Giriş | English

Lisans > Mühendislik Fakültesi > Makine Mühendisliği > TEMEL LABORATUVAR UYGULAMALARI
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
TEMEL LABORATUVAR UYGULAMALARI Birinci düzey TLT 297 3 12.00 12.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. ÜLFET ÇETİNKAYA
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. ÜLFET ÇETİNKAYA
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Teorik ve pratik
Dersin amacı Tıbbi laboratuvar teknikeri olarak görev ve sorumluluklarını bilen, tıbbi laboratuvarın rutin uygulamalarına hakim öğrenciler yetiştirmektir.
Dersin tanımı Hastane laboratuvarında normal çalışma akışına uygun laboratuvar öncesi hazırlık, örnek işleme, örnek çalışma ve sonuç verme işlemlerini gerçekleştirebilmek.

Dersin içeriği
1- Tıbbi Laboratuvarın İşleyişi ve Laboratuvar Kuralları
2- Tıbbi Laboratuvara Numune Kabulü, Analize Hazırlanması ve Ret Kriterleri
3- Kan Alma Teknikleri, Kan alma tüpleri ve içerikleri
4- Kan Alma Teknikleri, Kan alma tüpleri ve tüp sırası
5- Kan Alma Teknikleri, Kan almada dikkat edilecek kurallar ve kan alma
6- Kan numunelerinin saklanması ve transferi
7- Ara sınav
8- Ara sınav değerlendirilmesi.Sınav sorularının cevapları ile ilgili geri bildirimlerin yapılması.
9- İdrar örneklerinin toplanması, saklanması ve transferi
10- Dışkı örneklerinin toplanması, saklanması ve transferi
11- Diğer örneklerinin (kan, idrar ve dışkı dışında) toplanması, saklanması ve transferi
12- Laboratuvarda Preanalitik Süreçlerde Yapılan Hatalar ve Önleyici Tedbirler
13- Laboratuvarda Analitik Süreçlerde Yapılan Hatalar ve Önleyici Tedbirler
14- Laboratuvarda Postanalitik Süreçlerde Yapılan Hatalar ve Önleyici Tedbirler
15- Laboratuvar Otomasyon Sistemleri ve İşleyişleri
16- Laboratuvar Sonuç Raporlama İşlemleri
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Tıbbi laboratuvarların işleyişini açıklar, laboratuvar kurallarına uyar.
2- Kan alma tekniklerini uygulayarak kan alır.
3- Laboratuvarda preanalitik, analitik ve postanalitik süreçleri bilir ve bu süreçlerde yapılan hata kaynaklarını tespit eder, önleyici tedbirler alır.
4- Laboratuvara gelen örneklerin kabul ya da reddetme, işleme alma, gönderme ve depolama hakkında bilgi ve beceriye sahiptir.
5- Laboratuvar alet ve ekipmanlarının kullanımı ile ilgili uygulama becerisi ve teorik bilgiye sahiptir.
6- Klinik laboratuvar otomasyonu ve kalite kontrol bilgisine sahiptir.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- 1a) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olma becerisi.
2- 1b) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
3- 2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
4- 3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
5- 4) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
6- 5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
7- 6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
8- 7a) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.
9- 7b) En az bir yabancı dil bilgisine sahip olma becerisi.
10- 7c) Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
11- 8a) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci.
12- 8b) Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
13- 9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
14- 10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
15- 11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 1 20 20
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 20 20
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 14 10 140
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 25 25
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     305
AKTS     12.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı ders notları
Yardımcı Kaynaklar -

Ders ile ilgili dosyalar