Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ORTA ASYA TÜRK TARİHİ I |
Birinci düzey |
TAR 101 |
Zorunlu |
1 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ NEBİL KARADUMAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof.Dr. Abdulkadir YUVALI
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Orta Asya'da kurulan Türk Devletlerinden Hun, Göktürk ve Uygurların siyasi tarihleriyle birlikte kültür ve medeniyetleri anlatılacaktır
|
Dersin tanımı
|
Türk adı ve Türklerin anayurdundan başlayarak, İslamiyet’ten önceki Orta Asya'da kurulan Türk Devletleri Türk Tarihi ve Karadeniz'in kuzeyinde Türklerin kurdukları devletler üzerinde durulmaktadır.
|
1- |
Türk Tarihinin kanyakları, tasnifi, yerli ve yabancı tetkik eserler.
|
2- |
Tarihin tanımı, faydası, Türk tarihi konusunda yapılmış olan çalışmalar ve değerlendirilmesi.
|
3- |
Türklerin Anayurdu, medeniyetleri, Bozkır ( Atlı Göçebe) Kültürü.
|
4- |
Tarihî Türk Göçleri, sebep ve sonuçları.
|
5- |
Türk Devlet Geleneğinin tarihte ve günümüzdeki siyasî teşekküller yönüyle değerlendirilmesi.
|
6- |
Türklerde Ordu, Devlet Teşkilatı, Ordu-Millet geleneği ile Türk Devleti’nin Kuruluş felsefesi.
|
7- |
Evrensel (Cihanşumül) devlet anlayışının tarihte kurulmuş Türk devletleri yönüyle değerlendirilmesi
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
1915 Sözde Ermeni Soykırımı İddialarının Türk Devlet Anlayışı yönüyle Değerlendirilmesi.
|
10- |
Türk Hakimiyet Anlayışının Tarihî temelleri ve Türk Devletleri yönüyle yorumlanması.
|
11- |
Türk sosyal yapısının ( Aile, Oba,Boy, Budun ve Millet) Türk Devlet Yönetimi bakımından incelenmesi.
|
12- |
Türkistan coğrafyasında kurulmuş olan Türk devletlerinin ilki olarak kabul edilen Saka ( İskit) Türk Devleti.
|
13- |
Büyük Hun Devleti’nin kuruluşu, Mete Han-Oğuz Kağan Destanı, Hun Devleti’nin geleneksel Çin politikası, Turan Savaş taktiği ve Devletin dağılması.
|
14- |
Türk medeniyet tarihinin Türkistan, Selçuklu, Osmanlı ve Türkiye Cumhuriyeti bakımından incelenmesi, yorumlanması.
|
15- |
YARIYIL SONU SINAVI
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Türk tarihi kavramları ile bu kavramlar arasındaki farkı kavrar
|
2- |
Türk devletlerindeki siyasi, kültürel ve ekonomik değişim ve gelişimi değerlendirir
|
3- |
Türk devletlerinin niteliklerini belirler
|
4- |
Türk devletlerinin devamlılığının farkına varır
|
5- |
Türk devletini oluşturan unsurların etnik ve siyasi yapılarını analiz eder
|
6- |
Türk tarihi ve kültürü ile ilgili genel bilgiler edinir
|
7- |
.
|
8- |
.
|
9- |
.
|
10- |
.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında karşılaştıkları ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
|
2- |
Tarih Bölümü öğrencileri, edindikleri kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilirler.
|
|
3- |
Tarih Bölümü öğrencileri, alanları ile ilgili bilgileri toplama, çözümleme, yorumlama ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşma yetisine sahiptir.
|
|
4- |
Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında kazandıkları yeterliliklere dayalı olarak, güncel bilgileri içeren ders materyallerine, uygulamalı araç ve gereçlere, araştırma yöntem ve tekniklerine ve diğer kaynaklarda desteklenen kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
|
|
5- |
Tarih Bölümü öğrencileri, bir yabancı dili kullanarak Tarih Bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.
|
|
6- |
Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini kullanır.
|
|
7- |
Tarih Bölümü öğrencileri, alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik değerleri gözetir.
|
|
8- |
Tarih Bölümü öğrencileri, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
|
|
9- |
Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapabilir.
|
|
10- |
Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarındaki ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini aktarır, sorunlarla ilgili çözüm önerilerini kuramsal ve uygulamalı olarak ortaya koyar.
|
|
11- |
Tarih Bölümü öğrencileri, çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır.
|
|
12- |
Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme yetisine sahiptir
|
|
13- |
Tarih Bölümü öğrencileri, alanı ile ilgili sorunlara yönelik olarak çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler ve bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşır
|
|
14- |
Tarih Bölümü öğrencileri,yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
|
15- |
Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
|
|
16- |
Tarih Bölümü öğrencileri, alanları ile ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar.
|
|
17- |
Tarih Bölümü öğrencileri, alanında edindikleri kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
|
|
18- |
Tarih Bölümü öğrencileri almış oldukları eğitim sayesinde milli bilinç ve şuura sahip bilinçli bir vatandaş olarak kültürel mirasına sahip çıkar.
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
2
|
26
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
12
|
1
|
12
|
Ödevler
|
5
|
1
|
5
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
77
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Türkler Ansiklopedisi; Diyanet İslam Ansiklopedisi
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Gömeç, Saadettin; Uygur Türkleri ve Kültürü, Atatürk Kültür Merkezi Yay., Ankara, 1997.;
Togan, Zeki Velidi ; Umumi Türk Tarihi’ne Giriş, Enderun Yay., İstanbul, 1981.;
Türkler Ansiklopedisi; Diyanet İslam Ansiklopedisi
|
|