Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
TÜRK HALK EDEBİYATI VI |
Birinci düzey |
TDE432 |
Seçmeli |
8 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ MUSTAFA CENGİZ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ ERHAN ÇAPRAZ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Sözlü ve uygulamalı anlatım
|
Dersin amacı
|
Derviş tarzı edebiyat gelenekleri ve temsilcileri hakkında bilgi vermek
|
Dersin tanımı
|
Dinî- tasavvufî Türk halk edebiyatı ve temsilcileri
|
1- |
Tekke edebiyatı, Dinî-tasavvufî Türk halk edebiyatı, İslâmî Türk halk edebiyatı, derviş edebiyatı kavramları
|
2- |
‘Tekke’ merkezli kültür ve ‘edebiyat’ geleneğinin Türk ozanlık geleneği içerisindeki yeri
|
3- |
Tasavvufun doğuşu ve Türk dünyasındaki yansımaları
|
4- |
Derviş tarzı edebiyatı oluşturan unsurlar ve bu edebiyatın özellikleri
|
5- |
Tür, şekil ve anlatım özellikleri
|
6- |
Tasavvufî zümreler ve bu zümrelerde oluşan edebiyat ürünleri
|
7- |
Anadolu’da tasavvufî düşüncenin gelişimi; ve Tasavvufî Edebiyat, Tasavvufî-Zühdî Edebiyat, Melâmî-Hamzavî Halk Edebiyatı ve Alevî-Bektaşî Halk Edebiyatı kavramları.
|
8- |
Ara Sınav
|
9- |
Derviş tarzı edebiyat geleneği: Temsilciler ve mevcut edebî ürünlerin değerlendirilmesi (Türkistan’da Tekke Edebiyatı: Ahmed Yesevî, vd.)
|
10- |
Derviş tarzı edebiyat geleneği: Temsilciler ve mevcut edebî ürünlerin değerlendirilmesi
(13. Yüzyıl: Yunus Emre, vd.;
14. Yüzyıl: Abdal Musa, Kaygusuz Abdal, vd.)
|
11- |
Derviş tarzı edebiyat geleneği: Temsilciler ve mevcut edebî ürünlerin değerlendirilmesi
(15. Yüzyıl: Hacı Bayram Veli, Eşrefoğlu Rûmî, Kemâl Ümmî, İbrahim Tennurî, vd.)
|
12- |
Derviş tarzı edebiyat geleneği: Temsilciler ve mevcut edebî ürünlerin değerlendirilmesi
(16. Yüzyıl: Aziz Mahmud Hüdayî, Muhyiddin Abdal, Kul Himmet, Pir Sultan Abdal, Kazak Abdal, vd.)
|
13- |
Derviş tarzı edebiyat geleneği: Temsilciler ve mevcut edebî ürünlerin değerlendirilmesi
(17. Yüzyıl: Sinan Ümmî, Niyazi-i Mısrî, Viranî, vd.,
18. Yüzyıl: Mahtum kulu, Erzurumlu İbrahim Hakkı, Hasan Dede, vd.)
|
14- |
Derviş tarzı edebiyat geleneği: Temsilciler ve mevcut edebî ürünlerin değerlendirilmesi: 19. ve 20. Yüzyıllar
|
15- |
Final
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Tekke edebiyatı kavramının öğrenilmesi.
|
2- |
Tekke edebiyatı ürünlerinin özelliklerinin öğrenilmesi.
|
3- |
Tekke edebiyatı ürünlerinin tabiatının öğrenilmesi.
|
4- |
Tekke edebiyatı metodlarının öğrenilmesi.
|
5- |
Tekke edebiyatı tekniklerinin öğrenilmesi.
|
6- |
Tekke edebiyatı ürünlerinin incelenmesinin öğrenilmesi.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Türk Dili ve Edebiyatı alanında, edindiği bilgi ve becerileri kullanır. Sosyal bilimlerin diğer alanlarında yürütülen çalışmalarda ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
|
2- |
Türk Dili ve Edebiyatı sahasına giren eserleri okuma, anlama, inceleme ve yorumlama konusunda kuram ve yöntemleri öğrenir ve bunları eserler üzerinde eleştirel bir bakış açısıyla uygular. Kişisel ve kurumsal gelişimini tamamlayarak planlar.
