Giriş | English

Doktora > Sosyal Bilimler Enstitüsü > İslam Tarihi ve Sanatlari (doktora) > İSLAM DEVLETLERİ TEŞKİLAT TARİHİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
İSLAM DEVLETLERİ TEŞKİLAT TARİHİ Üçüncü düzey İTS 633 Seçmeli 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. SEBAHATTİN SAMUR
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. SEBAHATTİN SAMUR
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Anlatım, Seminer
Dersin amacı İslam medeniyetinin doğuşu, gelişim aşamaları ve ortaya koyduğu sistemlere ilişkin detaylı şekilde bilgiler vermek ve öğrencinin edindiği bilgiler ışığında İslam Medeniyetinin ortaya koyduğu sistemler ile diğer sistemleri karşılaştırarak analiz etmesini sağlamak.
Dersin tanımı Hz. Peygamber’den itibaren tüm İslâm devletlerinde devlet, hükümet, askerî, adlî, ilmî ve mâlî teşkilâtın yapılanması ile dönemlerinin sosyal ve kültürel hayatını içerir.

Dersin içeriği
1- Halifelik ve Yönetim Geleneği, Alametleri ve Yetkileri
2- İslam Devletlerinde Saray, Harem, Görevliler ve Saray Hayatı
3- İslam Devletlerinde Vezirlik, Divanlar ve İşleyişleri
4- İslam Devletlerinde Vezirlik, Divanlar ve İşleyişleri
5- İslam Devletlerinde Mali Yapı, Gelir ve Giderler
6- İslam Devletlerinde Mali Yapı, Gelir ve Giderlerİslam Devletlerinde Haberleşme, İstihabrat ve İlgili Kurumlar
7- İslam Devletlerinde Haberleşme, İstihabrat ve İlgili Kurumlar
8- İslam Devletlerinde Haberleşme, İstihabrat ve İlgili Kurumlar
9- İslam Devletlerinde Adli Yapı ve Görevliler
10- İslam Devletlerinde Adli Yapı ve Görevliler
11- İslam Devletlerinde Askeri Yapı, Savaş ve Sonuçları, Esirlik ve Kölelik
12- İslam Devletlerinde Askeri Yapı, Savaş ve Sonuçları, Esirlik ve Kölelik
13- İslam Devletlerinde Endüstri, Ticaret, Sanayi ve Ziraat, Loncalar ve Ahilik
14- İslam Devletlerinde Endüstri, Ticaret, Sanayi ve Ziraat, Loncalar ve Ahilik
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- İslam kurumları hakkında bütüncül bir bakış açısına sahip olur.
2- İslam'da idari yapılanmanın tarihi sürecini kavrar.
3- İslam idari yapısını karşılaştırmalı olarak değerlendirir.
4- İslam'da yargı yapılanmasının dini arkaplanını değerlendirir.
5- İslam devletlerinde gelişen medeniyetinin maddî ve manevî yapı ve özelliklerini bilir.
6- İslam kurumlarını dini, siyasi, kültürel arkaplanı ile değerlendirir.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Tarihi olayları değerlendirişte genel bir perspektif ve üst bir bakış edinebilir.
2- Tarihi olgulardan genellemelere ulaşarak günümüz problemlerine yeni çözümler sunabilir.
3- Kuran merkezli bir tarih algısı edinir.
4- İslam tarihini geniş bir perspektiften değerlendirir.
5- Tarih felsefesi tartışmalarını İslam tarihi içerisinde değerlendirir.
6- İslam Tarihinin ana kaynaklarını kullanma becerisi kazanır.
7- Hz.Muhammed'in hayatı ile ilgili rivayetleri bütüncül ve bilimsel bir bakış açısı ile değerlendirir.
8- Dört Halife, Emevi ve Abbasi dönemlerinin İslam medeniyeti açısından önemini değerlendirir.
9- Dört halife, Emeviler ve Abbasiler dönemi ile ilgili tarihi bilgileri tarihi gerçeklik ölçüsünde değerlendirir.
10- İlk Müslüman Türk devletlerinin kültür ve medeniyetleri hakkında bilgi sahibi olur.
11- Osmanlı öncesi Müslüman Türk devletlerini tarih ilminin kurallarına göre değerlendirir.
12- Osmanlı Tarihinin dünya tarihi açısından önemini analiz eder.
13- İslam devletlerinde gelişen medeniyetinin maddî ve manevî yapı ve özelliklerini bilir.
14- İslam medeniyeti hakkında bütüncül bir kavrayışa sahip olur.
15- İslam medeniyetinin diğer medeniyet ve kültürlerle ilişkisini analiz eder.
16- Osmanlıca bir metni okuyabilmek için gerekli grameri öğrenir.
17- Osmanlıca matbu ve elyazması metinleri okuma becerisi kazanır.
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 14 2 28
Sunum / Seminer hazırlama 14 2 28
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 14 1 14
Toplam iş yükü     146
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı 1-Ziya kazıcı, İslam Kurumları Tarihi 2- Şahin Uçar, Hilafet ve Mülk 3-Fahreddin Atar, İslam Yargılama Hukukunun esasları.
Yardımcı Kaynaklar 1-Abdurrahman b. Nasr eş-Şeyzeri, İslam Devletlerinde Hisbe Teşkilatı, 2-Nizamü'l-Mülk, Siyasetname.

Ders ile ilgili dosyalar