Giriş | English

Doktora > Fen Bilimleri Enstitüsü > Biyoloji (doktora) > HÜCRESEL SİNYAL İLETİMİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
HÜCRESEL SİNYAL İLETİMİ Üçüncü düzey BİY 642 Seçmeli 2 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. FATMA ÖZTÜRK KÜP
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Prof. Dr. FATMA ÖZTÜRK KÜP
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Dersin amacı çeşitli çevresel, metabolik ve hücresel sinyallerin hücre tarafından algılanması ve bu sinyallere yanıt oluşturulmasının moleküler prensiplerinin öğretilmesidir.
Dersin tanımı Bu ders kapsamında, hücre membran yapıları, sinyal iletim molekülleri ve yapıları, reseptör organizasyonu, hücre yüzey reseptörleri, G-proteine bağlı reseptörler, tirozin kinaz reseptörleri, sitokin reseptöerleri, hücre içi sinyal ileti yolakları( cAMP yolağı, Ras, Raf ve MAP kinaz yolağı, JAK STAT yolağı), ikincil haberciler, Sinyal iletimi ve hücre iskeleti, Gelişim ve farklılaşmada sinyal iletimi ve programlanmış hücre ölümü ve düzenlenmesi konuları incelenecektir.

Dersin içeriği
1- Hücre membran yapıları
2- Sinyal iletim molekülleri ve yapıları
3- Reseptör organizasyonu
4- Hücre yüzey reseptörler
5- G-proteine bağlı reseptörler
6- Tirozin kinaz reseptörleri
7- Sitokin reseptörleri
8- Hücre içi sinyal ileti yolakları
9- cAMP ve cGMP yolağı
10- Ras, Raf ve MAP kinaz yolağı
11- JAK /STAT yolağı
12- Sinyal iletimi ve hücre iskeleti
13- Programlanmış hücre ölümü ve düzenlenmesi
14- Programlanmış hücre ölümü ve düzenlenmesi
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Hücre membran yapılarını öğrenir
2- Sinyal iletim molekülleri ve yapılarını öğrenir
3- Reseptör organizasyonunu kavrar
4- Hücre içi sinyal ileti yolakları hakkında bilgi sahibi olur
5- Sinyal iletimi ve hücre iskeleti ilişkisini kavrar
6- Programlanmış hücre ölümü ve düzenlenmesini öğrenir
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile geliştirebilir, derinleştirebilir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır
2- Biyoloji alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar
3- Yeni problemleri ve onların çözümleri için strateji planlarını tanıma ve analiz etme becerisi ile bu problemi tanıma aşamasından sonuç ve bulguların değerlendirilmesi ve taktir edilmesine kadar uygun teknik ve yöntemlerin seçilmesini de kapsayan planlama , tasarım ve pratik gözlemleri yürütme becerisine sahip olur
4- Laboratuvar ölçümleri ve arazi gözlemlerinden elde edilen verileri önemleri açısından yorumlayabilme ve teorilerle ilişkilendirme becerisine sahip olur
5- Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak etkin iletişim kurma becerisine sahip olur
6- Biyoloji alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir
7- Edindiği birikimi, özgün bakış açısı ve araştırma ile geliştirme, derinleştirme ve ülkesinin çıkarlarını koruyarak bilime özgün katkılar sağlayacak tanımlara ulaşır
8- Bireysel ve kollektif olarak, öğrendiği bilgileri uygulamaya aktarabilme ve sunabilme yeteneğine sahip olur ve alanı ile ilgili gerek laboratuvarda gerekse saha çalışmalarında yeterli tecrübe ve disiplin kazanır
9- Bilimsel çözümlerin ve uygulamaların, evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur. Biyoloji alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların boyutlarını anlayabilme ve çözümüne katkıda bulunur
10-
11-
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 1 10 10
Sunum / Seminer hazırlama 2 10 20
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 25 25
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 35 35
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 1 20 20
Toplam iş yükü     184
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 70
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 30
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Molecular cell biology / Harvey Lodish … [et al.]. -6th ed.
Yardımcı Kaynaklar Basılmamış ders notları

Ders ile ilgili dosyalar