Giriş | English

Lisans > Edebiyat Fakültesi > Çerkez Dili ve Kültürü > MORFOLOJİ I
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
MORFOLOJİ I Birinci düzey ÇER 205 Zorunlu 3 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri
Eğitimin dili Çerkesçe
Koordinatör PROF. DR. ZAUAL IONOV
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. ZAUAL IONOV
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Disiplini incelemenin amacı, öğrencilerin-filologların hazırlanmasının bilimsel ve teorik seviyesini arttırmak, dilin pratik kullanım becerilerinin geliştirilmesidir. Onlara Çerkes dili teorisi hakkında kapsamlı bir bilgi verin ve bunları pratikte başarılı bir şekilde uygulamak için beceriler geliştirin. "Morfoloji ve kelime oluşumu" bölümünün temel ilkelerini tanımak. "Morfoloji" dersinin ilk kısmı, bir akademik dönem boyunca öğretim için tasarlanmıştır. Disiplin, "Çerkes Dili ve kültürü"konusunda uzmanlaşmış filoloji Fakültesi''''nde ikinci sınıf öğrencilerine okunur. Kurs dönem başına 26 saattir. Bir ara sınav (dönem ortasında) ve bir final sınavı (dönem sonunda) kabul edilir.
Dersin tanımı Bu ders, Çerkes dilinin dilbilgisi ile koordine edilen filolojik eğitimin konularından biridir. Disiplini öğrenmek için, öğrenciler üniversitede "Çerkes Dili" ve "ana dil tarihi" konusunun çalışmasında oluşan bilgi, beceri ve becerileri kullanırlar. Bu disiplinin incelenmesi, mesleki döngünün disiplinlerinin daha sonraki çalışması için gerekli bir temeldir.

Dersin içeriği
1- Morfolojinin konusu. Çerkes dilinin morfolojisinin özellikleri.
2- Morfem ve türev Doktrini olarak kelime oluşumu.
3- Kelimelerin morfemik bileşimi. Kelimenin ana unsuru olarak kök morfemi.
4- Konuşmanın parçaları. İsim.
5- Kendi dillerinde isimlerin gramer kategorileri. İsimlerin sözcüksel ve semantik kategorileri
6- İsimlerin sapması
7- Konuşmanın bir parçası olarak sıfat. Sıfatın gramer kategorileri.
8- Ara Sınav
9- Morfolojik kompozisyon ve sıfat oluşturma yolları.
10- Sıfatların sapması
11- Rakam. Rakamların sözcüksel ve semantik kategorileri.
12- Sayıların oluşumu (basit Karmaşık bileşik sayılar)
13- Sayı sistemi ve sözcük birimleri. Çerkes dilinin rakamlarının diyalektik özellikleri" katmanlı " rakamlardır.
14- Zamir. Zamirlerin Lexico-semantik grupları. Zamirlerin sözdizimsel işlevleri.
15- Final sınavı
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Mantıksal olarak sözlü ve yazılı dil oluşturma yeteneği.
2- Sözlü ve yazılı konuşmada dil birimlerini doğru kullanma becerisi.
3- Kelimelerin morfolojik analizini yapabilme.
4- Dil birimlerinin bağımsız araştırma becerilerine hakim olmak.
5- Çerkes dilinin morfolojisinin özelliklerinin asimilasyonu.
6-
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Çerkesçe okuma-yazma, dinleme-konuşma becerilerini ileri düzeyde geliştirir. Ulusal ve uluslararası platformlarda, kendisini etkili bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade edebilecek Çerkesçe dil yeterliğini kazanır.
2- Çerkes edebiyatına ait farklı türden eserleri; bu eserlerin tarihi, kültürel ve sosyal bağlamını öğrenir.
3- Çerkes dilinin yapısını, özelliklerini ve gelişimini öğrenir. Dilbilgisi, ses bilgisi, söz-dizim, anlambilim, biçembilim, söylembilim ve derlembilim konularında yetkinlik kazanır.
4- Çerkesçeden Türkçeye, Türkçeden Çerkesçeye farklı alanlardan her seviyede metinleri tercüme edebilecek bilgi ve yetkinliğe sahip olur.
5- Alanıyla ilgili en son bilgi ve teknolojileri öğrenir. Türkiye ve dünyanın farklı ülkelerinde Çerkes dili alanında mesleğini icra edecek bilgi, beceri ve yetkinliğe sahip olur.
6- Dilbilim, yabancı dil öğretimi, edebiyat eleştirisi ve metin çevirisi gibi alanlarda yeterli bilgi ve birikime sahip olur. Edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri ilgili alanlarda da kullanabilecek yetkinliğe sahiptir.
7- Mesleği ile ilgili alanlarda karşılaşılan problemleri tanımlar ve bu konuda beklentileri karşılayacak çözümler geliştirir. Karşılaşılan problemlerin çözümü için ilgili kurumlar ile iş birliği yapma ve çözüm geliştirme becerisi kazanır.
8- Mesleki etik ve sorumluluk bilinci gelişir.
9- Disiplinlerarası bilgi birikimi ve bakış açısı kazanır. Programda yer alan disiplinlerarası dersler sayesinde dil ve edebiyat çalışmalarının farklı diğer disiplinler ile ilişkisini öğrenir. Disiplinlerarası bilgisini ve birikimini kullanabilecek yetkinliğe sahip olur.
10- Edebiyat ve Dil Kuramlarını bilir. Eleştirel ve analitik düşünme becerisi geliştirir. Sahip olduğu kuramsal bilgiyi ve eleştirel birikimi etkili olarak kullanır.
11- Bireysel olarak ve grup içinde uyumlu çalışır. Mesleği ile ilgili proje, inovasyon ve ARGE çalışmaları geliştirme ve uygulama becerisi kazanır.
12- Mesleğine özgün birikimi kullanarak kültürel farklılıkları dikkate alan, evrensel standartlara uygun karşılaştırmalı bir araştırma, eğitim ve öğretim anlayışı geliştirir.
13- Mesleki ve bireysel alanlarda yaşam boyu öğrenme becerisine ve yetkinliğine sahip olur.
14- Edebiyat kültürü içinde çevre, ırk, cinsiyet, din ve ekonomik konularda bilgi ve anlayış sahibi olur. Bu konularda topluma bilgi, birikim ve düşünce olarak katkı sağlayabilecek farkındalık geliştirir.
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 0 0 0
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 0 0 0
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     0
AKTS     0.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   0
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   0
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   0
Genel toplam   0

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar URL:https://www.goethe-verlag.com/book2/ru/ruad/ruad002.htm. URL:https://www.goethe-verlag.com/book2/_vocab/ru/ruad/ruad.htm. https://www.anabza.org/ https://www.amaltus.com

Ders ile ilgili dosyalar