Giriş | English

Lisans > Eczacilik Fakültesi > Eczacilik > STAJ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
STAJ Birinci düzey STJ 302 Zorunlu 6 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ UFUK İNCE
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Dersler pratik olarak eczanede görüldüğünden her eczanenin mesul müdürü stajyerleri eğitmektedir.
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Doç. Dr. Gökçe Şeker Karatoprak, Arş. Gör. Ufuk İnce, Arş. Gör. Esra Köngül Şafak, Arş. Gör. Kübra Uzun
Dersin veriliş şekli Eczanede pratik olarak yaz döneminde 28 iş günü olarak uygulamalı şekilde eczane mesul müdürü tarafından eğitim verilmektedir.
Dersin amacı Öğrencileri eczane eczacılığının en temel konuları hakkında eğitmek ve onları meslek yaşamlarına hazırlamak.
Dersin tanımı Bu derste, 3. sınıf yaz dönemi içinde uygulamalı olarak temel eczane eczacılığı bilgileri eczane mesul müdürleri tarafından öğrencilere aktarılmaktadır.

Dersin içeriği
1- Eczane, Eczacı ve Eczacılığın tanımı, Eczacının Görev ve Sorumlulukları.
2- Eczanelerde ilaç yerleşimi. Farmasötik dozaj şekillerine ait örnekler.
3- Kodeks, farmakope, formüler ve bilgisayar programları (Rx) hakkında bilgiler.
4- Eczanelerde stok kontrolü ve ilaç siparişi ile ilgili bilgiler.
5- Eczanelerde laboratuvar düzenlenmesi ve bulunması gereken araç, gereç, madde ve malzemeler.
6- Eczanelerde bulunması gereken defterler.Eczanedeki ölçü ve tartı aletlerinin denetimine ilişkin işlemler.
7- Eczaneye gelen reçetede rastlanan terimler hakkında bilgi.
8- Majistiral ilaç yapımında kullanılan alkol çevirmesi hakkında bilgi.Eczanede bulunan reçete kayıt defteri hakkında bilgiler.
9- Eczanelerin Sağlık Bakanlığı, Maliye Bakanlığı ve Sosyal Sigortalar ile ilişkileri.Eczanelerde nöbet, nöbet listesi tanzimi hakkında bilgi.
10- Eczanede ilkyardım.
11- Hasta-eczacı ilişkisinde dikkat edilecek hususlar.
12- Reçete kullanılmasında dikkat edilecek hususlar.
13- Eczanede majistral preparatların hazırlanması.
14- Eczanelerde uyuşturucu ilaçlar ve psikotrop reçetelerinin karşılanması ve kaydı.Eczanelerde reçetesiz verilebilien ilaçlar hakkında bilgi.
15- Eczanelerde soğuk zincir ilaçların; tanımı, temini, dağıtımı ve saklanması.
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Eczacılık ile ilgili temel kavramları tanımlar. Eczacının görev ve sorumluluklarını açıklar.Staj yaptığı eczanede ilaç yerleşim düzenini gözlemler ve farmasötik dozaj şekillerine örnekler verir.
2- Eczanede faydalanılan kaynak kitaplar ve bilgisayar programları hakkında bilgi verir ve bu kaynakları etkin bir şekilde kullanır.Eczanelerdeki ilaç sirkülasyonu ile ilgili her aşamayı takip eder ve aşamalarla ilgili bilgi verir.
3- Eczane yönetiminin ve eczane çalışanı ile etkili iletişim bilgisinin kazanılması.Deontoloji kavramının mesleğin her alanında uygulanmasının sağlanması
4- Eczanenin laboratuvar bölümünü ve bu bölümde bulunan araç, gereç, madde ve malzemeleri tanır ve sıralar.Eczanelerde bulunan defterleri listeler ve kullanımları hakkında bilgi verir.
5- Eczanedeki ölçü ve tartı aletlerini tanır ve denetimde dikkat edilen husuları açıklar.Eczaneye gelen reçeteleri inceler ve reçetede bulunan terimlerin anlamlarını açıklar.
6- Eczaneye gelen majistral preparatlarda kullanılmak üzere gerektiğinde istenilen dereceye sahip alkolü gerekli hesaplamaları da yaparak hazırlar.Eczanede bulunan reçete kayıt defterini inceler kullanımı ile ilgili bilgi verir.
7- Eczanelerin resmi kurumlarla olan ilişkilerini gözlemler.Eczanelerde nöbet prosedürüne ilişkin bilgiler verir.
8- İlkyardımı tanımlar, eczanelerdeki uygulamaları hakkında bilgi verir.Eczaneye gelen hastalara etik kurallar çerçevesinde sağlık danışmanlığı yapar.
9- Eczeneye gelen bir reçeteyi okur, sisteme işler ve reçetede yer alan ilaçları hazırlayıp hastaya sunar.Eczaneye gelen reçetede yer alan majistral bir ilacı hazırlar.
10- Eczanede bulunan uyuşturucu ve psikotrop ilaçları tanımlar, bu ilaçları hazırlar ve bu ilaçların kayıtlarını tutar. Eczanelerde reçetesiz verilebilen ilaçları tanır.Soğuk zinciri tanımlar, soğuk zincire tabi olan ilaçları tanır ve bu ilaçların dağıtımı ve saklanması ile ilgili bilgi verir.

