Giriş | English

Yüksek Lisans > Fen Bilimleri Enstitüsü > Matematik (y.l.) > FARK DENKLEMLER TEORİSİ VE UYGULAMALARI-I
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
FARK DENKLEMLER TEORİSİ VE UYGULAMALARI-I İkinci düzey MAT 567 Seçmeli 1 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. MEHMET TAMER ŞENEL
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. İLHAN ÖZTÜRK
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Bu derste amaç,fark denklemlerinin temel kavramlarını, Lineer fark denklemleri teorisinin gelişimini ve Lineer fark denklemleri çözümlerinin bulunması için farklı metotlar vermektir.
Dersin tanımı Fark denklemlerinin temel kavramlarını, Lineer fark denklemleri teorisinin gelişimini ve Lineer fark denklemleri çözümlerinin bulunması için farklı metotları kapsar.

Dersin içeriği
1- Giriş,Birinci mertebeden fark denklemlerinin dinamiği, Denge naokataları
2- Asimptotik kararlılık için kriterler
3- Peryodik noktalar ve Devirler
4- Lojistik denklemi ve çatallanma,, Denge naokataları, devirler
5- Çatallanma diyagramları
6- Yüksek mertebeden lineer fark denklemleri,faktöriyel fonksiyonları, anti fark operatörü, öteleme operatörü
7- Lineer fark denkelemlerinin genel teorisi
8- Sabit katsayılı homogen lineer fark denlemleri
9- Homojen olmayan denklemler,belirsiz katsayılar yöntemi
10- Parametrelerin değişimi yöntemi
11- Çözümlerin limit davranışı
12- Lineer hale getirilebilen nonlineer denklemler
13- Bazı uygulamalar
14- Bazı uygulamalar
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Fark denklem ve diferansiyel denklem kavramları arasındaki ilişkiyi anlayabilme
2- Fark denklemleri teorisi ile ilgili temel kavram ve bilgilere sahip olabilme
3- Fark denklemleri teorisinin gelişimi ve matematik disiplini içindeki yerini kavrayabilme
4- Fark denklemleri teorisi ve temel teoremlerin yapısını kavrayabilme, ispat yöntemleri ve uygulamalarını yorumlayabilme
5- Fark denklemleri sistemlerini inceleyerek, bilimsel ve sosyal hayatta uygulamalarını görebilme,
6- Fark denklemleri ve Fark denklem sistemlerini kullanarak yapılmış Matematiksel modelleme problemlerini anlayabilme ve analiz edebilme
7- Fark denklemleri ve Fark denklem sistemlerini kullanarak yapılmış Matematiksel modelleme problemlerinin temsil ettiği reel problemleri görebilme
8- Fark denklemleri ve Fark denklem sistemlerini kullanarak oluşturulmuş Matematiksel modelleme problemlerinin çözümleri ile reel problemlerdeki çözümleri arasındaki benzerlik ve farklılıkları anlayabilme ve yorumlayabilme
9- Fark denklemleri teorisinin temel kavramlarının diğer bilimsel disiplinlerindeki yeri ve anlamını görebilme
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Lisans düzeyinde alınan matematik eğitimi temelinde bilgi birikimini belirli bir düzeyde geliştirebilme
2- Alanında edindikleri teorik ve pratik bilgileri kullanabilme
3- Alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerdeki bilgilerle bütünleştirerek çalışmalarında kullanbilme
4- Matematik alanında güncel gelişmeleri ve kendi araştırmalarını, kendi alanında ve alanı dışında çalışan araştırmacılara yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarabilme
5- Yaptığı çalışmalarda, konusuyla ilgili verilerin derlenmesi,düzenlenmesi, yorumlanması ve kullanılması aşamalarında toplumsal ve bilimsel etik değerlere saygı göstermesi
6- Kendi alanında veya diğer disiplinlerde bilgiye ulaşma yöntemlerini etkin ve etik değerlere uygun olarak kullanabilme.
7- Matematiksel bilgi birikimini teknolojide etkin ve vereimli bir şekilde kullanabilme
8- Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası bilimsel toplantılara katılarak bilgi paylaşımında bulunabilme
9- Alanında karşılaştığı yeni bir bilgiyi eleştirel yaklaşımlarla değerlendirerek anlayabilme ve yorumlayabilme
10-
11-
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Ödevler 4 3 12
Sunum / Seminer hazırlama 1 6 6
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 20 20
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 5 5 25
Toplam iş yükü     187
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 70
Kısa sınav 0 0
Ödev 4 30
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı 1)An Introduction to Difference Equations, Saber Elaydi, Springer, 2)Difference Equations (An Introduction with Applications) Lecture Book Walter G. Kelley, Allan C. Peterson, HARCOURT ACADEMIC PRESS 2001. 3) Difference Equations and Inequalities, Ravi P. Agarwal, Marcel Dekker, INC.2000. 4)Introduction To Difference Equations, Samuel Goldberg
Yardımcı Kaynaklar 1)An Introduction to Difference Equations, Saber Elaydi, Springer, 2)Difference Equations (An Introduction with Applications) Lecture Book Walter G. Kelley, Allan C. Peterson, HARCOURT ACADEMIC PRESS 2001. 3) Difference Equations and Inequalities, Ravi P. Agarwal, Marcel Dekker, INC.2000. 4)Introduction To Difference Equations, Samuel Goldberg

Ders ile ilgili dosyalar