki mimarlık akımlarının Osmanlı mimarlığındaki yansımaları "izm"ler, Ulusal mimarlık akımı
|
14- |
ödev sunumu (seminer)
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Estetik duygunun gelişmesi; sorgulama ve karşılaştırma yapabilmesi beklenir
|
2- |
Osmanlı mimarlığının kültürel, toplumsal-ekonomik koşulları içinde değerlendirmek
|
3- |
“Osmanlı Mimarlığı” kavramını kavramak, bu kapsamdaki eserleri ayırt etmek, tanımlamak
|
4- |
Kültür varlığı eserlerin kültürün maddi simgeleri olduğunu bilmek ve gerekçeleriyle ifade etmek
|
5- |
Farklı yapı tiplerini, dönemsel özellikleriyle tanımak ve sınıflandırmak
|
6- |
Osmanlı mimarisinde Sinan döneminin getirdiği yenilik ve gelişmelerin farkında olmak.
|
7- |
.
|
8- |
.
|
9- |
.
|
10- |
.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Mimari Tasarım
|
|
2- |
Konstrüksiyon/Yapı Bilgisi
|
|
3- |
Tarihi Çevre Koruma ve Belgeleme
|
|
4- |
Mimarlık Tarihi
|
|
5- |
Mimarlık Kuramı/ Bina Bilgisi
|
|
6- |
Malzeme Bilgisi
|
|
7- |
Kentsel Tasarım/Şehircilik
|
|
8- |
Sanat Tarihi
|
|
9- |
Binalarda Enerji Performansı ve Sürdürülebilirlik
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
4
|
56
|
Ödevler
|
2
|
8
|
16
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
2
|
8
|
16
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
12
|
12
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
12
|
12
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
2
|
16
|
32
|
Toplam iş yükü
|
|
|
188
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Grabar, O., İslam Sanatının Oluşumu, 1988, İstanbul
Cezar, M., Tipik Yapılariyle Osmanlı Şehirciliğinde Çarşı ve Klasik Dönem İmar Sistemi, Mimar Sinan Üniversitesi Yay. 1985, İstanbul
Kuban, D., "100 Soruda Türkiye Sanatı Tarihi", Gerçek Yay, 1981, İstanbul
Cezar, M., "Sanatta Batıya Açılış ve Osman Hamdi", 1995, İstanbul
AREL, A., "Batılışma Devri Türk Mimarisi", İstanbul Teknik Üniversitesi Yay.
Osmanlılar Ans., ilgili maddeler
Türkler Ans. İlgili maddeler
Eczacıbaşı Sanat Ans. iİgili Maddeleri
DİA İslam Ans. İlgili Maddeler
Ramazanoğlu, G., Mimar Sinan´da Tezyinat Anlayışı, Kültür Bak. Yay, 1995, Ankara
Aslanapa, O., Osmanlı Devri Mimarisi, İnkılap Yay
|
|