Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
UYGULAMALI FONETİK II |
Birinci düzey |
RDE 102 |
Zorunlu |
2 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe-Rusça
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM ÜYESİ HÜSEYİN PARLAK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Dr.Öğrt.ÜYESİ HÜSEYİN PARLAK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Rus fonetiğin özellikleri. Rusça’nın sesleri. Seslerin oluşması. Hece. Hecenin yapısı: hecenin oluşması, hecenin çeşitleri (açık hece, kapalı hece; hece bölümü ile ilgili kurallar). Hecelerin birleşmesi. Rus dili seslerinin transkripsiyonu ve örnekleri, Rusça yazım örnekleri. Kelimelerde vurgu. Ünlüler ve ünsüzler. Ünlü çeşitleri Ünlü uyumu kuralları. Ünsüz uyumu kuralları. Cümleler ve kısa metinler üzerinde pratik uygulamalar. Doğru tonlamalarla ve vurgularla okuma alışkanlığının edinmesi
|
Dersin tanımı
|
Dersin amacı çağdaş Rus Dilinde kullanılan alfabeyi tanımak, harfleri öğrenmek ve seslerin doğru telaffuzunu sağlamak. Basit kelimelerden çok heceli kelimelere kadar vurguları doğru belirleyerek okuma ve yazma becerisini öğrenciye kazandırmak.
|
1- |
''Знакомство'' adlı ders içeriğindeki pratik uygulamaların yapılması.
|
2- |
''Семья-это семь и я'' adlı ders içeriğindeki pratik uygulamaların yapılması.
|
3- |
''Мой дом моя крепость'' adlı ders içeriğindeki pratik uygulamaların yapılması. Derse yönelik ses kayıt dinletimi.
|
4- |
''Где что стоит'' adlı ders içeriğindeki pratik uygulamaların yapılması. Derse yönelik ses kayıt dinletimi.
|
5- |
''Мой рабочий день'' adlı ders içeriğindeki pratik uygulamaların yapılması. Derse yönelik ses kayıt dinletimi.
|
6- |
''Сколько времени'' adlı ders içeriğindeki pratik uygulamaların yapılması. Derse yönelik ses kayıt dinletimi.
|
7- |
Genel tekrar ve sınava hazırlık
|
8- |
Ara Sınav
|
9- |
''Купить или не покупать'' adlı ders içeriğindeki pratik uygulamaların yapılması. Derse yönelik ses kayıt dinletimi.
|
10- |
''Делаем покупки'' adlı ders içeriğindeki pratik uygulamaların yapılması. Derse yönelik ses kayıt dinletimi.
|
11- |
''У природы нет плохой погоды'' adlı ders içeriğindeki pratik uygulamaların yapılması. Derse yönelik ses kayıt dinletimi.
|
12- |
''Город, транспорт, пешеход'' adlı ders içeriğindeki pratik uygulamaların yapılması. Derse yönelik ses kayıt dinletimi.
|
13- |
''Свободное время'' adlı ders içeriğindeki pratik uygulamaların yapılması. Derse yönelik ses kayıt dinletimi.
|
14- |
''Мои интересы'' adlı ders içeriğindeki pratik uygulamaların yapılması. Derse yönelik ses kayıt dinletimi.
|
15- |
Final sınavı
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Rus fonetiğin özellikleri. Rusça’nın sesleri.
|
2- |
Rus alfabesi, Seslerin oluşması. Sesleşme.
|
3- |
Boğumlanma: seslerin doğuşu, seslerin çeşitlenmesi.
|
4- |
Hece. Hecenin yapısı: hecenin oluşması, hecenin çeşitleri (açık hece, kapalı hece; hece bölümü ile ilgili kurallar). Hecelerin birleşmesi.
|
5- |
Rus dili seslerinin transkripsiyonu ve örnekleri, Rusça yazım örnekleri. Kelimelerde vurgu.
|
6- |
Ünlüler ve ünsüzler. Ünlü çeşitleri
|
7- |
Ünlü uyumu kuralları. Ünsüz uyumu kuralları.
|
8- |
Tonlamalar: İK-1, İK-2, İK-3, İK-4, İK-5.
|
9- |
Cümleler ve kısa metinler üzerinde pratik uygulamalar.
|
10- |
Doğru tonlamalarla ve vurgularla okuma alışkanlığının edinmesi
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanında öz güveni yüksek, akademik anlamda etkin ve yetkin olup Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü hakkında kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
|
|
2- |
Rus dili ve edebiyatı ile ilgili yazılı ve görsel sunumlar hazırlama ve sunma becerisine sahiptir.
|
|
3- |
Rus edebiyatının türlerini karakteristik özellikleri ile tanımlamak ve bu türleri temsil eden metinleri, tarihi, sosyal, kültürel, ekonomik, siyasi arka planları bağlamında açıklamak ve analiz etmek için gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
|
|
4- |
Farklı metin türlerinde Rusça-Türkçe ve Türkçe-Rusça çeviri yapabilmek için gerekli güncel kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
|
|
5- |
Disiplinlerarası bir yaklaşımla, edebi ve kültürel metinleri ilgili kuramları çerçevesinde uygulayarak analiz eder.
|
|
6- |
Edebiyat ve dilbilim alanlarında araştırma ve akademik yayın yapma becerisi kazanır.
|
|
7- |
Eleştirel, yaratıcı ve analitik düşünme yetisiyle bağımsız araştırma yapar, problem çözer ve kendini her ortamda ifade eder.
|
|
8- |
Kültürler arası farklılıklardan olumlu anlamda faydalanabilme becerisi kazanır ve Rus kültürü hakkında yeteri seviyede bilgi sahibi olarak edindiği bilgilerle Türk ve Rus kültürlerini sağlıklı bir şekilde karşılaştırma becerisine sahiptir.
|
|
9- |
|
|
10- |
Güncel bilgi teknolojilerini ve araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak Rus dili, edebiyatı ve kültürü ile ilgili konularda bireysel olarak ve/veya takım çalışması ile bilgi ve veri toplar, bu bilgi ve verileri ulusal ve uluslararası eğitim-öğretim ortamlarında ve diğer mesleki ortamlarda paylaşır.
|
|
11- |
Kamu ve özel sektör kurumlarında çalışabilecek nitelikte Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü hakkında bilgi donanımına sahiptir.
|
|
12- |
Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü alanlarında gereksinimi duyulan sosyal, kültürel ve sanatsal etkinlikler düzenler.
|
|
13- |
Temel evrensel değerleri benimseyerek farklı dil, ırk, cinsiyet, din ve sosyal sınıf gruplarına karşı ön yargısız, saygılı, iletişime ve öğrenmeye açık bir tutum geliştirir.
|
|
14- |
.
|
|
15- |
.
|
|
16- |
.
|
|
17- |
.
|
|
18- |
.
|
|
19- |
.
|
|
20- |
.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
2
|
26
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
2
|
26
|
Ödevler
|
13
|
1
|
13
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
77
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Ya pishu, pishu, Moskova, 1998,
Slushat i Slıshat, S.Petersburg, 2007
|
Yardımcı Kaynaklar
|
• Perspektiva, Fonetiçeskiy kurs, Peterburg, 1995 • Yu.Lebedeva, Zvuki, Udareniye, İntonatsiyaMoskova, 1975 • Vvodno Fonetiçeskiy kurs russkogo yazıka, Moskova, 1977
|
|