Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
KUR'AN OKUMA VE TECVİD II |
Birinci düzey |
İLH202 |
Zorunlu |
2 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÖĞR. ÜYESİ ÖMER ÖZBEK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof. Dr. Yavuz FIRAT, Doç. Dr. Abdullah BENLİ, Doç. Dr. Ömer ÖZBEK Doç. Dr. Yakup UZUN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş. Gör. Ahmet UĞURLU
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik ve uygulamalı. Projeksiyon cihazı, bilgisayar ve ses kayıt cihazlarından faydalanılmaktadır.
|
Dersin amacı
|
Pratik düzeyde harflerin mahrec ve sıfatlarına uygun bir şekilde ve “talim usûlü” çerçevesinde, müfredatta belirlenen sureleri ezbere ve yine belirtilmiş cüzleri yüzüne okuma, tecvid kaynaklarının tanıtımı ve teorik-uygulamalı tecvid bilgisinin kazandırılması
|
Dersin tanımı
|
Kuran-ı Kerîmi tecvîd kurallarına uygun olarak okuma.
|
1- |
Bakara: 1–5. Ayetler Yüzüne Okuma, Tecvid Tahlili ve Ezber
|
2- |
Bakara:152–157. Ayetler Yüzüne Okuma,Tecvid Tahlili ve Ezber
|
3- |
Mushaftan 51-65. sayfaların yüzünden Okunması.
|
4- |
Bakara: 255. Ayet Yüzüne Okuma, Tecvid Tahlili ve Ezber
|
5- |
Bakara: 285–286. Ayetler Yüzüne Okuma, Tecvid Tahlili ve Ezber
|
6- |
Haşr: 20-24. Ayetler Yüzüne Okuma, Tecvid Tahlili ve Ezber
|
7- |
Duha Suresi, İnşirah Suresi, Tin Suresi - Yüzüne Okuma, Tecvid Tahlili ve Ezber
|
8- |
Alak suresi, Kadr Suresi, Beyyine Suresi - Yüzüne Okuma, Tecvid Tahlili ve Ezber
|
9- |
Zilzal Suresi, Adiyat Suresi, Karia Suresi - Yüzüne Okuma, Tecvid Tahlili ve Ezber
|
10- |
Mushaftan 66-80. sayfaların yüzünden okunması.
|
11- |
Tekasür Suresi, Asr suresi, - Yüzüne Okuma, Tecvid Tahlili ve Ezber
|
12- |
Hümeze suresi - Yüzüne Okuma, Tecvid Tahlili ve Ezber
|
13- |
Tecvid: a-Lahn-i Celîye dâhil olan hatalar
b-Lahn-i Hafîye dâhil olan hatalar
|
14- |
Mushaftan 80-100. sayfaların yüzünden Okunması.
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Kuran-ı Kerimi, harflerinin mahreçlerine ve tecvid kurallarına göre yüzünden okuyabilme
|
2- |
Belirlenen namaz dualarını ezberden okuyabilme
|
3- |
Belirlenen sure ve ayetleri ezberden okuyabilme
|
4- |
Kuranı doğru okumayı sağlayan tecvidi, teorik olarak anlatma ve uygulayabilme
|
5- |
Kur’an öğretme yöntem ve tekniklerini bilme
|
6- |
Hafs Rivayetinin Özelliklerini bilme
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Kur’an ve Sünnet çerçevesinde bütüncül ve sistematik bir dini düşünce ve kavrayışa sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
2- |
İlahiyat alanında temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. (Bilgi)
|
|
3- |
İlahiyat ile ilgili ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere (Tarihi ve güncel, araç ve gereçlere ilişkin, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin, ilahiyatla ilgili diğer kaynaklarda desteklenen) sahiptir. (Bilgi)
|
|
4- |
İlahiyat alanında değişmez olan ve değişebilen bilgileri ayırt eder. (Beceri)
|
|
5- |
Klasik ve güncel dini meseleleri tespit etme, tanımlama, yorumlama, tahlil etme, terkip etme ve çözme becerisine sahiptir. (Beceri)
|
|
6- |
Farklı düşünce ve yorumlar karşısında evrensel ilke ve değerleri üstün tutan bir anlayışa sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
7- |
Akıl, bilgi, istişare, emanete riayet, ehliyet ve adalet gibi temel değerler/ilkeler ışığında çalışma ve sorumluluk üstlenebilme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
8- |
İlahiyat alanına ilişkin temel kaynakları asli dilinden (Arapça) okuyup anlayabilir. (Yetkinlik)
|
|
9- |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelata dair usul ve esasları kavrar ve dayandığı temelleri açıklar. (Bilgi)
|
|
10- |
Zaman ve mekâna göre ortaya çıkan farklı dini yaklaşımları doğru anlama ve tutarlı değerlendirme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
11- |
Din istismarı, şiddet, İslam karşıtlığı gibi dine ve topluma zararlı eğilimlere karşı söylem ve tutum geliştirir. (Yetkinlik)
|
|
12- |
İslam kültür, sanat ve medeniyeti hakkında temel ve bütüncül bilgilere sahiptir. (Bilgi)
|
|
13- |
Kuran-ı Kerim okuma, anlama ve öğretme konusunda teorik ve pratik yeterlilik kazanır. (Beceri)
|
|
14- |
İslam’ın temel kaynakları ışığında din eğitimi ve din hizmetleri verme yetkinliğine sahiptir. (Beceri)
|
|
15- |
İlahiyat alt dallarının birbiri ile ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak, disiplinler arası araştırma-inceleme, yorum, analiz ve değerlendirme yapar. (Beceri)
|
|
16- |
Dini/Manevi danışmanlık ve rehberlik bilgi ve becerisine sahiptir. (Beceri)
|
|
17- |
Dünya dinlerinin temel inanç esasları ve uygulamalarını tanır. (Bilgi)
|
|
18- |
İlahiyatla ilişkili başlıca ekoller, kuramlar ve meseleler hakkında yeterli düzeyde bir kavrayışa sahip olur. (Bilgi)
|
|
19- |
İlahiyat alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. (Yetkinlik)
|
|
20- |
İlahiyat alanının gerektirdiği bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. (Yetkinlik)
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
10
|
2
|
20
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
75
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
10
|
60
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Kuran-ı Kerim, Hafs Rivayetiyle Asım Kıraatinin Tecvid Kuralları, Abdullah BENLİ
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Kuran Tilâvetinin Kuralları (Tecvid), Prof. Dr. Yavuz Fırat, Kayseri, 2014. Özet Tecvîdim, Doç. Dr. Ömer Özbek, Kayseri,2018. Kuran-ı Kerim ve Muhtasar Kelime Meali, Hayrat Neşriyat, İstanbul, 2010.
|
|