Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. ÖZNUR BAŞDAŞ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof. Dr. Emine ERDEM
Doç. Dr. Öznur BAŞDAŞ
Doç. Dr. Yağmur SEZER EFE
Dr. Öğretim Üyesi Nuray CANER
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Uygulama+vaka tartışmaları
|
Dersin amacı
|
Modülde öğrenciden beklenen hedefler şunlardır:
- Çocuğun tanımını yapabilme
- Çocuğun kilosunu ölçebilme
- Çocuğun boyunu ölçebilme
- Çocuğun fiziksel gelişimini büyüme eğrisine göre değerlendirebilme
- Yenidoğan muayene formu basamaklarına göre yenidoğan muayenesi yapabilme
- Çocuğun yaşam bulgularını değerlendirebilme
- Çocuğun bilişsel gelişimini değerlendirebilme
- Çocuğun sosyal gelişimini değerlendirebilme
- Çocuğun cinsel gelişimini değerlendirebilme
- Çocuğun ahlak gelişimini değerlendirebilme
- Çocuğun oyun özelliklerini değerlendirebilme
- Hastanede yatmanın çocuğun gelişimine etkisini değerlendirebilme
- Aile merkezli bakım uygulayabilme
- Çocuğun hastalığına ve gelişim dönemine uygun hemşirelik bakım planı yapabilme
- Hemşirelik bakım sonuçlarını değerlendirebilme
- Değerlendirme sonucuna göre bakıma yön verebilme
- Çocuğun yaş dönemine ve hastalığına uygun çocuğa eğitim verebilme
- Çocuğun yaş dönemine ve hastalığına uygun aileye eğitim verebilme
- Çocuğun yaş dönemine ve hastalığına uygun evde bakım izlemi geliştirebilme
- Yapılan uygulamalarda (ilaç uygulaması, sıvı takibi, NG ile besleme, TİT bağlama vb) çocuğun özelliklerini dikkate alma
|
Dersin tanımı
|
Bu ders, pediatri intörn uygulamasını içeren bir modüldür. Modül içerisinde öğrencilere 0-18 yaş grubuna yönelik normal büyüme-gelişme ve tüm sağlıktan sapma durumlarına (hastanede yatan çocuk-aile, pediatride sık görülen hastalıklar- endokrin, nöroloji, nefroloji, genitoüriner, kas-iskelet, hematoloji-onkoloji, kollajen-doku hastalıkları, beslenme bozukluğu, konjenital defektli yenidoğan, enfeksiyonlar, ilaç uygulamaları) ilişkin bilgi verilir ve ilgili alanlardaki uygulamalarda beceri kazandırılır.
|
1- |
Dersin ve uygulama alanlarının tanıtımı
|
2- |
Yenidoğan Kliniğinden Merkezi Sinir Sistemi Defektli bir bebeğin hemşirelik bakım planının tartışılması
|
3- |
Yenidoğan Kliniğinden RDS (Respiratuvar Distress Sendrom)''''''''lu bir bebeğin hemşirelik bakım planının tartışılması
|
4- |
Yenidoğan Kliniğinden Hiperbilirubinemi''''''''li bir bebeğin hemşirelik bakım planının tartışılması
|
5- |
Acil Kliniğine gelen yabancı cisim aspirasyonu gelişmiş bir bebek/çocuğun hemşirelik bakım planının tartışılması
|
6- |
Acil Kliniğine gelen yüksek ateşli olan bir bebek/çocuğun hemşirelik bakım planının tartışılması
|
7- |
Acil Kliniğine gelen ishali olan bir bebek/çocuğun hemşirelik bakım planının tartışılması
|
8- |
Süt Çocuğu kliniğinde kalp defekti olan bir çocuğun hemşirelik bakım planının tartışılması
|
9- |
Süt Çocuğu kliniğinde solunum sistemi sıkıntısı olan bir çocuğun hemşirelik bakım planının tartışılması
|
10- |
Adölesan kliniğinde Tip 1 DM''''''''li olan çocuğun hemşirelik bakım planının tartışılması
|
11- |
Çocuk İntaniye kliniğinde Menenjit''''''''li olan çocuğun hemşirelik bakım planının tartışılması
|
12- |
Çocuk Cerrahisi kliniğinde GİS( gastrointestinal sistem) anamolili çocuğun hemşirelik bakım planının tartışılması
|
13- |
Çocuk nefroloji kliniğinde nefrotik sendrom ve böbrek yetmezliği olan çocuğun hemşirelik bakım planının tartışılması
|
14- |
Pediatrik yoğun bakımda ventilatöre bağlı çocuk ve hemşirelik bakım planının tartışılması
|
15- |
Sınav
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Bebek/çocuğun büyüme ve gelişmesini değerlendirir.
