Giriş | English

Lisans > Edebiyat Fakültesi > Çerkez Dili ve Kültürü > SÖZLÜ ANLATIM IV
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
SÖZLÜ ANLATIM IV Birinci düzey ÇER 302 Zorunlu 6 6.00 6.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri
Eğitimin dili Çerkesçe
Koordinatör PROF. DR. ZAUAL IONOV
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. ZAUAL IONOV
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Filolog öğrencilerin bilimsel ve teorik eğitim seviyelerini arttırmak, dilin pratik kullanım becerilerini geliştirmek. "Sözlü anlatım" dersinin dördüncü kısmı, bir akademik dönem boyunca öğretim için tasarlanmıştır. Disiplin, "Çerkes Dili ve kültürü" konusunda uzmanlaşmış filoloji Fakültesi''''nde Üçüncü sınıf öğrencilerine okunur. Kurs büyüklüğü dönem başına 52 saattir. Bir ara sınav (dönem ortasında) ve bir final sınavı (dönem sonunda) kabul edilir.
Dersin tanımı Ders, dilbilimsel analizlerin yanı sıra, modern Çerkes dilinin yapısal-dilbilimsel, iletişimsel-pragmatik ve etik-konuşma normlarının geliştirilmesi, çeşitli alanlarda etkili iletişim becerilerinin oluşturulması ve senkronize edilmesini amaçlamaktadır. Çerkes dilinde elde edilen teorik bilginin pratikte sabitlenmesi: pratik görevlerin uygulanması, basit ve karmaşık cümlelerin sözdiziminde alıştırmalar.

Dersin içeriği
1- 1. Fiil gerginliği kategorisi. Fiil zamanlarının oluşumu. 2. Geçmiş zamanın oluşumunun özellikleri.
2- 3.Dönüşlü ve karşılıklı-dönüşlü fiiller. 4.Fiil öneki зы- ve Anlamları ve işlevleri
3- 5. Geçişli ve geçişsiz fiiller. 6. Fiilin kişi kategorisi. Fiil çekimleri
4- 7.Sözel kelime oluşturma yöntemleri. 8.Fiilin kelime oluşturma ve çekme ekleri.
5- 9. Sözel kelime formlarının morfemik-yapısal analizi. 10. Fiilin morfolojik analizi.
6- 11. Çerkes dilinin komünyonu. 12. Katılımcı kategorileri.
7- 13. Katılımcıların deklensiyonu. 14. Kelime oluşumu ve katılımcının bükülmesi
8- Ara Sınav
9- 15. Katılımcının sözdizimsel işlevleri. 16. Katılımcının morfolojik analizi.
10- 17. Çerkes dilinin zarf kısmı. 18. Zarf katılımcılarının kelime oluşumu.
11- 19.Zarf parçasının dilbilgisel kişisi. 20. Zarfın sözdizimsel işlevleri.
12- 21. Zarf. Bir zarfın anlamı ve kelime oluşumu. 22. Anlamlara göre zarf kategorileri
13- 23. Konuşmanın servis bölümleri. 24. Postpozisyonların morfolojik ve dilbilgisel özellikleri.
14- 25. Postpozisyonların kelime oluşumu anlamlara göre zarf kategorileri. 26. Kompozisyon ve alt sendikalar. Parçacık değerleri. Değere göre ünlem kategorileri. Onomatopoeik ve mimeo-resimsel kelimeler ve sözdizimsel işlevleri.
15- Final sınavı
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Bilmek: - modern Çerkes edebi dilinin yazım ve noktalama normları;
2- - anadil yazım ve noktalama ilkeleri;
3- - yazımın ariantları, yazımları seçme koşulları;
4- Yapabilmek: - kelimelerin ortogramında bulun; - yazı seçimini haklı çıkar.
5-
6-
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Çerkesçe okuma-yazma, dinleme-konuşma becerilerini ileri düzeyde geliştirir. Ulusal ve uluslararası platformlarda, kendisini etkili bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade edebilecek Çerkesçe dil yeterliğini kazanır.
2- Çerkes edebiyatına ait farklı türden eserleri; bu eserlerin tarihi, kültürel ve sosyal bağlamını öğrenir.
3- Çerkes dilinin yapısını, özelliklerini ve gelişimini öğrenir. Dilbilgisi, ses bilgisi, söz-dizim, anlambilim, biçembilim, söylembilim ve derlembilim konularında yetkinlik kazanır.
4- Çerkesçeden Türkçeye, Türkçeden Çerkesçeye farklı alanlardan her seviyede metinleri tercüme edebilecek bilgi ve yetkinliğe sahip olur.
5- Alanıyla ilgili en son bilgi ve teknolojileri öğrenir. Türkiye ve dünyanın farklı ülkelerinde Çerkes dili alanında mesleğini icra edecek bilgi, beceri ve yetkinliğe sahip olur.
6- Dilbilim, yabancı dil öğretimi, edebiyat eleştirisi ve metin çevirisi gibi alanlarda yeterli bilgi ve birikime sahip olur. Edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri ilgili alanlarda da kullanabilecek yetkinliğe sahiptir.
7- Mesleği ile ilgili alanlarda karşılaşılan problemleri tanımlar ve bu konuda beklentileri karşılayacak çözümler geliştirir. Karşılaşılan problemlerin çözümü için ilgili kurumlar ile iş birliği yapma ve çözüm geliştirme becerisi kazanır.
8- Mesleki etik ve sorumluluk bilinci gelişir.
9- Disiplinlerarası bilgi birikimi ve bakış açısı kazanır. Programda yer alan disiplinlerarası dersler sayesinde dil ve edebiyat çalışmalarının farklı diğer disiplinler ile ilişkisini öğrenir. Disiplinlerarası bilgisini ve birikimini kullanabilecek yetkinliğe sahip olur.
10- Edebiyat ve Dil Kuramlarını bilir. Eleştirel ve analitik düşünme becerisi geliştirir. Sahip olduğu kuramsal bilgiyi ve eleştirel birikimi etkili olarak kullanır.
11- Bireysel olarak ve grup içinde uyumlu çalışır. Mesleği ile ilgili proje, inovasyon ve ARGE çalışmaları geliştirme ve uygulama becerisi kazanır.
12- Mesleğine özgün birikimi kullanarak kültürel farklılıkları dikkate alan, evrensel standartlara uygun karşılaştırmalı bir araştırma, eğitim ve öğretim anlayışı geliştirir.
13- Mesleki ve bireysel alanlarda yaşam boyu öğrenme becerisine ve yetkinliğine sahip olur.
14- Edebiyat kültürü içinde çevre, ırk, cinsiyet, din ve ekonomik konularda bilgi ve anlayış sahibi olur. Bu konularda topluma bilgi, birikim ve düşünce olarak katkı sağlayabilecek farkındalık geliştirir.
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 0 0 0
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 0 0 0
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     0
AKTS     0.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   0
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   0
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   0
Genel toplam   0

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar

Ders ile ilgili dosyalar