Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
BİTKİ MORFOLOJİSİ VE ANATOMİSİ |
Birinci düzey |
BİY209 |
Zorunlu |
3 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MEHMET YAŞAR DADANDI
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. MEHMET YAŞAR DADANDI
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı; bitki hücre ve doku çeşitlerinin özellikleri, ontogenileri, fonksiyonları ve bitkide bulundukları yerler hakkında bilgi edinmelerini, ayrıca bitki organlarının anatomik yapıları hakkında bilgi sağlamaktır.
|
Dersin tanımı
|
Prof. Dr. M.Y. Dadandı tarafından haftada 3 saat teorik olarak yüz yüze Türkçe dilinde verilen, yardımcı öğretim elemanı ve ön koşul dersi olmayan, içeriğinde bitki hücre ve doku çeşitlerinin özellikleri, ontogenileri, fonksiyonları ve bitkide bulundukları yerler olan ayrıca bitki organlarının genel anatomik yapıları hakkında bilgi verilen bir derstir.
|
1- |
Angiosperm bir bitkinin genel yapısı ve bitki doku tiplerinin özeti
|
2- |
Hücre kavramı, bitki hücresi organelleri ve protoplazmik olmayan bileşikler
|
3- |
Hücre çeperi ve geçitler, meristemler
|
4- |
Vasküler kambiyum, epidermis
|
5- |
Parankima, kollenkima
|
6- |
Sklerenkima
|
7- |
Ksilem
|
8- |
ara sınav
|
9- |
Floem
|
10- |
Salgı sistemi, periderm
|
11- |
Kök anatomisi
|
12- |
Gövde anatomisi
|
13- |
Yaprak ve çiçek anatomisi
|
14- |
Meyve ve tohum anatomisi
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Hücre kavramı, bir bitki hücresinin yapısı ve organelleri öğrenilir.
|
2- |
Bitki hücre zarı, primer ve sekonder hücre çeperi özellikleri ve üzerinde bulunan geçit tipleri öğrenilir.
|
3- |
Meristem özellikleri ve tipleri öğrenilir.
|
4- |
Vasküler kambiyumun özellikleri öğrenilir.
|
5- |
Epidermisin özellikleri öğrenilir.
|
6- |
Parankima, kollenkima ve sklerenkimanın özellikleri öğrenilir.
|
7- |
Ksilem ve floemin özellikleri ve bunları oluşturan hücre çeşitleri öğrenilir.
|
8- |
Salgı sistemindeki salgı hücre tipleri ve özellikleri öğrenilir.
|
9- |
Kabuğu oluşturan hücre tipleri ve özellikleri öğrenilir.
|
10- |
Bitki organlarının genel anatomik yapıları öğrenilir.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Biyoloji alanındaki en güncel uygulama, araç-gereç ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olur, bunları kullanabilir.
|
|
2- |
Biyoloji alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirebilme, karmaşık problem ve konuları analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme gibi yetkinlikler kazanır.
|
|
3- |
Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir.
|
|
4- |
Biyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda çözüm üretebilir.
|
|
5- |
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır.
|
|
6- |
Biyoloji ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilir.
|
|
7- |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak ve veri tabanları gibi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmayı öğrenir.
|
|
8- |
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma ve sorumluluk alma özgüvenini kazanır.
|
|
9- |
Biyoloji alanındaki bilgi ve uygulamaları takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur.
|
|
10- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisini kazanır.
|
|
11- |
Sürdürülebilir kalkınma ve çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olur.
|
|
12- |
Proje yönetimi, iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi konularında yeterli bilgi ve bilinci kazanır.
|
|
13- |
Biyoloji alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
|
|
14- |
Biyolojik teknolojileri eğitime, endüstriye, tarıma, sağlık ve çevre problemlerine uygulayabilme konularında yeterli bilince sahip olur.
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
99
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1.Bitki Anatomisi, S. Yentür & G. C. Öz, İstanbul Üniv. Yayınları No: 231, İstanbul, 2013
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1.Bitki Morfolojisi & Anatomisi, Coşkunçelebi K., Makbul S., Beyazoğlu O., Gündüz Ofset Matbaacılık ve Yayıncılık, Trabzon, 2015.
2.Bitki Yapısı ve Gelişimine Giriş, C. B. Beck, Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti., 2011. (Çeviri: H. Demiray)
3.Bitki Anatomisi, M. Özyurt, Erciyes Üniv. Yayınları No: 48, Kayseri, 1992.
4.Bitki Morfolojisinde Temel Bilgiler, Y. Vardar ve Ö. Seçmen, Barış Yayınları, İzmir, 1993
|
|