Giriş | English

Lisans > Halil Bayraktar Sağlik Hizmetleri M.y.o. > Elektronörofizyoloji > KÜLTÜR VE MATEMATIK
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
KÜLTÜR VE MATEMATIK Birinci düzey MÖP 002 3 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. SERHAT AYDIN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR.SERHAT AYDIN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı ---
Dersin veriliş şekli Yüz yüze, Çevrimiçi
Dersin amacı Bu dersin amacı öğrencilere matematik ile kültür arasındaki ilişkiyi kavratmaktır.
Dersin tanımı Matematik ve kültür ilişkisi; matematiksel kavramları kendi kültürel bağlamlarında tanımlamak, farklı kültürlerin matematiksel düşünce yapıları, etnomatematik alanında yapılan araştırmaların temel prensipleri, matematik-antropoloji-dil bilimi arasındaki ilişki; sınıf içi uygulamalara etnomatematik çalışmalarını dâhil etmenin önemi; farklı kültürel bağlamlara yönelik sınıf içi matematik etkinlikleri tasarlama.

Dersin içeriği
1- Kültür ve matematiğin tanımları
2- Kültürel matematiğin amacı, içeriği ve zorlukları
3- Farklı kültürlerde sayılar ve sayma sistemleri
4- Farklı kültürlerde sayı sembolleri
5- Farklı kültürlerde akrabalık ilişkileri
6- Farklı kültürlerde sanat ve tasarım
7- Farklı kültürlerde kehanet ve falcılık
8- Farklı kültürlerde oyunlar
9- Farklı kültürlerde takvimler
10- Otomiler ve İnkalarda matematik
11- Sınıf-içi etnomatematik içeren bağlamsal etkinlikler
12- Sınıf-içi etnomatematik içeren bağlamsal etkinlikler
13- Sınıf-içi etnomatematik içeren bağlamsal etkinlikler
14- Sınıf-içi etnomatematik içeren bağlamsal etkinlikler
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Matematik ve kültür ilişkisini kavrar.
2- Matematiksel kavramları kendi kültürel bağlamlarında tanımlar.
3- Farklı kültürlerin matematiksel düşünce yapılarını bilir.
4- Etnomatematik alanında yapılan araştırmaların temel prensiplerini bilir.
5- Sınıf içi uygulamalara etnomatematik çalışmalarını dâhil etmenin önemi kavrar.
6- Farklı kültürel bağlamlara yönelik sınıf içi matematik etkinlikleri tasarlar
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- İnsan vücudunun temel yapısı, organ ve sistemlerine ait tanım ve terimleri, yerleşimleri, komşulukları ve işleyişleri bilir. 6. 7.
2- Sağlığın korunması, sistemlere ait hastalıklar ve ilk yardım bilgisine sahiptir.
3- Beynin temel yapısını, işleyişini bilir. Alan terminolojisini etkin kullanır.
4- Hekimin talimatı doğrultusunda, elektroensefalografi (EEG), elektronöromiyografi (ENMG), polisomnografi (PSG) gibi elektronörofizyolojik uygulamaları yapar.
5- İşlem süresince hastanın takibini yapar, hastanın durumuyla ilgili gözlemlediği olağan dışı durumları hekime bildirir.
6- İşlemler ve acil durumlar için gerekli cihaz, elektrot, malzeme ve ilaçları hazırlar.
7- İşlem öncesinde cihazların kalibrasyonunu yapar. Ortamın işlemler için uygunluğunu sağlar.
8- İşlem sonunda kullanılan cihaz ve malzemelerin temizlik ve bakımının yapılmasını sağlar.
9- Rutin, uyku sırasında ve video EEG monitorizasyonda EEG çekimlerinin teknik özellikleri ve önemi bilir.
10- Elektronöromiyografide temel kavramları bilir ve basit sinir iletim uygulamalarını yapar.
11- Uyarılmış potansiyel, İntraoperatif monitorizasyon ve polisomnograf incelemesinde temel kavramları bilir ve uygular.
12- Birey ve halk sağlığı, iş güvenliği ve çevre koruma konularında yeterli bilince sahiptir.
13- Alanıyla ilgili konularda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve mesleki bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır.
14- Bir yabancı dilde temel düzeyde iletişim kurar ve mesleki uygulamalarda kullanır.
15- Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirir.
16- Alanıyla ilgili temel mesleki yasal mevzuatı anlar. Sosyal, kültürel ve hukuksal hak ve sorumluluklara uygun hareket eder.
17- Kalite yönetimi ve süreçlerine katılır.
18- Diğer sağlık disiplinleri ile çalışır.
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 6 1 6
Sunum / Seminer hazırlama 6 1 6
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 6 2 12
Toplam iş yükü     88
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 15
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 15
Yarıyıl içi toplam   30
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   30
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   70
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Gilsdorf, T. E. (2012). Introduction to cultural mathematics: With case studies in the Otomies and Incas. John Wiley & Sons.
Yardımcı Kaynaklar 1.) Asher, M. (2005). Etnomatematik (Çev: Bora Ercan). Okyanus yayıncılık, İstanbul. 2.) Burton, D. M. 2016. Matematik Tarihi Giriş (7. Basımdan Çeviri Prof. Dr. Soner DURMUŞ), Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara. 3.) d''''''''Ambrosio, U. (1985). Ethnomathematics and its place in the history and pedagogy of mathematics. For the learning of Mathematics, 5(1), 44-48.

Ders ile ilgili dosyalar