|
2- |
Teorik bilgiyi uygulama alanına aktararak hemşirelikte problem çözme sürecini kullanır.
|
3- |
Pediatride sık görülen hastalıkların bakımını yapar.
|
4- |
Çocuk sağlığını korumaya ve geliştirmeye yönelik kanıt temelli girişimler planlar.
|
5- |
Sağlıktan sapma durumlarının bebek/çocuk-aile üzerindeki etkilerini değerlendirir.
|
6- |
Sağlıktan sapma durumlarında aile merkezli ve bütüncül olarak hemşirelik bakımı verir.
|
7- |
Çocuk ve ailesinin gereksinimlerine uygun öğretim yapar.
|
8- |
Çocuğun özelliklerini dikkate alarak uygulama yapar (ilaç uygulamaları, sıvı takibi, NG ile besleme…).
|
9- |
Güncel literatürü dikkate alarak vaka tartışması yapar.
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Mesleki rol ve işlevlerini yerine getirmek için gerekli olan güncel kuramsal bilgi, beceri ve tutuma sahiptir.
|
|
2- |
Hemşirelik uygulamalarını kanıta dayalı olarak hemşirelik süreci doğrultusunda uygular.
|
|
3- |
Birey, aile, toplum, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle etkili iletişim kurar ve işbirliği içinde çalışır.
|
|
4- |
Hemşirelik uygulamalarında mesleki etik ilke, insan hakları ve kültürel özelliklere saygı, hoşgörü gibi evrensel değerlere uygun davranır.
|
|
5- |
Hemşirelik uygulamalarında ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı dikkate alır.
|
|
6- |
Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, yönetimi ve araştırmalarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanır.
|
|
7- |
Öğrenme-öğretme ve yönetim sürecini hemşirelik uygulamalarında kullanır.
|
|
8- |
Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerilerini kullanır.
|
|
9- |
Bireysel ve mesleki gelişime katkı sağlayacak araştırma, proje, bilimsel ve sosyal etkinliklerde yer alır.
|
|
10- |
Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır.
|
|
11- |
Çevrenin korunmasına ve doğal afet, salgın gibi durumlarda toplumun sağlık gereksinimlerine duyarlıdır.
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
5
|
3
|
15
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
5
|
5
|
25
|
Ödevler
|
2
|
10
|
20
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
8
|
8
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
5
|
30
|
150
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
1
|
8
|
8
|
Toplam iş yükü
|
|
|
245
|
AKTS
|
|
|
10.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
50
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
2
|
50
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1. Çavuşoğlu H. Çocuk Sağlığı Hemşireliği Cilt I-II. Genişletilmiş 11. Baskı. Sistem Ofset Basımevi, Ankara, 2013.
2. Potts NL, Mandleco BL. Pediatric Nursing: Caring for Children and Their Families. 2nd Ed. Delmar Thomson Learning Inc., Albany, 2007.
3. Hockenberry MJ, Wilson D. Wong’s Nursing Care of Infant and Children. 8th Edition. Mosby Elsevier Inc., St. Louis-Missouri, 2007.
4. Conk Z, Başbakkal Z, Bal Yılmaz H, Bolışık B (Eds). Pediatri Hemşireliği. Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara, 2013.
