Giriş | English

Yüksek Lisans > Fen Bilimleri Enstitüsü > Elektrik-elektronik Müh. (y.l.) > OLASILIK VE STOKASTİK PROSESLER
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
OLASILIK VE STOKASTİK PROSESLER İkinci düzey EEM 507 Seçmeli 1 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. NECMİ TAŞPINAR
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Prof.Dr.Necmi TAŞPINAR
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Haftada 3 saat teorik olarak.
Dersin amacı Bu ders öğrencilere rastgele olayları modelleme ve analiz etme yeteneği kazandırma amacını taşımaktadır. Olasılık ve stokastiğin temel notasyonları yanında temel olasılıksal ve stokastik olayları modelleme yöntemleri verilmektedir.
Dersin tanımı Rastlantı değişkeni kavramı, raslantı değişkeninin fonksiyonları, İki raslantı değişkeni, iki raslantı değişkeninin fonksiyonları, rastlantı değişkenleri dizileri, Stokastik proseslerde genel kavramlar, Durağan proseslerin güç spektrumları.

Dersin içeriği
1- Olasılığın anlamı, Olasılık aksiyomları, tekrar edilen denemeler
2- Rastlantı değişkeni kavramı, raslantı değişkeninin fonksiyonları
3- İki raslantı değişkeni
4- İki raslantı değişkeninin fonksiyonları
5- Rastlantı değişkenleri dizileri
6- Stokastik proseslerde genel kavramlar
7- Durağan proseslerin güç spektrumu ve korelasyonu
8- ARA SINAV
9- Doğrusal ortalama-karesel kestirim,
10- Durağan olmayan prosesler
11- Stokastik girişli doğrusal sistemlerden geçişler,
12- Stokastik proseslerin harmonik analizi,
13- Durağan ve durağan olmayan normal prosesler,
14- Markoff prosesleri, Poisson prosesi.
15- -
16- -
17- -
18- -
19- -
20- -

Dersin öğrenme çıktıları
1- Mühendislik konularında matematik ve fen bilgilerini uygulama becerisine katkı sağladı.
2- Bir problemi saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi katkısı sağladı.
3- Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri ve araçları kullanma becerisine katkı sağladı.
4- Bir sistemi, parçayı ya da süreci tasarlama becerisine katkı sağladı.
5- Deney/proje tasarlama, uygulama ve sonuçlarını analiz ederek yorumlama becerilerine katkı sağladı.
6- Bireysel çalışma becerisine katkı sağladı.
7- Yaşam boyu öğrenmenin öneminin anlaşılmasına katkı sağladı.
8- -
9- -
10- -

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Elektrik-elektronik mühendisliği alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisine sahip olur.
2- Sınırlı verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle aynı veya farklı disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisine sahip olur.
3- Mühendislik problemlerini tanımlayabilme, çözüm yöntemi geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama ve geliştirebilme becerisine sahip olur.
4- Analitik, modelleme ve deneysel esaslı süreçleri tasarlama ve uygulama becerisi kazanır ve bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisine sahip olur.
5- Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında bilgi sahibi olur ve gerektiğinde bunları kullanma becerisi kazanır.
6- Verilerin toplanması ve yorumlanması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
7- Çalışmalarını ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisine sahip olur.
8-
9-
10-
11-
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 7 4 28
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 10 3 30
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 7 5 35
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 3 5 15
Toplam iş yükü     182
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı A.Papoulis, Probability, Random Variables, and Stochastic Processes, McGraw Hill, 1991.
Yardımcı Kaynaklar G. R. Grimmett, D. R. Stirzaker, Probability and Random Processes, Oxford Sci. Pub., 1997. P. H. Hsu, Schaum's Outline of Theory and Problems of Probability, Random Variables, and Random Processes, Schaum's Series, 1996

Ders ile ilgili dosyalar