Giriş | English

Lisans > Sağlik Bilimleri Fakültesi > Hemşirelik > BÜTÜNLEŞİK HEMŞİRELİK UYGULAMALARI MODÜL-IV(ÇOCUK SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
BÜTÜNLEŞİK HEMŞİRELİK UYGULAMALARI MODÜL-IV(ÇOCUK SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI Birinci düzey HEM 414 Seçmeli 8 10.00 10.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. ÖZNUR BAŞDAŞ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Prof. Dr. Emine ERDEM Doç. Dr. Öznur BAŞDAŞ Doç. Dr. Yağmur SEZER EFE Dr. Öğretim Üyesi Nuray CANER
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
Dersin veriliş şekli Uygulama+vaka tartışmaları
Dersin amacı Modülde öğrenciden beklenen hedefler şunlardır: - Çocuğun tanımını yapabilme - Çocuğun kilosunu ölçebilme - Çocuğun boyunu ölçebilme - Çocuğun fiziksel gelişimini büyüme eğrisine göre değerlendirebilme - Yenidoğan muayene formu basamaklarına göre yenidoğan muayenesi yapabilme - Çocuğun yaşam bulgularını değerlendirebilme - Çocuğun bilişsel gelişimini değerlendirebilme - Çocuğun sosyal gelişimini değerlendirebilme - Çocuğun cinsel gelişimini değerlendirebilme - Çocuğun ahlak gelişimini değerlendirebilme - Çocuğun oyun özelliklerini değerlendirebilme - Hastanede yatmanın çocuğun gelişimine etkisini değerlendirebilme - Aile merkezli bakım uygulayabilme - Çocuğun hastalığına ve gelişim dönemine uygun hemşirelik bakım planı yapabilme - Hemşirelik bakım sonuçlarını değerlendirebilme - Değerlendirme sonucuna göre bakıma yön verebilme - Çocuğun yaş dönemine ve hastalığına uygun çocuğa eğitim verebilme - Çocuğun yaş dönemine ve hastalığına uygun aileye eğitim verebilme - Çocuğun yaş dönemine ve hastalığına uygun evde bakım izlemi geliştirebilme - Yapılan uygulamalarda (ilaç uygulaması, sıvı takibi, NG ile besleme, TİT bağlama vb) çocuğun özelliklerini dikkate alma
Dersin tanımı Bu ders, pediatri intörn uygulamasını içeren bir modüldür. Modül içerisinde öğrencilere 0-18 yaş grubuna yönelik normal büyüme-gelişme ve tüm sağlıktan sapma durumlarına (hastanede yatan çocuk-aile, pediatride sık görülen hastalıklar- endokrin, nöroloji, nefroloji, genitoüriner, kas-iskelet, hematoloji-onkoloji, kollajen-doku hastalıkları, beslenme bozukluğu, konjenital defektli yenidoğan, enfeksiyonlar, ilaç uygulamaları) ilişkin bilgi verilir ve ilgili alanlardaki uygulamalarda beceri kazandırılır.

Dersin içeriği
1- Dersin ve uygulama alanlarının tanıtımı
2- Yenidoğan Kliniğinden Merkezi Sinir Sistemi Defektli bir bebeğin hemşirelik bakım planının tartışılması
3- Yenidoğan Kliniğinden RDS (Respiratuvar Distress Sendrom)''''''''lu bir bebeğin hemşirelik bakım planının tartışılması
4- Yenidoğan Kliniğinden Hiperbilirubinemi''''''''li bir bebeğin hemşirelik bakım planının tartışılması
5- Acil Kliniğine gelen yabancı cisim aspirasyonu gelişmiş bir bebek/çocuğun hemşirelik bakım planının tartışılması
6- Acil Kliniğine gelen yüksek ateşli olan bir bebek/çocuğun hemşirelik bakım planının tartışılması
7- Acil Kliniğine gelen ishali olan bir bebek/çocuğun hemşirelik bakım planının tartışılması
8- Süt Çocuğu kliniğinde kalp defekti olan bir çocuğun hemşirelik bakım planının tartışılması
9- Süt Çocuğu kliniğinde solunum sistemi sıkıntısı olan bir çocuğun hemşirelik bakım planının tartışılması
10- Adölesan kliniğinde Tip 1 DM''''''''li olan çocuğun hemşirelik bakım planının tartışılması
11- Çocuk İntaniye kliniğinde Menenjit''''''''li olan çocuğun hemşirelik bakım planının tartışılması
12- Çocuk Cerrahisi kliniğinde GİS( gastrointestinal sistem) anamolili çocuğun hemşirelik bakım planının tartışılması
13- Çocuk nefroloji kliniğinde nefrotik sendrom ve böbrek yetmezliği olan çocuğun hemşirelik bakım planının tartışılması
14- Pediatrik yoğun bakımda ventilatöre bağlı çocuk ve hemşirelik bakım planının tartışılması
15- Sınav
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Bebek/çocuğun büyüme ve gelişmesini değerlendirir.
