Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
MİMARLIK TARİHİ I |
Birinci düzey |
MİM342 |
Zorunlu |
3 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM ÜYESİ LEYLA KADERLİ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ LEYLA KADERLİ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Araş. Gör. Melikşah Koca
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik
|
Dersin amacı
|
Prehistorik ve İlk çağların, gelişim süreci, yapı türleri ve tipolojileri, mekan anlayışı, yapım sistemlerinin toplumsal yaşam ve kültür biçimleri bağlamında Ege, Akdeniz ve Anadolu Coğrafyası ve kültürü ile karşılaştırmalı olarak ele alınması
|
Dersin tanımı
|
Tarih öncesi ve İlk Çağ Sanatı ve Mimarlığının temel özelliklerinin biçim ve anlam ilişkisi bağlamında ele alınması.
|
1- |
Dünya üzerinden ilk insan Topluluklarının izleri, Paleotik Dönem, Prehistorik Çağ Sanatı, Kültürüne ve yerleşimlerine Giriş
|
2- |
Paleolitik ve Mezolitik Çağ Sanatı, Kültürü ve Mimarisinin Oluşumu, Tarihsel Coğrafyası, Göbeklitepe Yerleşimi, Sanat, Kültür ve Mimarisinin oluşumu, Anadolu- Mezopotamya, kültürlerinin etkileşimi, Kullanılan Malzeme teknikler
|
3- |
Neolotik Çağ Sanat, Kültür ve Mimarisinin oluşumu, yerleşik ve göçer yaşam biçimlerinin katkısı, kentlerin oluşumu, Anadolu- Mezopotamya -Asya kültürlerinin etkileşimi, İlk Büyük uygarlıklar
|
4- |
Kalkolitik Çağ Sanat, Kültür ve Mimarisinin oluşumu, yerleşik yaşam biçimlerinin katkısı, kentlerin oluşumu, Anadolu- Mezopotamya -Asya kültürlerinin etkileşimi, Örnekler üzerinden Anıtsal yapılar, basit konutların mimarisi özellikleri
|
5- |
Göbeklitepe Yerleşimi, Sanat, Kültür ve Mimarisinin oluşumu, Anadolu- Mezopotamya -Asya kültürlerinin etkileşimi
|
6- |
Anadolu daki bu Dönem yerleşimleri, Anadolu mimarlık kültürü ve geleneğinin durumu, Hacılar, Çatalhöyük, Aşıklıhöyük, İkiztepe örnekleri,Troya yerleşimi Sanat ve Kültür ile Mimari oluşumları diğer Anadolu ve Ege Mimarisi ile etkileşimi
|
7- |
Hitit Sanat ve Kültürünün oluşumu Dönemleri Anadolu daki etkileri, Hitit Dönemi sonrası Anadolu Kültürleri,
|
8- |
" Hitit Sanatı ve Dönemi Mimarisi biçim ve anlam ilişkisi üzerine yorumlar ve örnekler
KÜLTEPE ÖRNEĞİ"
|
9- |
Ara Sınav
|
10- |
Mısır Uygarlığı, Sanat, Kültür ve Mimarisinin Gelişimi, Anıtsal Yapıları, Mezar Mimarsinin gelişimi ve etkileri Akdeniz Uygarlıkları içerisindeki konumu ve yansımaları
|
11- |
Mısır Sanat, Kültür ve mimarisinin gelişimi, Anıtsal yapıları örnekleri üzerinden Mısır Mimari geleneği
|
12- |
" Anadolu Kültürleri, Minos ve Miken Sanat, Kültür ile Mimarisinin oluşumu Anadolu Ege ve Mısır Mimarisi etkileşimi
Frigya"
|
13- |
Antik Yunan Uygarlığı, Arkaik, Klasik, Helenistik Dönem Mimarisi, Sanatı oluşumu ve etkileşimi, Başlıca Anıtları, Mezar Mimarisi, Atina Örnekleri Yapı Tipolojileri
|
14- |
ROMA Uygarlığı, Kültür, Sanat ve Mimarisi tarihsel Coğrefyası, süreç içerisindeki gelişimi ve etkileşimi, Anıtsal YaPı Formları, Kullanılan Malzeme Ve teknikler, Günümüze ulaşan örnekler, Antik Kentler
|
15- |
ROMA KÜLTÜRÜ VE MİMARİ GELİŞİMİ, ANTİK KENTLER, ÖRNEKLER
|
16- |
.Geç Antik Çağ Sanat ve Kültürü, DoğuRoma _Bizansın Oluşumu Genel Değerlendirmeler
|
17- |
.
