Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ELEKTRİK BİLGİSİ |
Birinci düzey |
HEE 107 |
Zorunlu |
1 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM ÜYESİ MEHMET ALİ SOYTÜRK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
ÖĞRETİM ÜYESİ NURCAN SARIKAYA BAŞTÜRK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze eğitim verilir.
|
Dersin amacı
|
Dersin amacı, elektrik temelleri hakkında bilgi vermektir.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders, elektrikle ilgili temel kavramları ve teoremleri kapsamaktadır.
|
1- |
Elektron Teorisi; atomlar, moleküller,iyonlar ve bileşkelerde elektrik yüklerinin dağılımı ve yapısı; iletkenler, yarı iletkenler ve yalıtkanların moleküler yapısı;
|
2- |
Statik Elektrik ve İletim; statik elektrik ve elektrostatik yüklerin dağılımı; elektrostatiğin itme ve çekme kanunları; yük birimleri, Coulomb Kanununu; katılarda, sıvılarda, gazlarda ve vakumlu ortamda elektrik iletimi;
|
3- |
Elektriksel Terminoloji; potansiyel fark, elektromotor kuvveti, voltaj, akım, direnç, iletkenlik, yük, geleneksel akım akışı, elektron akışının açıklanması, birimleri ve bunları etkileyen faktörler;
|
4- |
Elektrik Üretimi; elektriğin ışık, ısı, sürtünme, basınç, kimyasal etki, manyetizma ve hareketle üretilmesi;
|
5- |
Elektriğin DC Kaynakları; pillerin yapısı ve temel kimyasal olayları; pillerin seri ve paralel bağlanması; iç direnç ve iç direncin piller üzerindeki etkisi; ısı pillerinin (thermocouple) yapısı; fotosellerin kullanıldığı yerler;
|
6- |
DC Devreler; Ohm Kanunu, Kirchoff’un voltaj ve akım Kanunu; bu kanunlar ile direnç, voltaj ve akımın bulunması; kaynağın iç direncinin önemi; direnç ve bunları etkileyen faktörler; özel dirençler; direnç renk kodları, değerleri ve toleransları; seri ve paralel dirençler; Seri-seri, paralel-paralel ve seri-paralel kombinasyonlarla toplam direncin bulunması;
|
7- |
Devre Analiz Teknikleri: Düğüm analizi;
|
8- |
Devre Analiz Teknikleri: Göz analizi;
|
9- |
Potansiyometre ve reostaların kullanımı ve işlevi; Wheatstone Köprüsü ve işlevi; iletkenliğin pozitif ve negatif sıcaklık katsayısı; sabit resistörler, kararlılığı, toleransı ve limitleri, yapısının metotları; değişken dirençler, termistörler, voltaj bağımlı dirençler;
|
10- |
Güç, iş, enerji (kinetik ve potansiyel); direnç ile güç dağıtımı,harcanması; güç formülü; var olan güç, iş, enerjinin hesaplanması;
|
11- |
Manyetizma; manyetizma teorisi; mıknatısların özellikleri; elektromıknatısın çalışma prensibi; akım taşıyan bir iletken etrafındaki manyetik alanı bulmak için sağ el kuralı;
|
12- |
AC Teorisi; sinüzoidal dalga formu: faz, periyot, frekans, saykıl; ani, ortalama, efektif, tepe, tepeden tepeye akım değerleri ve bu akımların hesaplanması, voltaj, akım ve güç ilişkisi; üçgen/kare dalgalar; tek /3 faz prensipleri;
|
13- |
Transformatörler; transformatörlerin çalışma prensipleri ve kayıpları; güç transferi ve verim; primer ve sekonder akımları,voltaj, sarım oranı; oto transformatörler;
|
14- |
Filtreler; alçak geçiren, yüksek geçiren, band geçiren ve band durduran filtrelerin çalışması ve uygulama alanları;
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Bu ders sonunda öğrenci, elektrikle ilgili temel kavramları ve kanunları öğrenir ve açıklar.
|
2- |
Bu ders sonunda öğrenci; DC devreler ile ilgili temel kavramları öğrenir ve bir DC elektrik devresini analiz eder.
|
3- |
Bu ders sonunda öğrenci; AC devreler ile ilgili temel kavramları öğrenir ve açıklar.
|
4- |
Bu ders sonunda öğrenci; ölçü aleti ile akım, gerilim ve direnç değerlerini ölçer ve osiloskop kullanır.
|
5- |
Bu ders sonunda öğrenci; transformatörler hakkında temel bilgileri öğrenir ve açıklar.
|
6- |
Bu ders sonunda öğrenci; filtreler hakkında temel bilgileri öğrenir ve açıklar.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanındaki güncel bilgileri içeren ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
|
|
2- |
Havacılık operasyonlarının içinde bulunduğu hukuksal, toplumsal ve çevresel çerçevenin gerektirdiği bilgilere derinlemesine sahiptir.
|
|
3- |
Bakım uygulamaları için gerekli olan modern teknik doküman ve araçları seçip ve kullanabilir.
|
|
4- |
Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, ulusal ve uluslararası havacılık otoriteleri tarafından belirlenen yönerge ve/veya üretici talimatları doğrultusunda uygular, sorunları tanımlar ve uygun düzeltici eylemde bulunabilir.
|
|
5- |
Bilgiye erişebilir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve bakım el kitapları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
|
|
6- |
Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alabilir, sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir.
|
|
7- |
Ekip bilincine sahiptir ve gerektiğinde ekip üyeleriyle koordineli çalışabilir.
|
|
8- |
Ulusal ve uluslararası havacılık çevrelerinde alanı ile ilgili bakım kapsamlı ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir, çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır.
|
|
9- |
Alanı ile ilgili tüm teknik ve idari dokümanları arşivleyebilir ve güncel olarak takip eder.
|
|
10- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle hava yolu ulaştırması konusunda, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyebilmek ve kendini sürekli yenileyebilmek, alanında edindiği bilgileri/becerileri eleştirel yaklaşımla değerlendirir.
|
|
11- |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
|
|
12- |
Teknik resim bilgisini uygulamada etkin kullanır.
|
|
13- |
Uluslararası seviyede alanındaki bilgileri izler, alanı ile ilgili kişi ve kurumlarla etkin iletişim kurar ve sorunlara çözüm önerileri geliştirir, düşüncelerini yazılı /sözlü olarak nicel/nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
|
|
14- |
Türkçe ve İngilizceyi sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde kullanır.
|
|
15- |
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahiptir.
|
|
16- |
Hava ulaştırma sektöründeki işletmelerin yönetimi, iş yeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, kalite yönetimi ve süreçleri ile çevre ve iş güvenliği koruma konusunda ve bakım uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında bilince sahiptir.
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
14
|
1
|
14
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
118
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1)Fundamentals of Electric Circuits, Yazar: Charles Alexander, Matthew N.O. Sadiku. 2)Total Training Support (TTS), EASA PART 66, Module 3.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Ders notları.
|
|