2- Teorik bilgiyi uygulama alanına aktararak hemşirelikte problem çözme sürecini kullanır.
3- Pediatride sık görülen hastalıkların bakımını yapar.
4- Çocuk sağlığını korumaya ve geliştirmeye yönelik kanıt temelli girişimler planlar.
5- Sağlıktan sapma durumlarının bebek/çocuk-aile üzerindeki etkilerini değerlendirir.
6- Sağlıktan sapma durumlarında aile merkezli ve bütüncül olarak hemşirelik bakımı verir.
7- Çocuk ve ailesinin gereksinimlerine uygun öğretim yapar.
8- Çocuğun özelliklerini dikkate alarak uygulama yapar (ilaç uygulamaları, sıvı takibi, NG ile besleme…).
9- Güncel literatürü dikkate alarak vaka tartışması yapar.
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Mesleki rol ve işlevlerini yerine getirmek için gerekli olan güncel kuramsal bilgi, beceri ve tutuma sahiptir.
2- Hemşirelik uygulamalarını kanıta dayalı olarak hemşirelik süreci doğrultusunda uygular.
3- Birey, aile, toplum, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle etkili iletişim kurar ve işbirliği içinde çalışır.
4- Hemşirelik uygulamalarında mesleki etik ilke, insan hakları ve kültürel özelliklere saygı, hoşgörü gibi evrensel değerlere uygun davranır.
5- Hemşirelik uygulamalarında ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı dikkate alır.
6- Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, yönetimi ve araştırmalarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanır.
7- Öğrenme-öğretme ve yönetim sürecini hemşirelik uygulamalarında kullanır.
8- Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerilerini kullanır.
9- Bireysel ve mesleki gelişime katkı sağlayacak araştırma, proje, bilimsel ve sosyal etkinliklerde yer alır.
10- Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır.
11- Çevrenin korunmasına ve doğal afet, salgın gibi durumlarda toplumun sağlık gereksinimlerine duyarlıdır.