|
|
3- |
Türk Dili ve Edebiyatı alanında kazandığı bilgi, beceri ve yetkinliklerle yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
|
4- |
Türk Dili ve Edebiyatı alanında, bilgi ve internet teknolojilerini kullanarak nicel ve nitel verilerle bilgileri düzenler, iletir, saklar; kişi ve kurumlarla paylaşır.
|
|
5- |
Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek, meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi edinir. Bu yabancı dil bilgisiyle kendi alanındaki bilgileri takip eder ve kullanır.
|
|
6- |
Beşeri bilimler alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır ve bu etkinliklerin düzenlenmesinde etkin rol alır.
|
|
7- |
Beşeri bilimler alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik ve ahlaki değerleri gözeterek kalite yönetim süreçlerine uygun davranır.
|
|
8- |
Beşeri bilimler alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
|
|
9- |
Türkçeyi doğru, güzel ve etkin kullanmayı öğrenerek iletişim kurma becerisini geliştirir. Anlama, yorumlama ve çözümleme yetkinliğine sahip olarak bu alandaki bilgisini araştırma ve geliştirme yönünde kullanır.
|
|
10- |
Türk dilinin tarihi lehçelerinin yazıldığı alfabeleri öğrenir. Bu alfabelerle yazılmış olan metinleri çevriyazıya ve Türkiye Türkçesi yazı diline aktararak metinler üzerinde kültürel, dini, dilbilimsel incelemeler ve değerlendirmeler yapar.
|
|
11- |
Türk dilinin çağdaş lehçelerinin yazıldığı alfabeleri öğrenir. Bu alfabelerle yazılmış olan metinleri çevriyazıya ve Türkiye Türkçesi yazı diline aktararak üzerinde dilbilimi ve dilbilgisi incelemeleri yapar.
|
|
12- |
Yeni Türk Edebiyatı alanının tarihi dönemlerine ve edebiyat tarihçiliğine uygun olarak, bilimsel bir şekilde incelemeler ve değerlendirmeler yapar. Dönemlerin tarihini, evrelerini, gelişimini, özelliklerini öğrenerek dönemlere hâkim olan başlıca akım, ekol, edebî çevre, yazar ve şairleri manzum ve mensur eserleriyle açıklar.
|
|
13- |
Eski Türk Edebiyatı tarihini araştırır ve öğrenir. Eski Türk edebiyatı manzum ve mensur metinlerini Osmanlı Türkçesi alfabesiyle okur ve günümüz harflerine aktarır. Bu metinler üzerinde nesre çeviri, şerh, yorum, tahlil ve inceleme çalışmaları yapar ve gerekli yöntemleri öğrenir. Eski Türk edebiyatında kullanılan nazım şekillerini kavrar ve aruz bilgisi edinir.
|
|
14- |
Türk halk edebiyatının ortaya çıkışını sağlayan sözlü, yazılı ve elektronik kültür ortamlarını kavrar; sözlü kültürün temel niteliklerini öğrenerek halk edebiyatı metinleri üzerinde inceleme ve değerlendirme yapar. Bu metinlerin hangi temel esaslar üzerine inşa edildiğini kavrayarak anonim, âşık ve tekke edebiyatı çevresinde şekillenen halk edebiyatının tarihi ve sosyo-kültürel gelişimine vakıf olur.
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
5
|
70
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
5
|
70
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
144
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
28
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
28
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
56
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
ARTUN, Erman (2002), Dinî- Tasavvufi Halk Halk Edebiyat, Akçaağ yayınları: Ankara.
DURBİLMEZ, Bayram (2002), Sıdkı Baba Divanı/ İnceleme Metinler, Kayseri.
GÜZEL, Abdurrahman (2001). Dinî-Tasavvufî Türk Edebiyatı, Ankara: Akçağ Yayınları.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
DURBİLMEZ, Bayram (1998). Muhyiddin Abdal Dîvanı (İnceleme-Tenkitli Metin), Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayımlanmamış Doktora Tezi).
|
|