Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
MEDENİYETLER TARİHİ |
Birinci düzey |
SOS211 |
Seçmeli |
3 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM ÜYESİ ZEHNİ ÖZMEN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Dr. Öğretim Üyesi NAİL TANRIÖVEN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze.
|
Dersin amacı
|
Medeniyetleri ve onların tarihlerini anlamak.
|
Dersin tanımı
|
Sos211/Zorunlu
|
1- |
Kavramsal temel: Medeniyet, Kültür ve İnsan
|
2- |
İlk çağ medeniyetleri: Mezopotamya, Mısır
|
3- |
İlk çağ medeniyetleri: İndüs, Çin
|
4- |
İlk çağ medeniyetleri: Antik Yunan
|
5- |
İlk çağ medeniyetleri: Roma
|
6- |
Orta çağ İslam Medeniyetinin kaynakları ve yükselişi
|
7- |
Türk- İslam medeniyetinin temsilcileri: Selçuklu Medeniyeti
|
8- |
Ara Sınav
|
9- |
Türk- İslam medeniyetinin temsilcileri: Osmanlı Medeniyeti
|
10- |
Rönesans’tan Sanayi Devrimine: Modern Batı Medeniyetinin kaynakları ve kuruluşu
|
11- |
Modernleşme ve küreselleşme: Modern Batı Medeniyetinin yayılışı
|
12- |
Modernleşme Teorileri : Spengler, Toynbee, Sorokin ve Graudy
|
13- |
Modernleşme Teorileri: Ziya Gökalp, Mümtaz Turhan
|
14- |
Modernleşme Teorileri: Nurettin Topçu, Yılmaz Özakpınar
|
15- |
-
|
16- |
-
|
17- |
-
|
18- |
-
|
19- |
-
|
20- |
-
|
1- |
Medeniyetler ve onların tarihi hakkında gerekli olan bilim diline hâkim olacaklardır.
|
2- |
Neden-sonuç ilişkisi içerisinde objektif olarak tarihsel konuları değerlendireceklerdir.
|
3- |
-
|
4- |
-
|
5- |
-
|
6- |
-
|
7- |
-
|
8- |
-
|
9- |
-
|
10- |
-
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Sosyoloji alanıyla ilgili gerekli olan kuramsal ve kavramsal bilgiye sahip olur.
|
|
2- |
Sosyoloji alanında edindiği bilgileri toplumsal yapıyı, kurum ve süreçlerin işleyişini ve toplumsal eylemi anlama ve açıklayabilmede kullanabilir.
|
|
3- |
Sosyoloji alanıyla ilgili temel kuramsal yaklaşımları ve kavramları kullanarak sosyolojik analizler yapabilir.
|
|
4- |
Sosyoloji alanında edindiği bilgileri toplumsal gerçekliği anlamada ve toplumsal sorunları çözmede kullanabilir.
|
|
5- |
Sosyoloji alanında edindiği temel bilgi ve becerileri ile yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
|
6- |
Sosyoloji alanıyla ilgili bir sosyal araştırmayı gözlem safhasından başlayarak lisans seviyesinde edindiği bilgi ve becerilerle kendi başına proje önerisi tasarlayarak bunu yazabilecek niteliğe ulaştırabilir.
|
|
7- |
Sosyoloji alanında edindiği bilgi ve beceriler ile eleştirel ve analitik düşünme yaklaşımı geliştirir.
|
|
8- |
Sosyoloji alanıyla ilgili yerel ve küresel düzeydeki gelişmeleri takip eder ve bunlara ilişkin öngörüde bulunabilir.
|
|
9- |
Sosyoloji alanıyla ilgili araştırma süreçlerini ilgilendiren etik sorunlara dair birikim sağlayarak hem mesleki hem de vatandaşlık gerekliliği olan toplumsal sorumluluğa dair olumlu tutum geliştirir.
|
|
10- |
Sosyoloji alanındaki araştırma yöntem ve tekniklerini disiplinler arası bir perspektifle sosyal süreçlere uygulayabilir.
