Ön koşul dersleri
|
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. SEBAHATTİN SAMUR
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. SEBAHATTİN SAMUR
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Düz anlatım,Seminer.
|
Dersin amacı
|
Müslüman toplumların kurumlar açısından geçirdikleri dönemleri öğrenerek çağımıza nasıl ışık tutulabileceğini belirlemek
|
Dersin tanımı
|
İslam tarihi boyunca ortaya çıkmış eğitim-öğretim kurumları ve iktisadi kurumları ayrıntılı bir biçimde tanıtmak.
|
1- |
İslam'da eğitim anlayışı
|
2- |
İslam eğitim tarihi
|
3- |
Eğitim kurumları olarak küttaplar, camiler, mescidler.
|
4- |
Medreseler kuruluşu ve işleyişi
|
5- |
Medrese sisteminin gelişmesi, yayılması
|
6- |
Medreselerin son dönemleri ve işlerliklerini yitirmeleri.
|
7- |
Tercüme faaliyetleri ve BeytülHikme.
|
8- |
İslam'in iktisat anlayışı
|
9- |
Genel İslam iktisat tarihi
|
10- |
Vakıflar kuruluşları ve genel işleyişleri
|
11- |
Vakıf sisteminin işleyişi II
|
12- |
İslam vergi sistemi
|
13- |
Cizye, Haraç ve Gayri Müslimlerin durumu
|
14- |
Memlük sistemi
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
İslam eğitim kurumlarını tüm yönleri ile kavrar.
|
2- |
İslamın eğitim anlayışının temel dinamiklerini değerlendirir.
|
3- |
Medreselerin tarihi gelişim sürecini analiz eder.
|
4- |
İslam'ın iktisad anlayışının temel dinamiklerini çözümler.
|
5- |
İslam tarihindeki ekonomik uygulamaları dini, sosyal ve siyasi gerekçeleri ile kavrar.
|
6- |
İslam kurumlarını bütüncül bir bakış açısı ile değerlendirir.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
İslam Tarihinin ana kaynaklarını kullanma becerisi kazanır.
|
|
2- |
İslam'ın ortaya çıktığı dönemi, coğrafyayı, dini ve sosyal ortamı bütüncül olarak değerlendirir.
|
|
3- |
Hz. Muhammed'in risalet öncesi ve sonrası hayatını bilimsel bir donanımla analiz eder.
|
|
4- |
Hz.Muhammed'in hayatı ile ilgili rivayetleri bütüncül ve bilimsel bir bakış açısı ile değerlendirir.
|
|
5- |
Dört Halife, Emevi ve Abbasi dönemlerinin İslam medeniyeti açısından önemini değerlendirir.
|
|
6- |
Dört halife, Emeviler ve Abbasiler dönemi ile ilgili tarihi bilgileri tarihi gerçeklik ölçüsünde değerlendirir.
|
|
7- |
İlk Müslüman Türk devletlerinin kültür ve medeniyetleri hakkında bilgi sahibi olur.
|
|
8- |
Osmanlı öncesi Müslüman Türk devletlerini tarih ilminin kurallarına göre değerlendirir.
|
|
9- |
Osmanlı Tarihinin dünya tarihi açısından önemini analiz eder.
|
|
10- |
İslam kurumları hakkında bütüncül bir bakış açısına sahip olur.
|
|
11- |
İslam kurumlarını dini, siyasi, kültürel arkaplanı ile değerlendirir.
|
|
12- |
Osmanlıca bir metni okuyabilmek için gerekli grameri öğrenir.
|
|
13- |
Osmanlıca matbu ve elyazması metinleri okuma becerisi kazanır.
|
|
14- |
Türk İslam Edebiyatında anlatım ve muhteva özelliklerini bilir
|
|
15- |
Türk İslam Edebiyatı kaynaklarına ulaşabilir ve o eserlerde bulunan tasavvufi muhtevayı karşılaştırabilir.
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
14
|
2
|
28
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
14
|
2
|
28
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
3
|
3
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
3
|
3
|
Araştırma
|
14
|
1
|
14
|
Toplam iş yükü
|
|
|
146
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1-Ziya Kazıcı, İslam kurumları tarihi, 2-Ahmet Çelebi, İslam eğitim tarihi, 3-Cengiz Kallek, İslam iktisat düşüncesi tarihi.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1-Mustafa Fayda, Hz.Ömer zamanında Gayr-i Müslimler, 2-Murat Akgündüz, Osmanlı Medreseleri.
|
|