Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
PROF. DR. FATMA ÖZTÜRK KÜP
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. FATMA ÖZTÜRK KÜP
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik ve laboratuar çalışması
|
Dersin amacı
|
Bu ders ile öğrencilerin moleküler tekniklerin öğrenmesi ve biyolojik problemlerin moleküler teknikler kullanılarak analiz edilmesi amaçlanmaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders kapsamında; Moleküler biyolojide kullanılan yöntemler: Genel Bakış, Fiziksel ve Kimyasal homojenizasyon yöntemleri DNA izolasyonu, Kromozomal DNA izolasyonu, Plazmid DNA izolasyonu, Organel DNA izolasyonu, DNA’ nın analizi, Spektral Yöntemler, Elektroforetik Yöntemler, DNA’ enzimatik kesimi, RNA izolasyonu, Total RNA izolasyonu, mRNA’ nın izolasyonu, RNA’ nın analizi, Spektral Yöntemler, Elektroforetik yöntemler, Bakteri transformasyonu, Kimyasal uygulama ile transformasyon, Elektroporasyon ile transformasyon, Polimeraz zincir reaksiyonu (PCR) ile DNA’ nın çoğaltılması, PCR çeşitleri, Nükleik asit hibridizasyonuna dayalı yöntemler, Microarray analizleri hakkında bilgiler edinilecektir.
|
1- |
Moleküler biyolojide kullanılan yöntemler: Genel Bakış
|
2- |
Fiziksel ve Kimyasal Homojenizasyon yöntemleri
|
3- |
Makromoleküleri ayırma ve saflaştırma yöntemleri
|
4- |
DNA molekülünün izolasyonu; Kromozomal, plazmid ve organel DNA izolasyonu
|
5- |
DNA molekülünün spektral ve elektroforetik analizi
|
6- |
RNA molekülünün izolasyonu
|
7- |
RNA molekülünün spektral ve elektroforetik analizi
|
8- |
Bakteri transformasyonu
|
9- |
Polimeraz zincir reaksiyonu (PCR) ile DNA’ nın çoğaltılması
|
10- |
Polimeraz zincir reaksiyonu çeşitleri
|
11- |
Nükleik asit hibridizasyonuna dayalı yöntemler
|
12- |
DNA dizi analizi
|
13- |
DNA microarray Teknikleri
|
14- |
Biyoinformatik
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Fiziksel ve Kimyasal homojenizasyon yöntemlerini öğrenir ve uygular.
|
2- |
DNA izolasyonunu gerçekleştirir ve DNA’ nın analizini öğrenir.
|
3- |
RNA izolasyonu ve RNA’ nın analizi hakkında bilgi sahibi olur.
|
4- |
Polimeraz zincir reaksiyonunu (PCR) öğrenir ve uygular.
|
5- |
Bakteri transformasyonu hakkında bilgi sahibi olur.
|
6- |
Nükleik asit hibridizasyonuna dayalı yöntemler hakkında bilgi sahibi olur.
|
7- |
DNA dizi analizi ve DNA microarray tekniklerinin temellerini kavrar.
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilgiyi değerlendirme,yorumlama ve uygulama yapma gibi bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bilgiye ulaşır
|
|
2- |
Biyoloji alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirir, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanır
|
|
3- |
Biyoloji alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulayarak, çözüm yöntemi geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirerek, gerektiğinde uygular
|
|
4- |
Biyoloji alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarır
|
|
5- |
Biyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir
|
|
6- |
Biyoloji alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir
|
|
7- |
En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olur (Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi)
|
|
8- |
Biyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve geliştirir
|
|
9- |
Biyoloji alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretir ve denetler
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
5
|
10
|
50
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
2
|
8
|
16
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
5
|
5
|
25
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
30
|
30
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
187
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
70
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
4
|
30
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Moleküler Biyolojide Kullanılan Yöntemler, Güler Temizkan, Nazlı Arda, Nobel Tıp Kitabevi, 2008
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Powerpoint sunumlar
|
|