5. Törüner EK, Büyükgönenç L. Çocuk Sağlığı Temel Hemşirelik Yaklaşımları. Göktuğ Yayıncılık, Amasya, 2012.
6. Canbulat Şahiner N, Açıkgöz A, Demirgöz Bal M (Çev. Eds). Çocuk Hemşireliği Klinik Uygulama Becerileri Kitabı. Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara, 2014.
7. Senemoğlu N. Gelişim Öğrenme ve Öğretim. Yargı Yayınları, Ankara, 2015.
8. Akçay T (Çev. Eds). Nelson Pediatri. Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2015.
9. Ataç F, İnsan Yaşamında Psikolojik Gelişim, Beta Basım Yayın Dağıtım AŞ, İstanbul, 1991
10. Yavuzer H, Çocuk Psikolojisi, 13. Baskı, Remzi kitabevi, İstanbul, 1996
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1. Altınköprü T, Çocuğun Başarısı Nasıl Sağlanır, Hayat Yayıncılık, İstanbul, 1999
2.Dağoğlu T, Görak G (Eds). Temel Neonatoloji ve Hemşirelik İlkeleri. Yenilenmiş 2. Baskı, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2008.
3. Okumuş N, Zenciroğlu A (Çev. Eds). Bir Bakışta Neonatoloji. Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara, 2013.
4. Okumuş N, Zenciroğlu A (Çev. Eds). Yenidoğan Muayenesi: Kanıta Dayalı Bir Rehber. Neonatoloji. Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara, 2014.
5. Aşti TA, Karadağ A, Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilimi ve Sanatı, Akademi Basım ve Yayıncılık, İstanbul, 2012.
6. Ay FA(Eds). Temel Hemşirelik Kavramlar, İlkeler, Uygulamalar. Gözden Geçirilmiş 2. Baskı, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2008.
7. Teknik Uygulama Becerileri Öğrenim Rehberi, Erciyes Atatürk Sağlık Yüksek Okulu Yayınları, Geçit Ofset Matbaa, Kayseri, 2003.
8. Hatun Ş, Dündar Y (Çev. Eds). Çocuklarda, Adölesanlarda ve Genç Erişkinlerde Tip I Diyabet, Nasıl Kendi Diyabetinizin Uzmanı Olursunuz?. 2001. http://www.arkadasimdiyabet.com/ebook/tip1diyabet/tip1diyabet.pdf
9. ____Çocukluk Çağında Diyabet. Diyabet Hemşireliği Derneği. http://www.tdhd.org/dhd_kitap/08blm.pdf
10. ____Uluslararası Diyabet Eğitim Standartları. 3. Baskı, Uluslararası Diyabet Federasyonu. http://www.tdhd.org/pdf/INTNL_STANDARDS_TUR.pdf
11. ____Amerikan Diyabet Derneği Standartları 2016. http://care.diabetesjournals.org/content/suppl/2015/12/21/39.Supplement_1.DC2/2016-Standards-of-Care.pdf
12. ____Çocukluk Çağı Diyabeti Eğitimci Rehberi. Sağlık Bakanlığı Türk Halk Sağlığı Kurumu. http://beslenme.gov.tr/content/files/diyabet/cocuklukCagiDiyabetiEgiticiRehberi.pdf
13. ____İnsülin Enjeksiyon Rehberi. http://www.tdhd.org/pdf/insulin_GLP_1_kullananlar_icin_enjeksiyon_rehberi.pdf
14. ____Çocukluk Çağı Diyabet Eğitim Seti 1. Sağlık Bakanlığı Türk Halk Sağlığı Kurumu. http://beslenme.gov.tr/content/files/diyabet/cocukset_01.pdf
15. ____Çocukluk Çağı Diyabet Eğitim Seti 2. Sağlık Bakanlığı Türk Halk Sağlığı Kurumu. http://beslenme.gov.tr/content/files/diyabet/cocukset_02.pdf
16. Kandemir N, Özön ZA, Gönç EN (Eds). İnsülin Pompası Tedavi Kılavuzu. Ankara, 2006.
17. http://www.diyabetteyenilikler.com/PompaKitap.pdf
18. İnternette konu ile ilgili kanıta dayalı güncel kaynaklar
|
|