Giriş | English

Yüksek Lisans > Sosyal Bilimler Enstitüsü > Sanat Tarihi (yüksek Lisans) > İSLAM KURUMLARI TAR.(EĞİT. VE İKTİSADİ KURUMLAR)
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
İSLAM KURUMLARI TAR.(EĞİT. VE İKTİSADİ KURUMLAR) İkinci düzey İTS 512 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. SEBAHATTİN SAMUR
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. SEBAHATTİN SAMUR
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Düz anlatım,Seminer.
Dersin amacı Müslüman toplumların kurumlar açısından geçirdikleri dönemleri öğrenerek çağımıza nasıl ışık tutulabileceğini belirlemek
Dersin tanımı İslam tarihi boyunca ortaya çıkmış eğitim-öğretim kurumları ve iktisadi kurumları ayrıntılı bir biçimde tanıtmak.

Dersin içeriği
1- İslam'da eğitim anlayışı
2- İslam eğitim tarihi
3- Eğitim kurumları olarak küttaplar, camiler, mescidler.
4- Medreseler kuruluşu ve işleyişi
5- Medrese sisteminin gelişmesi, yayılması
6- Medreselerin son dönemleri ve işlerliklerini yitirmeleri.
7- Tercüme faaliyetleri ve BeytülHikme.
8- İslam'in iktisat anlayışı
9- Genel İslam iktisat tarihi
10- Vakıflar kuruluşları ve genel işleyişleri
11- Vakıf sisteminin işleyişi II
12- İslam vergi sistemi
13- Cizye, Haraç ve Gayri Müslimlerin durumu
14- Memlük sistemi
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- İslam eğitim kurumlarını tüm yönleri ile kavrar.
2- İslamın eğitim anlayışının temel dinamiklerini değerlendirir.
3- Medreselerin tarihi gelişim sürecini analiz eder.
4- İslam'ın iktisad anlayışının temel dinamiklerini çözümler.
5- İslam tarihindeki ekonomik uygulamaları dini, sosyal ve siyasi gerekçeleri ile kavrar.
6- İslam kurumlarını bütüncül bir bakış açısı ile değerlendirir.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Sanat Tarihi alanında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
2- Sanat Tarihi alanında yerli/yabancı yazılı ve görsel kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
3- Sanat Tarihi alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
4- Sanat Tarihi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerle; alanında karşılaşılan sorunları, ileri düzeyde yöntem/teknikler ve bilişim/iletişim teknolojilerini kullanarak çözümler.
5- Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler üretir. Alanında edindiği uzmanlık bilgisini, sorun çözme ve uygulama becerilerini kullanarak farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
6- Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmada bağımsız olarak çalışır. Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder.
7- Sanat Tarihi alanında edindiği uzmanlığı kullanarak sorumluluğu altındaki kişi ve grupların öğrenmesini yönlendirir. Toplumun kültür-sanat duyarlılığını geliştirir.
8- Sanat Tarihi alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular. Tarihi-kültürel çevrenin korunmasıyla ilgili çalışmaları, bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri yayar.
9- Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla inceler, geliştirir, değerlendirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer.
10- Alanında yeni fikirlerin analizini, sentezini ve eleştirel değerlendirmesini yapar. Özgün bir çalışmayı, programı veya projeyi bağımsız olarak zamanında ve istenilen nitelikte gerçekleştirerek ilgili alanda bilimsel çalışmalara katkıda bulunur.
11- Sanat Tarihi alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara iletişim araçlarıyla aktarır. Alanında strateji belirler, politika geliştirir, uygulama aşamalarını planlar ve elde edilen sonuçları paylaşır.
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 14 2 28
Sunum / Seminer hazırlama 14 2 28
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 14 1 14
Toplam iş yükü     146
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı 1-Ziya Kazıcı, İslam kurumları tarihi, 2-Ahmet Çelebi, İslam eğitim tarihi, 3-Cengiz Kallek, İslam iktisat düşüncesi tarihi.
Yardımcı Kaynaklar 1-Mustafa Fayda, Hz.Ömer zamanında Gayr-i Müslimler, 2-Murat Akgündüz, Osmanlı Medreseleri.

Ders ile ilgili dosyalar