|
|
11- |
-
|
|
12- |
-
|
|
13- |
-
|
|
14- |
-
|
|
15- |
-
|
|
16- |
-
|
|
17- |
-
|
|
18- |
-
|
|
19- |
-
|
|
20- |
-
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
3
|
39
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
2
|
26
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
3
|
3
|
9
|
Toplam iş yükü
|
|
|
96
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Garaudy, Roger. İnsanlığın Medeniyet Destanı. Çev. Cemal Aydın İstanbul: Türk Edebiyat Vakfı Yayınları, 2007.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Açıkgenç , Alparslan. (2001). İslam Medeniyetinde Bilgi ve Bilim. İstanbul: İsam Yayınları,+
Braudel, Fernand. Akdeniz ve Akdeniz Dünyası Cilt 2. Çev. Mehmet Ali Kılıçbay. İstanbul: Eren Yayıncılık, 1990.
Demirci, Mustafa. Beytü’l- Hikme. İstanbul: İnsan Yayınları, 1996.
Diamond, Jared. Çöküş Medeniyetler Nasıl Ayakta Kalır ya da Yıkılır? Çev. Elif Kıral. İstanbul: Timaş Yayınları, 2006.
Duralı, Ş. Teoman. Çağdaş Küresel Medeniyet. İstanbul: Dergah Yayınları, 2010.
Elias, Norbert. Uygarlık Süreci Cilt 1 (Batılı Dünyevi Üst Tabakaların Davranışlarındaki Değişmeler). Çev. Elias, Norbert. Uygarlık Süreci Cilt 2 (Sosyo-Oluşumsal Ve Psiko-Oluşumsal İncelemeler). Çev. Erol.
Garaudy, Roger. Medeniyetler Diyaloğu. Çev. Cemal Aydın İstanbul: Türk Edebiyat Vakfı Yayınları, 2013.
Gombrich, E. H. Genç Okurlar İçin Kısa Bir Dünya Tarihi. Çev. Ahmet Mumcu. İstanbul: İnkılâp Kitabevi, 2011.
Gökalp, Ziya. Hars ve Medeniyet.İstanbul: Elips Kitap, 2007.
Güven, İsmail, ve Ümit Akagündüz, (eds.) Uygarlık Tarihi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, 2010.
Hanks, Merry E. Wiesner. Erken Modern Dönemde Avrupa 1450 -1789. Çev. Hamit Çalışkan. İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları, 2012.
İsa, Ahmed. Müslümanların Rönesansa Katkısı. Çev. Emre Miyasoğlu. İstanbul: Mahya Yayınları, 2012.
Kolektif. Hece Aylık Edebiyat Dergisi Medeniyet Özel Sayı: 186-187-188 Yıl: 16. Ankara: Hece Yayınları, 2012.
Lambton, A. K. S., Bernard Lewis, ve P. M. Holt. İslam Tarihi Kültür Ve Medeniyeti (4 Cilt Takım). İstanbul: Kitabevi Yayınları, 1997.
Loon, Hendrik Willem Van. Gençler İçin Uygarlık Tarihi. Çev. Seda Çıngay. İstanbul: Say Yayınları, 2013.
Özakpınar, Yılmaz. Kültür Ve Medeniyet Anlayışları Ve Bir Medeniyet Teorisi. İstanbul: Kubbealtı Neşriyatı Yayıncılık, 1997.
Schweitzer, Albert. Medeniyet Felsefesi 1. Çev. Yusuf Kaplan. İstanbul: Külliyat Yayınları, 2011.
Smith, Preserved. Rönesans Ve Reform Çağı Bir Sosyal Arkaplan Çalışması. Çev. Serpil Çağlayan. İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları, 2009.
Topçu, Nurettin. Kültür Ve Medeniyet Bütün Eserleri 9. İstanbul: Dergah Yayınları, 2010.
|
|