Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ANAYASA YARGISI |
Birinci düzey |
SHK 217 |
Seçmeli |
3 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ ABDULKADİR SAKA
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Doktor Öğretim Üyesi Gündüz Alp Aslan
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş. Gör. Abdülkadir Saka, Arş. Gör. Eda Demirsoy Aşıkoğlu
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze anlatım
|
Dersin amacı
|
Anayasa yargısına ilişkin temel kavram ve kurumları öğretmek
|
Dersin tanımı
|
Anayasa Yargısı dersi, Anayasa Yargısı kavramının ortaya çıkışından günümüze kadar geçirdiği evrimi; anayasaya uygunluk denetimi konusundaki farklı sistemleri, bireysel başvuru/anayasa şikayeti/amparo başvurusunu, Türk Anayasa Mahkemesinin kararlarından örnekleri kapsamaktadır.
|
1- |
Ders Tanıtımı
|
2- |
Anayasa Yargısının Doğuşu ve Gelişimi I (Genel Olarak)
|
3- |
Anayasa Yargısının Doğuşu ve Gelişimi II (Anayasa Uygunluk Denetimindeki Farklı Yollar)
|
4- |
Anayasa Yargısının Doğuşu ve Gelişimi III (Bireysel Başvuru, Anayasa Şikayeti, Amparo Başvurusu)
|
5- |
Türk Anayasa Mahkemesinin Kuruluşu, Üyeliği, Teşkilatı, Görev ve Yetkileri, Yaptığı Denetimin Kapsamı
|
6- |
Türk Anayasa Mahkemesinin Yaptığı Denetimin Biçimleri ve Özellikleri
|
7- |
Siyasi Partilerin Denetimi, Yüce Divan, Türk Anayasa Mahkemesinin Yaptığı Denetimin Sonuçları, Yürürlüğün Durdurulması, Yokluk
|
8- |
Anayasa Yargısında Yorum I (Genel Olarak)
|
9- |
Anayasa Yargısında Yorum II (Türk Anayasa Mahkemesi Karar Örnekleriyle)
|
10- |
Anayasa Yargısının Sınırları I (Genel Olarak)
|
11- |
Anayasa Yargısının Sınırları II (Türk Anayasa Mahkemesi Karar Örnekleriyle)
|
12- |
Yargısal Aktivizm I (Genel Olarak)
|
13- |
Yargısal Aktivizm II (Türk Anayasa Mahkemesi Karar Örnekleriyle)
|
14- |
Yargısal Aktivizmin Sonuçları ve Genel Değerlendirme
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Anayasa yargısına ilişkin temel ilkeleri öğrenir
|
2- |
Anayasa yargısına ilişkin temel kurumları öğrenir
|
3- |
Türk Anayasa Mahkemesinin kuruluş ve işleyişini öğrenir
|
4- |
Hukukta yorum yöntemleri hakkında bilgilerini derinleştirir
|
5- |
Anayasa yargısının sınırlarını öğrenir
|
6- |
Yargısal aktivizm hakkında ayrıntılı bilgi sahibi olur
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Çeşitli hukuk disiplinlerine ilişkin kavram ve kurumları ve bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar.
|
|
2- |
Hukuk metodolojisi ile yorum yöntemlerinin bilgisine sahiptir.
|
|
3- |
Hukukun her bölümünde onunla ilgili yasal düzenlemelerden, yargı organlarının kararlarından, bunların gelişiminden ve bunlarla ilgili olarak bilimsel değerlendirmelerden haberdardır.
|
|
4- |
Hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları sıralar.
|
|
5- |
Mevzuat metinlerini, yargı kararlarını ve bilimsel kaynakları hukuk metodolojisinin sağladığı yöntemlerle inceler, yorumlar, değerlendirir.
|
|
6- |
Mevzuat metinleri, yargı kararları ve bilimsel kaynaklardan hareketle hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları çözer.
|
|
7- |
Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararları ve doktrindeki görüşleri değerlendirerek çözüme kavuşturur.
|
|
8- |
Hukuk uygulamasında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
|
9- |
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir.
|
|
10- |
Hukuk kuram ve uygulamasındaki gelişmeleri izleyerek değerlendirir.
|
|
11- |
Hukuk alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
|
12- |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
|
|
13- |
Hukukla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü olarak aktarır.
|
|
14- |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
|
|
15- |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
|
|
16- |
Hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
|
17- |
Türkiye Cumhuriyetinin toplumun huzuru, milli dayanışma ve adalet anlayışı içinde, insan haklarına saygılı, Atatürk milliyetçiliğine bağlı, Anayasanın Başlangıcında belirtilen temel ilkelere dayanan, demokratik, laik ve sosyal hukuk devleti niteliğini savunur ve korur.
|
|
18- |
Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışına sahiptir.
|
|
19- |
Somut uyuşmazlıkların adil biçimde çözülmesini sağlamaya çalışma, hukuki düzenlemeleri takip etme ve bu çerçevede yargılama sürecinde yer alabilecek alt yapıya sahiptir.
|
|
20- |
Evrensel hukuk ilkelerini özümsemiş; hukuksal sorunları olan ve olması gereken hukuk açısından algılama ve çözme yetkinliğine sahiptir.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
7
|
1
|
7
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
4
|
4
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
2
|
4
|
8
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
50
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Yılmaz Aliefendioğlu, Anayasa Yargısı, Yetkin, 1996; Ferhat Uslu, Bütün Konularıyla Anayasa Yargısı Dersleri, Adalet, 2018; Sibel İnceoğlu, Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru Türkiye ve Latin Modelleri, Oniki Levha, 2017.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
O. Korkut Kanadoğlu, Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru, Oniki Levha, 2015; M. Tevfik Gülsoy, Özgürlüklerin Korunmasında Anayasa Yargısının Yeri ve Meşruluğu, Yetkin, 2007; O. Korkut Kanadoğlu, Anayasa Mahkemesi, Beta, 2005; Ece Göztepe, Anayasa Şikayeti, AÜHF, 1998; Hasan Tunç, Karşılaştırmalı Anayasa Yargısı, Yetkin, 1997.
|
|