Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
SAĞLIĞI KORUMA VE GELİŞTİRME |
Üçüncü düzey |
HES 613 |
Seçmeli |
2 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
PROF. DR. HANDAN ZİNCİR
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ .DR. HANDAN ZİNCİR
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
AKTİF
|
Dersin amacı
|
Bu ders Halk Sağlığı Hemşireliği Anabilim Dalında doktora çalışması yapan öğrenciye bir toplumda yaygın olarak görülen sağlık sorunları, bunların önlenmesi ve denetimi, sağlıklı olma ve sağlığı sürdürme konularında farkındalık oluşturma, bireyleri güdüleyerek sağlıklı yaşam biçimi kazandırma konularında bilgi ve beceri kazandırılması.
|
Dersin tanımı
|
Bireylerin hasta olmalarını engellemek için yapılan hizmetler bütünü anlamına gelen sağlığın korunması ve sağlığın korunması kavramının daha geniş bir bakış açısıyla ele alındığı bir yaklaşım olup sağlığa yönelik herhangi bir davranış ve yaşam durumu için, eğitim, örgütsel, ekonomik ve çevresel desteklerin bileşimi olarak tanımlanan sağlığın geliştirilmesi kavramlarının öğrencinin öğrenmesi ve beceri kazanmasını sağlayan uygulamalar bütünü
|
1- |
Hastalık/sağlık çevre ve hemşirelik kavramları,
|
2- |
Sağlığın tanımı ve sağlıkta eşitsizlikler,
|
3- |
Sağlığın korunması ve geliştirilmesi, ilke ve yöntemleri,
|
4- |
Türkiye’de toplumun sağlık sorunları,
|
5- |
Ana sağlığının korunması ve geliştirilmesi,
|
6- |
Okul sağlığının korunması ve geliştirilmesi
|
7- |
Erişkin sağlığının korunması ve geliştirilmesi
|
8- |
İşçi/çalışanın sağlığının korunması ve geliştirilmesi,
|
9- |
Yaşlı sağlığının korunması ve geliştirilmesi.
|
10- |
|
11- |
|
12- |
|
13- |
|
14- |
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Birey aile ve toplumun sağlık sorunlarını eleştirel bir bakışla inceleme ve durumu açıklayabilme,
|
2- |
Sağlığı koruma ve geliştirme kavramı ile hastalık/sağlık çevre ve hemşirelik kavramlarının bileşenlerini anlayabilme,
|
3- |
Sağlığı geliştirme kavramının bireylerin kendi sağlıkları üzerinde kontrollerini artırabilmek anlamına geldiğini açıklayabilme,
|
4- |
Risk altındaki birey, aile ve toplumun davranışlarının kontrol altına alınmasında örgütsel, çevresel ekonomik desteklerin önemini kavrayabilme,
|
5- |
Sağlığın korunması ve geliştirilmesinde sivil toplum örgütlerinin desteğinin önemini kavrayabilme,
|
6- |
Sağlığı geliştirme uygulamaları ve bireyi güdüleme tekniklerini kullanabilme,
|
7- |
Sağlığı geliştirme uygulamaları ve bireyi güdüleme tekniklerini kendi ve birey üzerinde kullanabilme
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Hemşire ve hemşirelik teorilerini uygulama bilgi ve yeteneği geliştirebilme
|
|
2- |
Hemşirelik Esasları alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturabilme
|
|
3- |
Hemşirelik Esasları alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgulayabilme, çözüm yöntemi geliştirebilme, çözebilme, sonuçları değerlendirebilme ve gerektiğinde uygulayabilme
|
|
4- |
Hemşirelik Esasları alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme, öğrenmeyi
yönlendirebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme
|
|
5- |
Hemşirelik Esasları alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri paylaşabilme
|
|
6- |
Hemşirelik Esasları alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilme
|
|
7- |
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
10
|
3
|
30
|
Ödevler
|
4
|
3
|
12
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
4
|
6
|
24
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
124
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
30
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
10
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Piyal B.: Halk Sağlığına Giri?. Ankara Üniversitesi Uzaktan Eğitim Merkezi Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik Programı Halk Sağlığı Dersi Kitabı, 2011.
Piyal B. Sağlığın Geli?tirilmesi ve Bu Alandaki Ba?arılı Uygulamalar. 11. Ulusal Halk Sağlığı
Kongresi, Pamukkale, 2007.
Yardım N, Gögen S, Mollahaliloğlu S. Sağlığın Geli?tirilmesi (Health Promotıon): Dünyadave Türkiye'de Mevcut Durum İstanbulÜniversitesiTıp Fakültesi Dergisi 2009, Cilt 72, Sayı 1,
Sayfa(lar) 029-035 www.saglik.gov.tr/.../sagligin-tesviki-ve-gelistirilmesi-daire-baskanligi.html
Erdoğan S, Nahcivan N, Esin N ve ark. (1994) Sağlığı sürdürme, sağlığı geliştirme ve hemşirelik”, Hemşirelik Bülteni, 8: 32.
Spradley WB (2001) Health Promotion and Wellness, Community Health Nursing Concept and Practice, Lippincott.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Her konu için ilgili kaynaklar değişeceği için temelde;
• Son istatistikler (Türkiye ve dünya)
• Yapılan ve yapılacak projeler
• Yapılan hukuki düzenlemeler
Konuyla ilgili değişen sağlık sistemi ile ilgili yapılanmalara bakılmalıdır
|
|