Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. SALİME MUCUK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Doç.Dr.Salime Mucuk,
Dr.Öğr.Üyesi Tülay Bülbül,
Dr.Öğr.Üyesi Evrim Bayraktar
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş.Gör. Özlem Kaplan
Arş.Gör. Nuseli Soylu
|
Dersin veriliş şekli
|
Bu modül 4. sınıf güz ve bahar döneminde, 5’er haftalık rotasyonlar halinde, haftada 3 saat vaka tartışması ve 21 saat klinik uygulama olarak verilir. Modül, Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Anabilim Dalı öğretim elemanları tarafından yürütülmektedir.
|
Dersin amacı
|
Kadın, fetüs ve yenidoğan sağlığını koruma ve geliştirmeyi ve kadın sağlığı ile ilgili hastalığı olan bireye bütüncül bakım vermeyi ve hemşirelik sürecini kullanabilme yeteneğini geliştirmektir.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders, Doğum-Kadın Sağlığı ve Hastalıkları hemşireliği intörn uygulamasını içeren bir modüldür. Bu modülde, üreme sistemi, prenatal, natal ve postnatal dönem ve bu dönemle ilgili riskli durumlar, jinekolojik sorunlar, kadın sağlığının korunması ve hemşirenin rolü hakkında bilgi verilir ve ilgili alanlardaki uygulamalarda beceri kazandırılır.
|
1- |
Kliniğe uyum ve veri toplama
|
2- |
Pre-eklemsi vakası
|
3- |
Normal doğum ve doğum sonu vakası
|
4- |
Sezeryan ve doğum sonu vakası
|
5- |
Klinik sınav
|
6- |
Jinekolojik kanser vakası
|
7- |
Gestasyonel Diyabet vakası
|
8- |
Abortus vakası
|
9- |
Gebelik ve kalp hastalığı vakası
|
10- |
Klinik sınav
|
11- |
Myom uteri vakası
|
12- |
Kanamalı gebelik vakası
|
13- |
Pelvik relaksasyon vakası
|
14- |
Sezeryan ve doğum sonu vakası
|
15- |
Klinik sınav
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Kadın sağlığı ve hastalıkları ile ilgili kanıta dayalı kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak yaşam dönemlerine göre kadına bakım verir.
|
2- |
Kadın, fetüs ve yenidoğan sağlığını koruma ve geliştirmeye yönelik kanıt temelli bakım ve eğitim verir.
|
3- |
Kadın ve fetüs sağlığında sapma durumunda problem çözme yöntemini kullanarak bütüncül bakım verir.
|
4- |
Üreme sağlığı konusunda birey, aile ve topluma eğitim verir.
|
5- |
Güncel literatürü takip ederek birey, aile ve topluma aile planlaması danışmanlığı yapar.
|
6- |
Kadın ve kadın sağlığına yönelik bilimsel ve sosyal etkinliklerde yer alır.
|
7- |
Kadının sağlığının korunması, geliştirilmesi ve sürdürülmesi hizmetlerinde uygun iletişim tekniklerini kullanarak ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde çalışarak gerçekleştirir.
|
8- |
Kadının sağlığı ve hastalıklarına yönelik uygulamalarda insan hak ve onuruna saygı gösterip; mevzuat, mesleki değerler ve etik ilkelere uygun davranır.
|
9- |
Güncel literatürü takip ederek vaka tartışması yapar.
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Mesleki rol ve işlevlerini yerine getirmek için gerekli olan güncel kuramsal bilgi, beceri ve tutuma sahiptir.
|
|
2- |
Hemşirelik uygulamalarını kanıta dayalı olarak hemşirelik süreci doğrultusunda uygular.
|
|
3- |
Birey, aile, toplum, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle etkili iletişim kurar ve işbirliği içinde çalışır.
|
|
4- |
Hemşirelik uygulamalarında mesleki etik ilke, insan hakları ve kültürel özelliklere saygı, hoşgörü gibi evrensel değerlere uygun davranır.
|
|
5- |
Hemşirelik uygulamalarında ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı dikkate alır.
|
|
6- |
Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, yönetimi ve araştırmalarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanır.
|
|
7- |
Öğrenme-öğretme ve yönetim sürecini hemşirelik uygulamalarında kullanır.
|
|
8- |
Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerilerini kullanır.
|
|
9- |
Bireysel ve mesleki gelişime katkı sağlayacak araştırma, proje, bilimsel ve sosyal etkinliklerde yer alır.
|
|
10- |
Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır.
|
|
11- |
Çevrenin korunmasına ve doğal afet, salgın gibi durumlarda toplumun sağlık gereksinimlerine duyarlıdır.
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
5
|
3
|
15
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
5
|
5
|
25
|
Ödevler
|
2
|
10
|
20
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
8
|
8
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
5
|
30
|
150
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
1
|
8
|
8
|
Toplam iş yükü
|
|
|
245
|
AKTS
|
|
|
10.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
50
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
50
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1. Murray SS, McKinney ES, Gorrie TM. Foundations of Maternal – Nevborn Nursing (Third Edition), W.B Saunders Company, Philadelphia, Pennsylvania 2002.
2. Taşkın L. Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. (XVI. Baskı), Akademisyen Matbaacılık, Ankara 2018.
3. Şirin A, Kavlak O. Kadın sağlığı. BEDRAY Basın Yayıncılık, İstanbul 2008.
4. Gilbert ve Harmon. (Çev.Ed. Taşkın L). Yüksek Riskli Gebelik ve Doğum El Kitabı. İkinci Baskıdan Çeviri, Palme Yayıncılık, Ankara,2002.
5. Taşhan St, Yüksekol ÖD, Duman M. (ed.) Riskli Gebelikler ve Bakım.Göktuğ Basın Yayın, Ankara, 2019.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1. Guyton AC, Hall JE. Textbook of Medical Physiology (10 th ed). WB.Saunders Company, Philadelphia 2001.
2. Birol L. Hemşirelik Süreci. Etki Matbaacılık, İzmir 2004.
3. Ay F, Ertem Ü, Özcan N, Güneş B ve ark. Temel Hemşirelik-Kavramlar, İlkeler, Uygulamalar. Medikal Yayıncılık, İstanbul 2007.
|
|