Giriş | English

Yüksek Lisans > Sosyal Bilimler Enstitüsü > İslam Tarihi ve Sanatlari (yüksek Lisans > İSLAM KURUMLARI TAR.(EĞİT. VE İKTİSADİ KURUMLAR)
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
İSLAM KURUMLARI TAR.(EĞİT. VE İKTİSADİ KURUMLAR) İkinci düzey İTS 512 Seçmeli 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. SEBAHATTİN SAMUR
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. SEBAHATTİN SAMUR
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Düz anlatım,Seminer.
Dersin amacı Müslüman toplumların kurumlar açısından geçirdikleri dönemleri öğrenerek çağımıza nasıl ışık tutulabileceğini belirlemek
Dersin tanımı İslam tarihi boyunca ortaya çıkmış eğitim-öğretim kurumları ve iktisadi kurumları ayrıntılı bir biçimde tanıtmak.

Dersin içeriği
1- İslam'da eğitim anlayışı
2- İslam eğitim tarihi
3- Eğitim kurumları olarak küttaplar, camiler, mescidler.
4- Medreseler kuruluşu ve işleyişi
5- Medrese sisteminin gelişmesi, yayılması
6- Medreselerin son dönemleri ve işlerliklerini yitirmeleri.
7- Tercüme faaliyetleri ve BeytülHikme.
8- İslam'in iktisat anlayışı
9- Genel İslam iktisat tarihi
10- Vakıflar kuruluşları ve genel işleyişleri
11- Vakıf sisteminin işleyişi II
12- İslam vergi sistemi
13- Cizye, Haraç ve Gayri Müslimlerin durumu
14- Memlük sistemi
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- İslam eğitim kurumlarını tüm yönleri ile kavrar.
2- İslamın eğitim anlayışının temel dinamiklerini değerlendirir.
3- Medreselerin tarihi gelişim sürecini analiz eder.
4- İslam'ın iktisad anlayışının temel dinamiklerini çözümler.
5- İslam tarihindeki ekonomik uygulamaları dini, sosyal ve siyasi gerekçeleri ile kavrar.
6- İslam kurumlarını bütüncül bir bakış açısı ile değerlendirir.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- İslam Tarihinin ana kaynaklarını kullanma becerisi kazanır.
2- İslam'ın ortaya çıktığı dönemi, coğrafyayı, dini ve sosyal ortamı bütüncül olarak değerlendirir.
3- Hz. Muhammed'in risalet öncesi ve sonrası hayatını bilimsel bir donanımla analiz eder.
4- Hz.Muhammed'in hayatı ile ilgili rivayetleri bütüncül ve bilimsel bir bakış açısı ile değerlendirir.
5- Dört Halife, Emevi ve Abbasi dönemlerinin İslam medeniyeti açısından önemini değerlendirir.
6- Dört halife, Emeviler ve Abbasiler dönemi ile ilgili tarihi bilgileri tarihi gerçeklik ölçüsünde değerlendirir.
7- İlk Müslüman Türk devletlerinin kültür ve medeniyetleri hakkında bilgi sahibi olur.
8- Osmanlı öncesi Müslüman Türk devletlerini tarih ilminin kurallarına göre değerlendirir.
9- Osmanlı Tarihinin dünya tarihi açısından önemini analiz eder.
10- İslam kurumları hakkında bütüncül bir bakış açısına sahip olur.
11- İslam kurumlarını dini, siyasi, kültürel arkaplanı ile değerlendirir.
12- Osmanlıca bir metni okuyabilmek için gerekli grameri öğrenir.
13- Osmanlıca matbu ve elyazması metinleri okuma becerisi kazanır.
14- Türk İslam Edebiyatında anlatım ve muhteva özelliklerini bilir
15- Türk İslam Edebiyatı kaynaklarına ulaşabilir ve o eserlerde bulunan tasavvufi muhtevayı karşılaştırabilir.
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 14 2 28
Sunum / Seminer hazırlama 14 2 28
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 14 1 14
Toplam iş yükü     146
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı 1-Ziya Kazıcı, İslam kurumları tarihi, 2-Ahmet Çelebi, İslam eğitim tarihi, 3-Cengiz Kallek, İslam iktisat düşüncesi tarihi.
Yardımcı Kaynaklar 1-Mustafa Fayda, Hz.Ömer zamanında Gayr-i Müslimler, 2-Murat Akgündüz, Osmanlı Medreseleri.

Ders ile ilgili dosyalar