Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
HÜCRESEL SİNYAL İLETİMİ |
İkinci düzey |
BİY 642 |
|
2 |
7.50 |
7.50 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. FATMA ÖZTÜRK KÜP
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. FATMA ÖZTÜRK KÜP
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Dersin amacı çeşitli çevresel, metabolik ve hücresel sinyallerin hücre tarafından algılanması ve bu sinyallere yanıt oluşturulmasının moleküler prensiplerinin öğretilmesidir.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders kapsamında, hücre membran yapıları, sinyal iletim molekülleri ve yapıları, reseptör organizasyonu, hücre yüzey reseptörleri, G-proteine bağlı reseptörler, tirozin kinaz reseptörleri, sitokin reseptöerleri, hücre içi sinyal ileti yolakları( cAMP yolağı, Ras, Raf ve MAP kinaz yolağı, JAK STAT yolağı), ikincil haberciler, Sinyal iletimi ve hücre iskeleti, Gelişim ve farklılaşmada sinyal iletimi ve programlanmış hücre ölümü ve düzenlenmesi konuları incelenecektir.
|
1- |
Hücre membran yapıları
|
2- |
Sinyal iletim molekülleri ve yapıları
|
3- |
Reseptör organizasyonu
|
4- |
Hücre yüzey reseptörler
|
5- |
G-proteine bağlı reseptörler
|
6- |
Tirozin kinaz reseptörleri
|
7- |
Sitokin reseptörleri
|
8- |
Hücre içi sinyal ileti yolakları
|
9- |
cAMP ve cGMP yolağı
|
10- |
Ras, Raf ve MAP kinaz yolağı
|
11- |
JAK /STAT yolağı
|
12- |
Sinyal iletimi ve hücre iskeleti
|
13- |
Programlanmış hücre ölümü ve düzenlenmesi
|
14- |
Programlanmış hücre ölümü ve düzenlenmesi
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Hücre membran yapılarını öğrenir
|
2- |
Sinyal iletim molekülleri ve yapılarını öğrenir
|
3- |
Reseptör organizasyonunu kavrar
|
4- |
Hücre içi sinyal ileti yolakları hakkında bilgi sahibi olur
|
5- |
Sinyal iletimi ve hücre iskeleti ilişkisini kavrar
|
6- |
Programlanmış hücre ölümü ve düzenlenmesini öğrenir
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanıyla ilgili bilim dallarını ve kullanılmakta olan kuramsal ve gözlemsel yöntemleri bilmek ve uygulamak.
|
|
2- |
Fizik, Matematik, Uzay Bilimleri ve Teknolojileri konularında, edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirmek, ihtiyaçları belirlemek, öğrenimini yaşam boyu sürdürmeye çalışmak, gelişmeleri izlemek ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanmak.
|
|
3- |
Astronomi ve Uzay Bilimleri ile ilgili alanlarda tez çalışmaları projeler yapmak, konulara ilişkin düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm yollarını, nicel ve nitel verilerle desteklemek.
|
|
4- |
Sözlü ve yazılı iletişim kurmak; en az bir yabancı dili kullanarak bilgi ve iletişim teknolojileri alanındaki gelişmeleri ve meslektaşları ile iletişim becerileri geliştirmek.
|
|
5- |
Astronomi ve Uzay Bilimleri alanında kazanılan becerilere yönelik bilimsel ve teknolojik materyalleri tasarlamak ve geliştirmek.
|
|
6- |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleme ve bunları uygulama.
|
|
7- |
Yazılı, kalıcı, güvenilir ve doğru kaynaklardan bilgiye erişebilme ve bilgi kaynaklarını kullanabilme.
|
|
8- |
Disiplin içi ve disiplinler arası grup çalışmaları yapabilme, etkin çalışabilme ve zamanı etkin kullanabilme
|
|
9- |
Sorumluluk alma, bağımsız davranma ve yaratıcılık becerisi kazanma.
|
|
10- |
Mesleki sorumluluk ve etik bilinci geliştirmek.
|
|
11- |
Temel fiziksel etkileşimlerle ışınım süreçleri arasında bağlantı kurarak kaydedilen fotonlardan kaynağın özelliklerine ve evrimine ilişkin bilgi türetebilme.
|
|
12- |
Bir bütün olarak evrenin ve içerdiği cisimlerin yapısı, oluşumu ve evrimini bilimsel yöntemlerle çok yönlü değerlendirebilme.
|
|
13- |
Verinin toplanması, analiz edilmesi ve yorumlanması ile ilgili süreçleri kavrayıp uygulayabilme.
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
1
|
10
|
10
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
2
|
10
|
20
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
25
|
25
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
35
|
35
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
1
|
20
|
20
|
Toplam iş yükü
|
|
|
184
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
70
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
30
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Molecular cell biology / Harvey Lodish … [et al.]. -6th ed.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Basılmamış ders notları
|
|