Giriş | English

Lisans > Halil Bayraktar Sağlik Hizmetleri M.y.o. > Odyometri > DİL VE KONUŞMA BOZUKLUKLARI
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
DİL VE KONUŞMA BOZUKLUKLARI Birinci düzey ODY 217 Zorunlu 3 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ ESRA YAŞAR GÜNDÜZ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Arş. Gör. Esra YAŞAR GÜNDÜZ
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli aktif anlatım
Dersin amacı Çocukluk çağında konuşmanın gelişimi,konuşma bozukluklarının öğretilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin tanımı Çocukta normal konuşma gelişimi, işitme kaybı ile konuşma gelişimi arasındaki ilişki,konuşma bozukluklarının sınıflandırılması, konuşma bozukluklarının ayırıcı tanıdaki yeri.

Dersin içeriği
1- İletişim ve Türleri
2- Dil ve Dilin Temel Bileşenleri:Fonoloji,Morfoloji,Sentaks,Semantik, Pragmatik
3- Konuşmanın Anatomi ve Fizyolojisi: Konuşmanın Basamakları ve Konuşmada Görevli Anatomik Yapıların İşlevleri
4- Dil Edinimi ve Kuramlar
5- Konuşma Dilinin Gelişimi;Dil Edinimini Belirleyen Faktörler ve Ön Kabuller
6- Konuşma Dilinin Gelişimi,Konuşma Dilinde Gelişim Evreleri
7- Konuşma Dilinin Gelişimi;Fonolojik Gelişim ve Fonetik Gelişim
8- Ara Sınav
9- Konuşma Dilinin Gelişimi,Morfolojik ve Sözdizimsel Gelişim
10- Dil ve Konuşma Gelişimini Etkileyen Etmenler
11- Artikülasyon Bozukluğu ve Fonolojik Bozukluk
12- Gecikmiş Konuşma , Afazi,Akıcılık Bozuklukları
13- Motor Konuşma Bozuklukları, Otizmde Dil ve Konuşma Bozuklukları
14- Öğrenme Bozukluğuna Bağlı Dil ve Kon. Boz., Bilingualizm, Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğunda Dil ve Kon. Boz. , Damak ve Dudak Yarıklarında Dil ve Kon. Boz.
15- Final Sınavı
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- İletişim hakkında bilgi sahibi olmak ve dilin temel bileşenlerini öğrenmek
2- Bir çocukta morfolojik,sözdizimsel,fonolojik vb. açılardan adım adım dilin nasıl edinildiğini kavramak , konuşma dilinin gelişim evreleriyle ilgili bilgiye sahip olmak
3- Konuşmanın nasıl gerçekleştiğini anatomik ve fizyolojik kökenleriyle birlikte kavramak
4- Dilimize ait eklerin,yapıların,sözdizimsel özelliklerin edinim sıralarına hakim olmak
5- Dil ve Konuşma Gelişimini Etkileyen Etmenler Hakkında Bilgi Sahibi Olmak
6- İşitme kayıpları ve konuşma bozuklukları arasındaki ilişkiyi kavramak
7- Artikülasyon Bozukluğu ve Fonolojik Bozukluk nedir ve nasıl ayırt edilir sorularına cevap verebilmek
8- Gecikmiş Konuşma, Afazi, Akıcılık Bozuklukları, Motor Konuşma Bozuklukları hakkında bilgi sahibi olmak
9- Otizm, Öğrenme Bozukluğu, Dikkat Dağınıklığı ve Hiperaktivite Bozukluğu gibi patolojiler ile dil ve konuşma bozuklukları arasında ilişki kurup bu patolojilerde dil ve konuşmaya ilişkin görülen patolojik özellikler hakkında bilgi sahibi olmak
10- Bilingualizm hakkında bilgi sahibi olmak

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- İnsan vücudunun temel yapısı, organ ve sistemlerine ait tanım ve terimleri, yerleşimleri, komşulukları ve işleyişleri hakkında bilgi sahiptir.
2- Sağlığın korunması, sistemlere ait hastalıklar ve acil durumlarda ilk yardım bilgisine sahiptir.
3- Kulağın temel yapısı, yerleşimi, komşulukları ve işleyişlerini bilir.
4- İşitme cihazı ve koklear implantların şekilleri ve uyarlanması gibi konularda bilgi ve deneyime sahiptir.
5- Saf ses ve konuşma odyometrisi, immitansmetri testlerini yapar.
6- İşitme kaybı, çeşidi, seviyesi hakkında bilgi sahibi olur.
7- İşitme cihazı uygulanmasına yönelik kulak kalıbı ölçülerini alır, uygun cihazların kazanç ve çıkış değerlerini ölçer, ayarlarını yapar.
8- İlgili uzman denetiminde vestibüler testler ve otoakustik emisyon uygulamaları yapar.
9- Alanı ile ilgili cihazların kullanımını bilir.
10- İşitme ve denge ile ilgili hastalıklar hakkında bilgi sahibidir.
11- Uygulanan testlerin formlara kaydeder.
12- Birey ve halk sağlığı, iş güvenliği ve çevre koruma konularında yeterli bilince sahiptir.
13- Alanıyla ilgili konularda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve mesleki bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır.
14- Bir yabancı dilde temel düzeyde iletişim kurar ve mesleki uygulamalarda kullanır.
15- Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirir.
16- Alanıyla ilgili temel mesleki yasal mevzuatı anlar. Sosyal, kültürel ve hukuksal hak ve sorumluluklara uygun hareket eder.
17- Kalite yönetimi ve süreçlerine katılır.
18- Diğer sağlık disiplinleri ile çalışır.
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     59
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı DERS NOTLARI
Yardımcı Kaynaklar DERS NOTLARI

Ders ile ilgili dosyalar