Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ONKOLOJİ HEMŞİRELİĞİ |
Birinci düzey |
SEC 124 |
Seçmeli |
5 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yoktur
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. PINAR TEKİNSOY KARTIN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Doç. Dr. Pınar Tekinsoy Kartın
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Sunum, araştırma, tartışma
|
Dersin amacı
|
Dünya''da ve Türkiye''de sık görülen kanser türlerini, kanserin etiyolojisini, kanserde tanı yöntemlerini, kanserde tedavi ilkelerini, kanser tedavilerine bağlı olarak gelişen semptomları, kanser hastaları ve bakım verenlerde gelişebilecek sorunları, kanserde palyatif bakım ilkelerini, onkoloji hemşireliğinin önemini açıklamayı amaçlamaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders kanserin önemi, Dünyada ve Türkiye’de kanserin epidemiyolojisini, etiyolojik risk faktörlerini, kanserin oluşumu- karsinogenezis süreci,kanserin sınıflandırılması, kanserde tanı yöntemleri (KETEM merkezlerinde erken teşhis), kanserde kemoterapi ve radyoterapi tedavisi, kanserde hedefe yönelik tedaviler, akıllı ilaçlar , kanserde cerrahi tedavi ve hormon tedavileri, semptom kontrolü ve hemşirelik bakımı, onkolojik aciller ve hemşirenin sorumlulukları, kök hücre tedavisi hemşirelik bakımı, terminal dönem hasta bakımı ve palyatif bakım, kanserli hastalara bakım verenlerin yaşadığı güçlükler, onkoloji hemşirelerinde tükenmişlik ve baş etme yöntemlerini, onkoloji hemşireliğinin önemi, dernek çalışmaları ve düzenlenen kongreler konularını içermektedir.
|
1- |
Kanserin Önemi, Dünyada ve Türkiye’de Kanserin Epidemiyolojisi
|
2- |
Etiyolojik Risk Faktörleri
|
3- |
Kanserin Oluşumu- Karsinogenezis
|
4- |
Kanserin Sınıflandırılması,
Kanserde Tanı Yöntemleri (KETEM Merkezlerinde Erken Teşhis)
|
5- |
Kemoterapi ve Radyoterapi Tedavisi
|
6- |
Hedefe Yönelik Tedaviler, Akıllı İlaçlar
|
7- |
Cerrahi Tedavi ve Hormon Tedavileri
|
8- |
Ara Sınav
|
9- |
Semptom Kontrolü ve Hemşirelik Bakımı
|
10- |
Onkolojik Aciller ve Hemşirenin Sorumlulukları
|
11- |
Kök Hücre Tedavisi ve Hemşirelik Bakımı
|
12- |
Terminal Dönem Hasta Bakımı ve Palyatif Bakım
|
13- |
Kanserli Hastalara Bakım Verenlerin Yaşadığı Güçlükler
|
14- |
Onkoloji Hemşirelerinde Tükenmişlik ve Baş Etme Yöntemlerİ
|
15- |
Onkoloji Hemşireliğinin Önemi, Dernek Çalışmaları ve Kongreler
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Kanserin epidemiyolojisini açıklabilme
|
2- |
Kanserde tanı yöntemlerini açıklayabilme
|
3- |
Kanserin tedavi ilkelerini açıklayabilme
|
4- |
Kansere ve tedavilerine bağlı olarak gelişen semptomlara yönelik hemşirelik bakımını açıklayabilme
|
5- |
Kök hücre tedavisini ve hemşirelik bakımını açıklayabilme
|
6- |
Kanserde palyatf bakım ilkelerini açıklayabilme
|
7- |
Terminal dönem hasta bakımını açıklayabilme
|
8- |
Kanser hastasında ve yakınlarında görülen psikososyal sorunları ve hemşirelik bakımını açıklayabilme
|
9- |
Onkoloji hemşirelerinde tükenmişlik ve başetme yöntemlerini açıklayabilme
|
10- |
Onkoloji hemşireliğinin önemini, dernek çalışmaları ve kongreleri açıklayabilme
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Mesleki rol ve işlevlerini yerine getirmek için gerekli olan güncel kuramsal bilgi, beceri ve tutuma sahiptir.
|
|
2- |
Hemşirelik uygulamalarını kanıta dayalı olarak hemşirelik süreci doğrultusunda uygular.
|
|
3- |
Birey, aile, toplum, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle etkili iletişim kurar ve işbirliği içinde çalışır.
|
|
4- |
Hemşirelik uygulamalarında mesleki etik ilke, insan hakları ve kültürel özelliklere saygı, hoşgörü gibi evrensel değerlere uygun davranır.
|
|
5- |
Hemşirelik uygulamalarında ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı dikkate alır.
|
|
6- |
Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, yönetimi ve araştırmalarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanır.
|
|
7- |
Öğrenme-öğretme ve yönetim sürecini hemşirelik uygulamalarında kullanır.
|
|
8- |
Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerilerini kullanır.
|
|
9- |
Bireysel ve mesleki gelişime katkı sağlayacak araştırma, proje, bilimsel ve sosyal etkinliklerde yer alır.
|
|
10- |
Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır.
|
|
11- |
Çevrenin korunmasına ve doğal afet, salgın gibi durumlarda toplumun sağlık gereksinimlerine duyarlıdır.
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
15
|
2
|
30
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
1
|
2
|
2
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
2
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
2
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
6
|
6
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
38
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1.Ovayolu N, Ovayolu Ö. Temel İç Hastalıkları Hemşireliği ve Farklı Boyutlarıyla Kronik Hastalıklar. Nobel Tıp Kitabevi, Adana, 2016,
2.Can G (edit). Onkoloji Hemşireliği. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2015
3.Karadakovan A, Aslan Eti F. (Ed.) Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Nobel Tıp Kitabevi, Adana, 2010.
4.Akdemir N, Birol L. İç Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı. Sistem Ofset, 2. Baskı, Ankara, 2010.
5.Mayadağlı A, Parlak C. Klinik Onkoloji El Kitabı. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2009.
6. Pollock R, Doroshow JH, Khayat D, Nakao A, O''Sullivan B. UICC Klinik Onkoloji. Türk Kanser Araştırma ve Savaş Kurumu. Alp Ofset Matbaacılık, Ankara, 2007.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1.Ovayolu N, Ovayolu Ö. Temel İç Hastalıkları Hemşireliği ve Farklı Boyutlarıyla Kronik Hastalıklar. Nobel Tıp Kitabevi, Adana, 2016,
2.Can G (edit). Onkoloji Hemşireliği. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2015
3.Karadakovan A, Aslan Eti F. (Ed.) Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Nobel Tıp Kitabevi, Adana, 2010.
4.Akdemir N, Birol L. İç Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı. Sistem Ofset, 2. Baskı, Ankara, 2010.
5.Mayadağlı A, Parlak C. Klinik Onkoloji El Kitabı. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2009.
6. Pollock R, Doroshow JH, Khayat D, Nakao A, O''Sullivan B. UICC Klinik Onkoloji. Türk Kanser Araştırma ve Savaş Kurumu. Alp Ofset Matbaacılık, Ankara, 2007.
|
|