|
18- |
.
|
19- |
.
|
20- |
.
|
1- |
Dersin içeriğinde konu edinen dönem mimarlığının gelişimini, yapı ve mekan tipolojileri çerçevesinde kavrayarak değerlendirebilir.
|
2- |
Dersin içeriğinde konu edinen dönemi temsil eden başlıca mimarları, yapıları ve dönem mimarlığının üslup gelişimini, estetik değerlerini, sanat anlayışını sorgulama, farklı görüşleri eleştirel bir değerlendirme becerisi kazanır.(B)
|
3- |
Dersin içeriğinde konu edinen dönem mimarlığının yapım tekniği, malzeme kullanımı ve örtü sistemi hakkında bilgi edinir.
|
4- |
Mimarlık tarihinin farklı dönemlerindeki mimari üslup ve geleneklerinin bilgisini sahip olur, böylelikle tarihi çevrenin ve kültürel mirasın önemini kavrayarak tarihsel kültürel değerlere duyarlı olma ve onları koruma bilinci kazanır.(A)
|
5- |
Farklı kültür coğrafyalarındaki mimarlık ve sanat geleneklerinin tarihsel gelişimi üzerine bilgilenme, eleştirel bakış açısıyla karşılaştırma yapma ve değerlendirme becerisi kazanır.(B)
|
6- |
Mimarlık ile kent ilişkisini, kentsel yerleşimin gelişimi üzerine tarihsel ve mekansal özellikleriyle değerlendirme becerisi kazanır.
|
7- |
.
|
8- |
.
|
9- |
.
|
10- |
.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Temel Tasarım ve Biçimsel Kompozisyon
|
|
2- |
Tasarım Düşüncesi Becerisi
|
|
3- |
Kuramsal Bilgi Becerisi
|
|
4- |
Görsel İletişim ve Grafik Anlatım
|
|
5- |
Eleştirel Düşünme
|
|
6- |
Araştırma ve Yorumlama Becerileri
|
|
7- |
Kültürel Çeşitlilik ve Küresel Örnekler
|
|
8- |
Geniş Kapsamlı Tasarım
|
|
9- |
İletişim ve Disiplinlerarası Çalışma
|
|
10- |
Toplum ve Çevre Sorumluluğu
|
|
11- |
Yasal Sorumluluklar ve Mesleki Etik
|
|
12- |
Taşıyıcı Sistemler
|
|
13- |
Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları
|
|
14- |
Proje ve Yapım Yönetimi
|
|
15- |
Çevre Kontrolü ve Servis Sistemleri
|
|
16- |
Sürdürülebilir Tasarım
|
|
17- |
Tarihi Çevre Koruma Bilinci
|
|
18- |
Tarihi Yapı ve Çevre Belgeleme
|
|
19- |
Mimari Çeşitlilik ve Yerel Mimarlıklar
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
1
|
13
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
14
|
1
|
14
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
57
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
-
|
Yardımcı Kaynaklar
|
R. Naumann, Anadolu Uygarlıkları; E. Akurgal Anadolu Uygarlıkları; B. Mutlu, Mimarlık Tarihi ders notları; Y. Güngör, İlk Çağ Anadolu Medeniyetleri;W. Müller, G. Vogel, Mimarlık Atlası I; I. Hodder, Çatalhöyük; C. Tuna, İkiztepe Yapıları; S. Aktüre, Anadolu''da Bronz Çağı Kentleri;C. K. Maisels, Uygarlığın Doğuşu; R. Braidwood, Tarih Öncesi İnsan; S. Tanilli, Yüzyılların Gerçeği ve Mirası
|
|