Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
KATIHAL FİZİĞİ |
Birinci düzey |
FİZ403 |
Zorunlu |
7 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. ENİSE AYYILDIZ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. ENİSE AYYILDIZ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz Yüze
|
Dersin amacı
|
Katıların özelliğinin tanımlanması, fiziksel olayların açıklanmasında kullanılacak kuramsal ve deneysel bilgilerin kazandırılması.
|
Dersin tanımı
|
Kristal yapı ve özellikleri, kristal yapı tayini ve yöntemler, katılarda bağlanma çeşitleri, Örgü dinamiği, serbest elektron modeli.
|
1- |
Kristal yapı ve özellikleri
|
2- |
Kristal düzlem ve doğrultuları için Miller indisleri
|
3- |
Önemli kristal yapılar
|
4- |
Kristal kusurları ve önemi
|
5- |
X-ışını kırınımı
|
6- |
Atomik yoğunluk ve yapı faktörü
|
7- |
XRD ile kristal yapı belirleme
|
8- |
Katılardaki bağlanma çeşitleri
|
9- |
Örgü titreşimleri ve fononlar
|
10- |
Fonon momentumu
|
11- |
Einstein ve Debye ısı sığası modeli
|
12- |
Isı sığası ve durum yoğunluğu
|
13- |
Fonon saçılmaları
|
14- |
Ohm yasası ve elektriksel iletkenlik
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Kristal örgü çeşitlerini öğrenir.
|
2- |
Katıdaki bağlanma çeşitlerini ve aralarındaki fark ve benzerlikleri sıralar.
|
3- |
Elektromanyetik dalgaların katı madde üzerindeki kırınımının örgü yapısını elde etmek için nasıl kullanılabileceğini bilir.
|
4- |
Kristallerdeki optik ve akustik fononların temellerini öğrenir.
|
5- |
Bir, iki ve üç boyutta durum yoğunluğunu kavrar.
|
6- |
Örgü titreşimlerinin termal davranışlar üzerindeki etkisini bilir.
|
7- |
Katıların özelliklerinin incelenmesi amacıyla kullanılan deneysel teknikleri öğrenir.
|
8- |
Metallerde ısı ve elektrik iletimini açıklayan basit teorileri bilir.
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Fiziksel kavramları öğrenme ve bu kavramlarla düşünebilme becerisi kazanır.
|
|
2- |
Doğadaki olay ve olguları gözleme, arkasındaki temel ilkeleri anlama ve ilişkilendirme yeteneğini geliştirir.
|
|
3- |
Doğru soruları sormayı ve bu sorulara yanıt verecek deneyleri tasarlama becerisini geliştirir.
|
|
4- |
Deney yapma ve deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır.
|
|
5- |
Problemi tanımlama, çözme sonuç çıkarma ve yorumlama becerisi kazanır.
|
|
6- |
Problemin çözümünü zorlaştıran bazı ayrıntıları ihmal ederek, karmaşık ve zor problemleri üstesinden gelinebilir hale getirmek için, idealleştirilmiş model oluşturma becerisi kazanır.
|
|
7- |
Evrende bilinen bütün etkileşmeler (nükleer, gravitasyonel, elektromanyetik) hakkında, mikro ölçekten makro ölçeğe kadar madde ve enerji hakkında bilgi sahibi olur.
|
|
8- |
Tüm mühendislik ve teknolojinin temeli olan fiziğin evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlar.
|
|
9- |
Bilgiye ulaşabilme, analiz edip çözüm geliştirebilme becerisi kazanır.
|
|
10- |
Verinin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur.
|
|
11- |
Disiplinler arası gruplarda çalışabilme becerisi kazanır.
|
|
12- |
Analitik düşünme, sorgulayıcı ve eleştirel düşünme yeteneğini kazanır.
|
|
13- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi kazanır.
|
|
14- |
Etkin iletişim kurma becerisi kazanır.
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
4
|
56
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
6
|
2
|
12
|
Ödevler
|
6
|
2
|
12
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
6
|
1
|
6
|
Kısa sınavlar
|
6
|
1
|
6
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
7
|
2
|
14
|
Laboratuvar
|
7
|
2
|
14
|
Arazi çalışması
|
7
|
2
|
14
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
6
|
6
|
Araştırma
|
7
|
3
|
21
|
Toplam iş yükü
|
|
|
183
|
AKTS
|
|
|
7.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
30
|
Kısa sınav
|
7
|
5
|
Ödev
|
7
|
5
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1. C. Kittel, Katıhal Fiziğine Giriş, Çeviren: Bekir Karaoğlu, Bilgitek Yayıncılık.
2. T. N. Durlu, Katıhal Fiziğine Giriş, Bilim Yayınları.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1. C. Kittel , Introduction to Solid State Physics, John Wiley & Sons, Inc.
2. G. Burns, Solid State Physics, Academic Press, Inc.
3. S. O. Kasap, Principles of Electrical Engineering Material and Devices, McGraw-Hill.
5. J. S. Blakemore, Solid State Physics, Cambridge Univ. Press.
6. N.W. Ashcroft and N. D.Mermin, Solid State Physics, Harcourt-Saunders College Publishers.
7. M. A. Omar, Elementary Solid State Physics, , Addison&Wesley.
|
|