Ön koşul dersleri
|
BES 312, BES 322, BES 344, BES 346, BES 347 kodlu dersleri almış olmak
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ HATİCE ÖZÇALIŞKAN İLKAY
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
ARŞ. GÖR. DR. HATİCE ÖZÇALIŞKAN İLKAY
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
ARŞ. GÖR. BÜŞRA ASLAN GÖNÜL
|
Dersin veriliş şekli
|
Bu ders sadece yüz yüze eğitim ve klinik uygulama şeklinde yürütülmektedir.
|
Dersin amacı
|
Öğrencilere çocuk kliniklerinde beslenme ve diyetetik uygulamalarını öğretmek ve hasta dosyası okuma, dosyadaki bilgileri analiz etme ve hastanın klinik ve laboratuvar bulgularına göre beslenme tedavisi planlama becerilerini kazandırmaktır.
|
Dersin tanımı
|
Çocuk hastalıklarında beslenme alanındaki teorik bilgilerin klinik uygulamalarını içermektedir.
|
1- |
Klinik Uygulamaları ve Oryantasyon
|
2- |
Klinik Uygulamaları ve Vaka Sunumları
|
3- |
Klinik Uygulamaları ve Vaka Sunumları
|
4- |
Klinik Uygulamaları ve Vaka Sunumları
|
5- |
Klinik Uygulamaları ve Vaka Sunumları
|
6- |
Klinik Uygulamaları ve Vaka Sunumları
|
7- |
Klinik Uygulamaları ve Vaka Sunumları
|
8- |
Ara Sınav
|
9- |
Klinik Uygulamaları ve Vaka Sunumları
|
10- |
Klinik Uygulamaları ve Vaka Sunumları
|
11- |
Klinik Uygulamaları ve Vaka Sunumları
|
12- |
Klinik Uygulamaları ve Vaka Sunumları
|
13- |
Klinik Uygulamaları ve Vaka Sunumları
|
14- |
Klinik Uygulamaları ve Vaka Sunumları
|
15- |
Klinik Uygulamaları ve Vaka Sunumları
|
16- |
Final Sınavı
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Çocuk klinik ve polikliniklerindeki uygulamaları gözlemleyerek, teorik bilgilerini pratiğe aktarma konusunda bilgi ve becerileri kazanır.
|
2- |
Klinikte hasta izleminde uygulanacak yöntemleri ve hasta dosyasını okumayı öğrenir.
|
3- |
Çocuk hastaların beslenme durumlarını değerlendirme ve enerji, besin ögeleri gereksinimlerini hesaplama yöntemlerini olgular üzerinde uygulamalı olarak tartışır.
|
4- |
Çocuk hastanın dosyasındaki bilgilere, beslenme durumuna, klinik ve laboratuvar bulgularına göre tıbbi beslenme tedavisi planlamayı olgular üzerinde uygulayarak öğrenir.
|
5- |
Çocuk hastaların tıbbi beslenme tedavilerinde karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerileri geliştirebilir.
|
6- |
Çocuk hastalar, yakınları ve klinikteki diğer sağlık çalışanları ile iletişim becerilerini geliştirir.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Beslenme ve diyetetik alanına özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisine sahiptir.
|
|
2- |
Beslenme ve diyetetiğin farklı alanlarında karşılaşabileceği problemleri saptamada, eleştirel değerlendirmede, çözmede ve sonuca yönelik karar almada yetkindir.
|
|
3- |
Bireysel olarak, ekip içinde ve farklı disiplinlerle etkin bir biçimde çalışır.
|
|
4- |
Beslenme ve diyetetik uygulamaları ile ilgili güncel teknolojileri ve ekipmanları kullanır, veri tabanlarını sürekli ve etkin şekilde tarayarak kanıta dayalı doğru bilgiye ulaşır, işlevsel eğitim materyalleri geliştirir.
|
|
5- |
Türkçe ve en az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir.
|
|
6- |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir, bilimsel ve kültürel etkinliklere katılarak kendini sürekli yeniler.
|
|
7- |
Beslenme ve diyetetik alanında araştırma planlayabilme, uygulama yapabilme, araştırma verilerini değerlendirebilme ve raporlayabilme gibi temel araştırma becerilerine sahiptir.
|
|
8- |
Mesleki uygulamalarda ve alınan kararlarda sorumluluk üstlenir ve etik ilkelere bağlı kalır.
|
|
9- |
Mesleki uygulamaların toplumsal ve evrensel boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir.
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
16
|
14
|
224
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
16
|
2
|
32
|
Ödevler
|
16
|
1
|
16
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
3
|
3
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
16
|
1
|
16
|
Toplam iş yükü
|
|
|
297
|
AKTS
|
|
|
12.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1.Köksal G, Gökmen-Özel H. Çocuk Hastalıklarında Beslenme Tedavisi, Güncellenmiş 2.Yayım, Hatiboğlu Yayınevi, 2019.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1.Shaw V (eds). Clinical Paediatric Dietetics, 4th Edition, Wiley-Blackwell, 2015.
2.Koletzko B (eds). Pediatric Nutrition in Practice, Karger Medical and Scientific Publishers, 2015.
3.Yurdakök M (eds). Yurdakök Pediatri, Güneş Tıp Kitabevi, 2017.
4.Acosta PB, Yannicelli S. The Ross Metabolic Formula System Nutrition Support Protocols, 4th Edition, Ohio, 2001.
5. Şanlıer N (eds), Vakalarla Öğreniyorum: Çocuk Hastalıklarında Tıbbi Beslenme Tedavisi – 1,2 ve 3, 1.Baskı, Hedef CS Basın Yayın, 2019.
6.Süreli beslenme ve pediatri dergileri (Pediatrics, American Journal of Clinical Nutrition, Journal of Pediatric Gastroenterology and Nutrition, Acta Pediatrica, European Journal of Clinical Nutrition, Beslenme ve Diyet Dergileri vb.)
|
|