Giriş | English

Yüksek Lisans > Sosyal Bilimler Enstitüsü > Sanat Tarihi (yüksek Lisans) > ERKEN İSLAM SANATI II
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
ERKEN İSLAM SANATI II İkinci düzey ST 506 Seçmeli 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. CELİL ARSLAN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. Kerim TÜRKMEN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Kaynaklar eşliğinde eserler, fotoğraf ve çizimlerle desteklenerek anlatılacaktır.
Dersin amacı Endülüs Emevileri, Abbasier, Tolunoğulları, Fatimiler, Eyyubiler ve Memlükler dönemlerindeki İslam sanatının özelliklerini, mimari eserlerini plan, süsleme ve malzeme açısından kavramalarını sağlamak.
Dersin tanımı Endülüs Emevileri, Abbasier, Tolunoğulları, Fatimiler, Eyyubiler ve Memlükler dönemlerindeki İslam sanatının özelliklerini, mimari eserleri.

Dersin içeriği
1- Endülüs Emevileri Dönemi mimarisinin genel özellikleri, Kurtuba Camisi ve mimari özellikleri
2- Medinetu'z-Zehra Sarayı ve mimari özellikleri, Endülüs Emevileri döneminin askeri mimari örnekleri ve süsleme
3- Abbasi Mimarisi ve genel özellikleri, Samarra Ulu Camii ve Ebu Dulef Camisi mimari özellikleri ve mimari özellikleri
4- Abbasi Dönemi sivil mimari örnekleri, Ukhaydir Sarayı ve Cevsaku'l-Hakani, Abbasi Dönemi askeri mimari örnekleri, Sus Ribatı
5- Tolunoğulları Dönemi ve Tolunoğlu Ulu Camii
6- Fatimi Mimarisi ve genel özellikleri, Mehdiye Camii, Sfaks Ulu Camii, El-Ezher Camii, El-Hakim Camii, El-Akmer Camii, Talayi Camii, El-Cuyuşi Camii ve mimari özellikleri
7- Fatimi türbeleri, sivil ve askeri mimari örnekleri
8- ARA SINAV
9- Eyyubi mimarisinin genel özellikleri, cami (Camiü'r-Rızk), medrese (Adiliye Medresesi), türbe, kervansaray (El-Arus Kervansarayı) örnekleri ve özellikleri
10- Memlük mimarisinin genel özellikleri, Baybars Camii, Şeyh Melik Müeyyed Camii, Kalavun Medrese ve Türbesi, Sultan Hasan Medresesi, Kayıtbay Cami ve Medresesi
11- Kuzey Afrika (Mağrib) ülkeleri ve sanat eserlerinin genel özellikleri. Murabıtlar devri ve Tlemsen Camii.
12- Muvahhidler dönemi ve bu dönemde yapılan Tinmel Camii Kebiri ve Merakeş’de Kutubiye Camii, Taza-Camii Kebiri ile Rabat-Hasan Camii ve mimari özellikleri
13- Merini devri, Tlemsen-Mansura Camii, Fas’da Ebu İnaniye Medresesi ve Gırnata-El-Hamra Sarayınin plan, mimari ve süsleme özellikleri
14- Mağrib Sanatı üzerine genel değerlendirme.
15- YARIYIL SONU SINAVI
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Endülüs Emevileri Dönemi mimari eserlerini ve özellikleri açıklar.
2- Abbasiler Dönemi mimari eserlerini ve özellikleri açıklar.
3- Tolunoğulları Dönemi mimari eserlerini ve özellikleri açıklar.
4- Fatimiler Dönemi mimari eserlerini ve özellikleri açıklar.
5- Eyyübiler Dönemi mimari eserlerini ve özellikleri açıklar.
6- Memlükler Dönemi mimari eserlerini ve özellikleri açıklar.
7- Muvahhidler Dönemi mimari eserlerini ve özellikleri açıklar.
8- -
9- -
10- -

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Sanat Tarihi alanında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
2- Sanat Tarihi alanında yerli/yabancı yazılı ve görsel kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
3- Sanat Tarihi alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
4- Sanat Tarihi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerle; alanında karşılaşılan sorunları, ileri düzeyde yöntem/teknikler ve bilişim/iletişim teknolojilerini kullanarak çözümler.
5- Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler üretir. Alanında edindiği uzmanlık bilgisini, sorun çözme ve uygulama becerilerini kullanarak farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
6- Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmada bağımsız olarak çalışır. Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder.
7- Sanat Tarihi alanında edindiği uzmanlığı kullanarak sorumluluğu altındaki kişi ve grupların öğrenmesini yönlendirir. Toplumun kültür-sanat duyarlılığını geliştirir.
8- Sanat Tarihi alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular. Tarihi-kültürel çevrenin korunmasıyla ilgili çalışmaları, bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri yayar.
9- Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla inceler, geliştirir, değerlendirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer.
10- Alanında yeni fikirlerin analizini, sentezini ve eleştirel değerlendirmesini yapar. Özgün bir çalışmayı, programı veya projeyi bağımsız olarak zamanında ve istenilen nitelikte gerçekleştirerek ilgili alanda bilimsel çalışmalara katkıda bulunur.
11- Sanat Tarihi alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara iletişim araçlarıyla aktarır. Alanında strateji belirler, politika geliştirir, uygulama aşamalarını planlar ve elde edilen sonuçları paylaşır.
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 3 39
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ödevler 2 10 20
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 13 13
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 5 5
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 1 5 5
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 13 13
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 3 10 30
Toplam iş yükü     155
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar Yetkin,S . Kemal, İslam Mimarisi, AÜ İlahiyat Fakültesi Yay., Ankara, 1965; Grabar, Oleg, İslam Sanatının Oluşumu (çev. N. Yavuz), Yapı-Kredi Yay., İstanbul, 1998

Ders ile ilgili dosyalar
İndir