Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
İKTİSAT POLİTİKASI |
Birinci düzey |
B-İKT402 |
Zorunlu |
8 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
No prerequisites
|
Eğitimin dili
|
Language of education is Turkish.
|
Koordinatör
|
PROF. DR. HALİL ALTINTAŞ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. HALİL ALTINTAŞ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Konular ağırlıklı olarak eğitmen tarafından anlatılacaktır. Ayrıca derste bir tartışma ortamı oluşturularak öğrencilerin muhakeme becerilerini geliştirmeye çalışılacaktır.
|
Dersin amacı
|
Ekonomi politikası dersinin amacı, ekonomiyi yönetmek ve yönlendirmek için ne yapılacağını, hangi araçların müdahale edileceğini, araçların nasıl seçileceğini ve uygulama sonuçlarının nasıl ölçüleceğini kapsamlı bir şekilde öğretmektir.
|
Dersin tanımı
|
İktisat politikasının temel kavramları, iktisat politikasında amaç ve araç seçimi ve amaç ve araçlar dengesi. İktisat politikası ve iktisat teorisi arasındaki ilişkiler: Piyasa başarısızlıkları ve dışsallıklar, olumlama politikaları, Klasik neoklasik teori - Keynesyen, - parasalcı yeni klasik ve yeni Keynesyen makro iktsat politika önerileri.
|
1- |
İktisat Politikasının Temel Kavramları
|
2- |
İktisat Politikasının Gelişimini Hızlandıran Etkenler
|
3- |
İktisat Politikasının Temel Unsurları
|
4- |
İktisat Politikasının Belirlenmesi ve Uygulanması
|
5- |
Piyasa Başarısızlıkları ve İktisat Politikasında Gecikmeler
|
6- |
İktisat Politikasının Temel Amaçları ve Temel Araçları
|
7- |
İktisat Politikasının Makro Temelleri: Keynesçi, Parasalcı, Yeni Klasik ve Yeni Keynesçi Yaklaşımlar
|
8- |
Ara Sınav
|
9- |
İktisat Politikasının Mikro Temelleri: Klasik ve Neoklasik İktisat
|
10- |
Geleneksel Yaklaşımda İktisat Politikaları
|
11- |
İktisat Politikasının Makro Temelleri: Keynesçi İktisat
|
12- |
Farklı Keynesçi Yorumlar ve Keyneste İktisat Politikaları
|
13- |
Parasalcı Yaklaşım ve Parasalcı Yaklaşımda İktisat Politikaları
|
14- |
Yeni Klasik Yaklaşım ve Yeni Klasik Yaklaşımda İktisat Politikaları
|
15- |
Yeni Keynesçi Yaklaşım ve Yeni Keynesçi Yaklaşımda İktisat Politikaları
|
16- |
Final Sınavı
|
17- |
Final Sınavı
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Ulusal ve uluslararası piyasalarda karşılaşılan sorunlara, iktisat politikaları çerçevesinde ekonomik analiz yöntemleri ile çözümler sunar.
|
2- |
Ekonominin hukuk, sosyoloji, tarih gibi diğer sosyal bilimlerle ortak etkileşimini anlar ve iktisat teorisi ile temel sorunları analiz ederek iktisat politikasını değerlendirir.
|
3- |
Mevcut karmaşık ekonomik sorunları açıklamak ve olayları analiz etmek ve ekonomik sorunlar için hangi politika araçlarının kullanılması gerektiğine karar vermek için ekonomi politikası araçlarını kullanır.
|
4- |
Ekonomi politikasının temel ve genel hedefleri arasındaki farkı ortaya çıkarır
|
5- |
Ekonomi politikasındaki parasal, finansal, harici, kontrol ve kurumsal araçları analiz eder ve bu araçların verimliliğini etkileyen faktörleri sıralar.
|
6- |
Geleneksel iktisat politikasının temel özelliklerini anlar ve piyasa koşulları engellenmediği sürece piyasaların nasıl dengeleneceğini açıklar. Keynesyen ve Parasalcı ekonomi politikalarının içeriğini anlar ve bu yaklaşımlar arasındaki farkı açıklar.
|
7- |
Yeni Klasik yaklaşımın temel özelliklerini açıklar ve rasyonel beklentilere sahip karar vericilerin ekonomi politikalarını nasıl etkisiz hale getireceğini analiz eder.
|
8- |
Piyasa dengesizliklerinin nedenlerine yönelik yeni Keynesyen yaklaşımın açıklamalarını anlar ve piyasa dengesizliklerini ortadan kaldıracak politikaları analiz eder.
