Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
TEZ ÖNERİSİ |
Üçüncü düzey |
KİM 778 |
Zorunlu |
3 |
30.00 |
30.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Ders döneminin bitirilmiş olması gerekir.
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MUSTAFA SOYLAK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı, öğrencinin ilgi duyduğu araştırma alanında bilimsel bir problem belirlemesi, ilgili literatürü sistematik olarak incelemesi, araştırma sorularını oluşturması ve özgün bir tez önerisi geliştirmesidir. Öğrenci, bilimsel araştırma süreçlerini deneyimleyerek, metodoloji planlaması ve etik sorumluluklar konusunda yetkinlik kazanır.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders öğrencinin yüksek lisans veya doktora düzeyinde gerçekleştireceği tez çalışmasına bilimsel bir temel hazırlamasını sağlamaktır. Öğrenci, danışmanı eşliğinde çalışacağı konuya ilişkin literatür taraması yapar, araştırma problemini tanımlar, uygun bilimsel yöntemleri belirler ve araştırma planını oluşturur. Ders sonunda öğrenci, belirlenen akademik kurallara uygun biçimde hazırlanmış, araştırma etiği ilkelerine dayalı ve danışman onaylı bir tez önerisi sunar. Ayrıca hazırladığı öneriyi akademik jüri karşısında sözlü olarak savunarak bilimsel iletişim becerilerini geliştirir.
|
1- |
Giriş: Tez önerisinin amacı ve kapsamı
|
2- |
Literatür tarama yöntemleri ve kaynak yönetimi
|
3- |
Araştırma sorusu ve problem cümlesi oluşturma
|
4- |
Hipotez geliştirme ve araştırma alt başlıkları
|
5- |
Yöntem belirleme: Nicel/Nitel/karışıkyöntemler
|
6- |
Veri toplama araçları ve tekniklerinin seçimi
|
7- |
Etik kurallar ve intihalden kaçınma
|
8- |
Araştırma planı ve zaman çizelgesi oluşturma
|
9- |
Ön taslak yazımı: başlık, özet, amaç, yöntem
|
10- |
Danışman ile taslak değerlendirme
|
11- |
Tez önerisinin ilk sunumu (prova)
|
12- |
Danışman geri bildirimleri doğrultusunda düzeltme
|
13- |
Tez önerisi final metni teslimi
|
14- |
Jüri sunumu / öneri savunması
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Akademik araştırma konusunu belirleyebilir.
|
2- |
Literatürü tarayarak konunun güncel durumunu analiz edebilir.
|
3- |
Araştırma problemi ve hipotez geliştirebilir.
|
4- |
Uygun yöntem ve teknikleri seçerek araştırma tasarımı yapabilir.
|
5- |
Etik kurallara uygun tez önerisi hazırlayabilir.
|
6- |
Hazırladığı öneriyi akademik jüri karşısında savunabilir.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Yüksek Lisans düzeyindeki bilgi ve becerilerini, aynı veya farklı bir alanda uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve analiz edip, yorumlar.
|
|
2- |
Kendi alanında kullanılan modern araç ve gereçleri kullanmada ve geliştirmede uzmanlaşır.
|
|
3- |
Alanında edindiği bilgileri diğer disiplin alanlarından gelen bilgilerle sentezleyerek yorumlar ve yeni fikirler yaratır.
|
|
4- |
Alanında sahip olduğu üst düzey bilgi ve tecrübeyi, içinde bulunduğu koşullara uyarlayarak farklı araştırma yöntemlerini kullanır ve ortaya çıkan problemlere karşı bilimsel yaklaşımlar ve stratejiler geliştirir.
|
|
5- |
Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir.
|
|
6- |
En az bir yabancı dili kullanarak alanıyla ilgili yabancı kaynaklara ulaşır, bilgilerini günceller ve meslektaşlarıyla dünya çapında sözlü, yazılı ve görsel iletişim kurar ve tartışır.
|
|
7- |
Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
4
|
56
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
4
|
56
|
Ödevler
|
14
|
4
|
56
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
2
|
2
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
14
|
14
|
Laboratuvar
|
14
|
30
|
420
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
0
|
0
|
0
|
Araştırma
|
30
|
5
|
150
|
Toplam iş yükü
|
|
|
754
|
AKTS
|
|
|
30.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
0
|
0
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
100
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
50
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
50
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Karasar, N. (2022). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayınları.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Day, R. A. & Gastel, B. (2012). Bilimsel Bir Makale Nasıl Yazılır ve Yayımlanır. TÜBİTAK Yayınları.
|
|