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Eczacılık mesleğini, mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik ve deontolojik ilkeler çerçevesinde uygulayabilme ve gerektiğinde bu anlamda inisiyatif kullanabilme
2- Edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanabilme
3- Eczacılık meslek uygulamalarındaki süreçleri ve kişiler arası ilişkileri yönetebilme ve iletişim yeteneklerini kullanabilme
4- Meslek uygulama alanlarındaki çalışma süreçlerini planlayabilme, ekip üyesi olabilme, ortak çalışmalara katılabilme ve bu çalışmaları yönetebilme
5- Evrensel ve ulusal sağlık sorunlarının farkında olarak sağlık hizmet kalitesinin artırılmasına yönelik politikalar üretebilme
6- İnsan sağlığının temelini oluşturan biyolojik sistemlerin işleyişi, sürdürülmesi ve patolojisine yönelik kavramlara sahip olabilme
7- Temel ve uygulamalı fen bilimlerini eczacılık meslek uygulamaları ile birleştirerek eczacılık alanında kullanabilme
8- Eczacılık alanında sahip olduğu bilgileri, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yorumlayabilme, analiz edebilme ve çözüm önerileri getirebilme
9- Doğal, sentetik ve biyolojik kaynaklı ilaç etkin ve yardımcı maddelerinin araştırılması, geliştirilmesi ve üretilmesi konularında yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
10- Farmasötik preparatların ve tıbbi ürünlerin araştırılması, geliştirilmesi ve üretilmesi konularında yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
11- İlaç etkin ve yardımcı maddelerinin, farmasötik preparatların ve tıbbi ürünlerin fiziksel, kimyasal, biyolojik, mikrobiyolojik ve toksikolojik analizleri konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerisine sahip olabilme
12- Birinci basamak sağlık hizmetinin gerektirdiği eczacılık hizmetlerini sunabilme
13- İlaçların hastaya sunulmasından önce, reçeteyi oluşturan ilaçların en uygun dozu, uygulama yolları ve geçimsizlikleri konusunda gerekli bilgiye sahip olma ve bu bilgileri kullanabilme
14- İlaçların ve tıbbi ürünlerin metabolizmaları, etkileri ve kullanımları ile ilgili bilgileri kullanarak hastaların reçetelerini doğru ve uygun olarak karşılayabilme
15- İlaçların en uygun şekilde kullanımını sağlamak ve teşvik etmek amacıyla farmasötik bakım ve klinik eczacılık uygulamaları çerçevesinde hasta kayıtlarını yönetebilme; hasta, hekim ve diğer sağlık personeline ilaçlar konusunda danışmanlık hizmeti verebilme
16- İlaçların en uygun şekilde kullanımını sağlamak ve teşvik etmek amacıyla, farmasötik bakım ve klinik eczacılık uygulamaları çerçevesinde ilaç tedavisinin hasta boyutunda değerlendirilmesi, değiştirilmesi ve karar verilmesi aşamalarına katılabilme ve bu alanda yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
17- Doğru ilaç kullanımını teşvik etmek üzere kullanımındaki eğilimleri izleme, değerlendirme ve çözüm geliştirebilme becerilerine sahip olabilme
18- İlaçlar ve sağlık alanında eğitim verebilme, danışmanlık ve denetim yapabilme
19- Eczacılık meslek uygulama alanlarının gerektirdiği çeşitli teknolojik araçlar, bilgi kaynakları ve yazılımlar konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
20- En az bir yabancı dili kullanarak eczacılık uygulama alanlarındaki bilgi ve gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme Yaşam boyu öğrenmenin bilincinde olarak, eczacılık meslek uygulamaları, bilim, teknoloji, çağdaş düşünce ve davranış boyutunda güncel bilgilere sahip olabilme, bu bilgileri geliştirebilme ve derinleştirebilme
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 7 98
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 7 1 7
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 5 3 15
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     122
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Tıbbi Farmakoloji kitabı, Oğuz Kayaalp,Vademecum ilaç rehberi, Türk Farmakopesi, Tıbbi Formüler kitabı
Yardımcı Kaynaklar Rx media farma programı

Ders ile ilgili dosyalar