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
İktisadi konular ile ilgili temel kavramları ve ekonomik göstergeleri açıklar.
|
|
2- |
İktisadi olayları, kavram ve teorileri kullanarak açıklar.
|
|
3- |
İktisadi teorilerin ve modellerin işleyişini açıklar ve uygun analiz araçları ile test eder.
|
|
4- |
İktisadi düşüncenin gelişimi ve modern düşünce sistemi içindeki yerini karşılaştırmalı olarak analiz eder ve açıklar.
|
|
5- |
Nitel ve nicel analiz yöntemleri ve araçları veri toplama, analiz etme ve yorumlamada kullanır.
|
|
6- |
Sayısal, sözel ve grafik halinde sunulan iktisadi bilgileri açıklar.
|
|
7- |
İktisadi konularda edindiği bilgi ve becerileri yazılı, sözlü ve görsel araçları kullanarak aktarır.
|
|
8- |
İktisat alanında bir yabancı dili kullanır ve yabancı literatürü takip eder.
|
|
9- |
Karşılaşılması öngörülmeyen karmaşık iktisadi durumlarda, yeni yaklaşımlar geliştirir ve çözüm üretebilir.
|
|
10- |
Bölgesel, ulusal ve küresel ölçekte karşılaşılan iktisadi sorunları analiz eder ve çözüm önerileri geliştirir.
|
|
11- |
İktisat alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
|
|
12- |
Bağımsız ve özgün araştırma yapar ve alanındaki temel birincil kaynaklara ulaşır.
|
|
13- |
İktisat ile ilgili alt dallarda uzmanlaşır ve diğer sosyal bilimler alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası analiz yapar.
|
|
14- |
Demokrasi, insan hakları, toplumsal ve bilimsel değerler ile mesleki etik ilkelerine uygun davranır.
|
|
15- |
İş hayatında karşılaşılan hukuksal sorunları çözer.
|
|
16- |
Sermaye piyasaları ile finansal teknikler konusunda sahip olduğu bilgileri kullanarak piyasalardaki gelişmeleri takip eder.
|
|
17- |
Ekonomideki karar birimlerinin davranışlarını bütüncül bir yaklaşımla analiz eder.
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
1
|
3
|
3
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
3
|
3
|
9
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
4
|
3
|
12
|
Ara sınavlar
|
1
|
6
|
6
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
4
|
4
|
16
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
6
|
5
|
30
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
7
|
7
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
125
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1. Savaş,Vural F. (2013) Politik İktisat, 7. Baskı Beta Yayınevi, İstanbul.
Paya, Merih (2013) Küresel Ortamda İktisat Politikaları, Türkmen Kitabevi, İstanbul
2.Paya, Merih (2013) Küresel Ortamda İktisat Politikaları, Türkmen Kitabevi, İstanbul, 565s.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Erkan,Hüsnü (1990) Ekonomi Politikasının Temelleri, Aydın Yayınevi, İzmir.
Telatar, Funda (2004), Politik İktisat Politikası, İmaj Yayınevi, Ankara.
Bakırtaş, İbrahim (2007), Ekonomik Analizleriyle ve Ekonomiye Yansımalarıyla Politik Aktörler, Ekin Yayınevi, Bursa.
Hahnel, Robin (2002) The ABCs of Political Economy: A Modern Approach, Pluto Press, London.
O''''Brien Robert and Williams, Marc (2017) Golabal Political Economy Evolution and Dynamics, Fifth Edition Revised and Updated, MacMillan Publ. 360s
|
|