Ön koşul dersleri
|
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. SEBAHATTİN SAMUR
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. SEBAHATTİN SAMUR
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Anlatım, Seminer
|
Dersin amacı
|
İslam medeniyetinin doğuşu, gelişim aşamaları ve ortaya koyduğu sistemlere ilişkin detaylı şekilde bilgiler vermek ve öğrencinin edindiği bilgiler ışığında İslam Medeniyetinin ortaya koyduğu sistemler ile diğer sistemleri karşılaştırarak analiz etmesini sağlamak.
|
Dersin tanımı
|
Hz. Peygamber’den itibaren tüm İslâm devletlerinde devlet, hükümet, askerî, adlî, ilmî ve mâlî teşkilâtın yapılanması ile dönemlerinin sosyal ve kültürel hayatını içerir.
|
1- |
Halifelik ve Yönetim Geleneği, Alametleri ve Yetkileri
|
2- |
İslam Devletlerinde Saray, Harem, Görevliler ve Saray Hayatı
|
3- |
İslam Devletlerinde Vezirlik, Divanlar ve İşleyişleri
|
4- |
İslam Devletlerinde Vezirlik, Divanlar ve İşleyişleri
|
5- |
İslam Devletlerinde Mali Yapı, Gelir ve Giderler
|
6- |
İslam Devletlerinde Mali Yapı, Gelir ve Giderlerİslam Devletlerinde Haberleşme, İstihabrat ve İlgili Kurumlar
|
7- |
İslam Devletlerinde Haberleşme, İstihabrat ve İlgili Kurumlar
|
8- |
İslam Devletlerinde Haberleşme, İstihabrat ve İlgili Kurumlar
|
9- |
İslam Devletlerinde Adli Yapı ve Görevliler
|
10- |
İslam Devletlerinde Adli Yapı ve Görevliler
|
11- |
İslam Devletlerinde Askeri Yapı, Savaş ve Sonuçları, Esirlik ve Kölelik
|
12- |
İslam Devletlerinde Askeri Yapı, Savaş ve Sonuçları, Esirlik ve Kölelik
|
13- |
İslam Devletlerinde Endüstri, Ticaret, Sanayi ve Ziraat, Loncalar ve Ahilik
|
14- |
İslam Devletlerinde Endüstri, Ticaret, Sanayi ve Ziraat, Loncalar ve Ahilik
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
İslam kurumları hakkında bütüncül bir bakış açısına sahip olur.
|
2- |
İslam'da idari yapılanmanın tarihi sürecini kavrar.
|
3- |
İslam idari yapısını karşılaştırmalı olarak değerlendirir.
|
4- |
İslam'da yargı yapılanmasının dini arkaplanını değerlendirir.
|
5- |
İslam devletlerinde gelişen medeniyetinin maddî ve manevî yapı ve özelliklerini bilir.
|
6- |
İslam kurumlarını dini, siyasi, kültürel arkaplanı ile değerlendirir.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Tarihi olayları değerlendirişte genel bir perspektif ve üst bir bakış edinebilir.
|
|
2- |
Tarihi olgulardan genellemelere ulaşarak günümüz problemlerine yeni çözümler sunabilir.
|
|
3- |
Kuran merkezli bir tarih algısı edinir.
|
|
4- |
İslam tarihini geniş bir perspektiften değerlendirir.
|
|
5- |
Tarih felsefesi tartışmalarını İslam tarihi içerisinde değerlendirir.
|
|
6- |
İslam Tarihinin ana kaynaklarını kullanma becerisi kazanır.
|
|
7- |
Hz.Muhammed'in hayatı ile ilgili rivayetleri bütüncül ve bilimsel bir bakış açısı ile değerlendirir.
|
|
8- |
Dört Halife, Emevi ve Abbasi dönemlerinin İslam medeniyeti açısından önemini değerlendirir.
|
|
9- |
Dört halife, Emeviler ve Abbasiler dönemi ile ilgili tarihi bilgileri tarihi gerçeklik ölçüsünde değerlendirir.
|
|
10- |
İlk Müslüman Türk devletlerinin kültür ve medeniyetleri hakkında bilgi sahibi olur.
|
|
11- |
Osmanlı öncesi Müslüman Türk devletlerini tarih ilminin kurallarına göre değerlendirir.
|
|
12- |
Osmanlı Tarihinin dünya tarihi açısından önemini analiz eder.
|
|
13- |
İslam devletlerinde gelişen medeniyetinin maddî ve manevî yapı ve özelliklerini bilir.
|
|
14- |
İslam medeniyeti hakkında bütüncül bir kavrayışa sahip olur.
|
|
15- |
İslam medeniyetinin diğer medeniyet ve kültürlerle ilişkisini analiz eder.
|
|
16- |
Osmanlıca bir metni okuyabilmek için gerekli grameri öğrenir.
|
|
17- |
Osmanlıca matbu ve elyazması metinleri okuma becerisi kazanır.
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
14
|
2
|
28
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
14
|
2
|
28
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
3
|
3
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
3
|
3
|
Araştırma
|
14
|
1
|
14
|
Toplam iş yükü
|
|
|
146
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1-Ziya kazıcı, İslam Kurumları Tarihi 2- Şahin Uçar, Hilafet ve Mülk 3-Fahreddin Atar, İslam Yargılama Hukukunun esasları.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1-Abdurrahman b. Nasr eş-Şeyzeri, İslam Devletlerinde Hisbe Teşkilatı, 2-Nizamü'l-Mülk, Siyasetname.
|
|