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 5 3 15
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 5 5 25
Ödevler 2 10 20
Sunum / Seminer hazırlama 1 8 8
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 8 8
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 5 30 150
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 8 8
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 1 8 8
Toplam iş yükü     245
AKTS     10.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 50
Kısa sınav 0 0
Ödev 2 50
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı 1. Çavuşoğlu H. Çocuk Sağlığı Hemşireliği Cilt I-II. Genişletilmiş 11. Baskı. Sistem Ofset Basımevi, Ankara, 2013. 2. Potts NL, Mandleco BL. Pediatric Nursing: Caring for Children and Their Families. 2nd Ed. Delmar Thomson Learning Inc., Albany, 2007. 3. Hockenberry MJ, Wilson D. Wong’s Nursing Care of Infant and Children. 8th Edition. Mosby Elsevier Inc., St. Louis-Missouri, 2007. 4. Conk Z, Başbakkal Z, Bal Yılmaz H, Bolışık B (Eds). Pediatri Hemşireliği. Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara, 2013. 5. Törüner EK, Büyükgönenç L. Çocuk Sağlığı Temel Hemşirelik Yaklaşımları. Göktuğ Yayıncılık, Amasya, 2012. 6. Canbulat Şahiner N, Açıkgöz A, Demirgöz Bal M (Çev. Eds). Çocuk Hemşireliği Klinik Uygulama Becerileri Kitabı. Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara, 2014. 7. Senemoğlu N. Gelişim Öğrenme ve Öğretim. Yargı Yayınları, Ankara, 2015. 8. Akçay T (Çev. Eds). Nelson Pediatri. Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2015. 9. Ataç F, İnsan Yaşamında Psikolojik Gelişim, Beta Basım Yayın Dağıtım AŞ, İstanbul, 1991 10. Yavuzer H, Çocuk Psikolojisi, 13. Baskı, Remzi kitabevi, İstanbul, 1996
Yardımcı Kaynaklar 1. Altınköprü T, Çocuğun Başarısı Nasıl Sağlanır, Hayat Yayıncılık, İstanbul, 1999 2.Dağoğlu T, Görak G (Eds). Temel Neonatoloji ve Hemşirelik İlkeleri. Yenilenmiş 2. Baskı, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2008. 3. Okumuş N, Zenciroğlu A (Çev. Eds). Bir Bakışta Neonatoloji. Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara, 2013. 4. Okumuş N, Zenciroğlu A (Çev. Eds). Yenidoğan Muayenesi: Kanıta Dayalı Bir Rehber. Neonatoloji. Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara, 2014. 5. Aşti TA, Karadağ A, Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilimi ve Sanatı, Akademi Basım ve Yayıncılık, İstanbul, 2012. 6. Ay FA(Eds). Temel Hemşirelik Kavramlar, İlkeler, Uygulamalar. Gözden Geçirilmiş 2. Baskı, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2008. 7. Teknik Uygulama Becerileri Öğrenim Rehberi, Erciyes Atatürk Sağlık Yüksek Okulu Yayınları, Geçit Ofset Matbaa, Kayseri, 2003. 8. Hatun Ş, Dündar Y (Çev. Eds). Çocuklarda, Adölesanlarda ve Genç Erişkinlerde Tip I Diyabet, Nasıl Kendi Diyabetinizin Uzmanı Olursunuz?. 2001. http://www.arkadasimdiyabet.com/ebook/tip1diyabet/tip1diyabet.pdf 9. ____Çocukluk Çağında Diyabet. Diyabet Hemşireliği Derneği. http://www.tdhd.org/dhd_kitap/08blm.pdf 10. ____Uluslararası Diyabet Eğitim Standartları. 3. Baskı, Uluslararası Diyabet Federasyonu. http://www.tdhd.org/pdf/INTNL_STANDARDS_TUR.pdf 11. ____Amerikan Diyabet Derneği Standartları 2016. http://care.diabetesjournals.org/content/suppl/2015/12/21/39.Supplement_1.DC2/2016-Standards-of-Care.pdf 12. ____Çocukluk Çağı Diyabeti Eğitimci Rehberi. Sağlık Bakanlığı Türk Halk Sağlığı Kurumu. http://beslenme.gov.tr/content/files/diyabet/cocuklukCagiDiyabetiEgiticiRehberi.pdf 13. ____İnsülin Enjeksiyon Rehberi. http://www.tdhd.org/pdf/insulin_GLP_1_kullananlar_icin_enjeksiyon_rehberi.pdf 14. ____Çocukluk Çağı Diyabet Eğitim Seti 1. Sağlık Bakanlığı Türk Halk Sağlığı Kurumu. http://beslenme.gov.tr/content/files/diyabet/cocukset_01.pdf 15. ____Çocukluk Çağı Diyabet Eğitim Seti 2. Sağlık Bakanlığı Türk Halk Sağlığı Kurumu. http://beslenme.gov.tr/content/files/diyabet/cocukset_02.pdf 16. Kandemir N, Özön ZA, Gönç EN (Eds). İnsülin Pompası Tedavi Kılavuzu. Ankara, 2006. 17. http://www.diyabetteyenilikler.com/PompaKitap.pdf 18. İnternette konu ile ilgili kanıta dayalı güncel kaynaklar

Ders ile ilgili dosyalar