Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
FİZİK VE EKONOMİ |
Birinci düzey |
SFİZ413 |
Seçmeli |
7 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. SEMA YILDIRIM
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof. Dr. Fevziye YAŞUK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Tahta önünde ve öğrencilerin katılımıyla yüz yüze ders anlatımı.
|
Dersin amacı
|
Ekonomik olayları incelemek ve değerlendirmek üzere fizik biliminin verilerinden faydalanmak ve bağlantı kurmak
|
Dersin tanımı
|
Ürünler ve marketlere genel bakış, Vadeli işlemler ve opsiyon piyasaları, Metematiksel modellemeye giriş ve bilinmesi gerekenler,Sayısal yöntemler, Binomial Modeli, Hisse sentlerinin rastgele davranışı ve temel istatistiksel hesaplamalar, Black-Scholes Modeli, varsayımları,formülleri Egzotik opsiyonlara giriş, Bariyer opsiyonları, Sabit gelirli ürünler ve analizleri, Takaslar, Tek faktörlü faiz oran modeli, Faiz oranlarına bağlı vadeli işlemler
|
1- |
Ürünler ve marketlere genel bakış
|
2- |
Vadeli işlemler ve opsiyon piyasaları
|
3- |
Matematiksel modellemeye giriş
|
4- |
Sayısal yöntemler ve programlamaya giriş
|
5- |
Binomial Modeli
|
6- |
Hisse sentlerinin rastgele davranışı ve temel istatistiksel hesaplamalar
|
7- |
Black-Scholes Modeli, varsayımları ve kısmi diferansiyel denklemler
|
8- |
Ara Sınav
|
9- |
Black-Scholes Modeli, formülleri ve Amerikan ve Avrupa tipi opsiyonlar
|
10- |
Egzotik opsiyonlara giriş, Bariyer opsiyonları
|
11- |
Sabit gelirli ürünler ve analizleri
|
12- |
Takaslar
|
13- |
Tek faktörlü faiz oran modeli
|
14- |
Faiz oranlarına bağlı vadeli işlemler
|
15- |
Yarıyıl Sonu Sınavı
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Fizik ve Ekonomi
|
2- |
Fiziğin Temel Yasalarının Ekonomiye Uygulanması
|
3- |
Ekonofizik Kavramı
|
4- |
Ekonominin Temel Kavramları
|
5- |
Ekonomi ve Matematik
|
6- |
Ekonomi ve Sayısal Hesaplama Yöntemleri
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Fiziksel kavramları öğrenme ve bu kavramlarla düşünebilme becerisi kazanır.
|
|
2- |
Doğadaki olay ve olguları gözleme, arkasındaki temel ilkeleri anlama ve ilişkilendirme yeteneğini geliştirir.
|
|
3- |
Doğru soruları sormayı ve bu sorulara yanıt verecek deneyleri tasarlama becerisini geliştirir.
|
|
4- |
Deney yapma ve deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır.
|
|
5- |
Problemi tanımlama, çözme sonuç çıkarma ve yorumlama becerisi kazanır.
|
|
6- |
Problemin çözümünü zorlaştıran bazı ayrıntıları ihmal ederek, karmaşık ve zor problemleri üstesinden gelinebilir hale getirmek için, idealleştirilmiş model oluşturma becerisi kazanır.
|
|
7- |
Evrende bilinen bütün etkileşmeler (nükleer, gravitasyonel, elektromanyetik) hakkında, mikro ölçekten makro ölçeğe kadar madde ve enerji hakkında bilgi sahibi olur.
|
|
8- |
Tüm mühendislik ve teknolojinin temeli olan fiziğin evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlar.
|
|
9- |
Bilgiye ulaşabilme, analiz edip çözüm geliştirebilme becerisi kazanır.
|
|
10- |
Verinin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur.
|
|
11- |
Disiplinler arası gruplarda çalışabilme becerisi kazanır.
|
|
12- |
Analitik düşünme, sorgulayıcı ve eleştirel düşünme yeteneğini kazanır.
|
|
13- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi kazanır.
|
|
14- |
Etkin iletişim kurma becerisi kazanır.
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
62
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Temel Ekonometri, D. N. Gujarati, Cev. Ü. Şenesen, G. G. Şenesen Literatür Yayıncılık, Temel Ekonomi, S. Uzunoğlu, A. Aytaç, N. Yıldız, K. Yıldırak, A. Atakişi, Literatür Yayınları.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
|
|