Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
BİRİNCİ DÜNYA SAVAŞI TARİHİ |
İkinci düzey |
ATA 519 |
Seçmeli |
1 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ MUSTAFA OĞUZ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Okt. Dr. Emine GÜLDÜOĞLU
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik, yüz yüze eğitim
|
Dersin amacı
|
Birinci Dünya Savaşı''nın başlaması, seyri ve sonuçları konusunda bilgi sahibi olmak.
|
Dersin tanımı
|
ATA 519 Birinci Dünya Savaşı Tarihi
|
1- |
2o. yüzyıl başlarında dünya, Osmanlı Devleti ve Avrupa ülkelerinin genel durumu.
|
2- |
Birinci Dünya Savaşı öncesinde Avrupa''da dengelerin oluşması.
|
3- |
Savaşa sürükleniş ve savaşın başlaması.
|
4- |
Osmanlı Devleti''nin Birinci Dünya Savaşı''na girişi.
|
5- |
Savaşta açılan cepheler.
|
6- |
Birinci Dünya Savaşı sırasında yapılan, Osmanlı Devleti''ni paylaşma plânları.
|
7- |
Savaştaki cephelerin genişlemesi ve savaşa katılan devletler.
|
8- |
Savaşın sona ermesi.
|
9- |
ARA SINAV
|
10- |
Devletlerin savaştan çekilmeleri ve yapılan barış antlaşmaları.
|
11- |
Birinci Dünya Savaşı sonrasında dünya devletlerinin durumu.
|
12- |
Savaş sonrası oluşan yeni siyasi yapılar, yıkılan imparatorluklar ve kurulan yeni rejimler.
|
13- |
İttifak devletlerinin savaştan çekilmeleri, Osmanlı Devleti''nin durumu.
|
14- |
Mondros Mütarekesi''nin imzalanması, maddeleri ve uygulanması.
|
15- |
YARIYIL SONU SINAVI
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Birinci Dünya Savaşı öncesinde yaşanan siyasi olayları anlayacak.
|
2- |
Savaş öncesi devletler arasındaki siyasi blokların oluşmasını kavrayacak.
|
3- |
Savaşın nasıl ve hangi olaylarla ortaya çıktığını anlayacak.
|
4- |
Savaşın devam ettiği sırada yapılan antlaşmaları ve devletler arası siyasi ilişkileri kavrayacak.
|
5- |
Osmanlı Devleti''nin savaşa girmesi ve açılan cepheler konusunu kavrayacak.
|
6- |
Birinci Dünya Savaşı''nın sona ermesi ve yapılan ateşkes antlaşmalarını kavrayacak.
|
7- |
Savaş sonrası devletlerin genel siyasi durumunu anlayacak.
|
8- |
Mondros Mütarekesi''nin imzalanması, maddeleri ve uygulanması konusunu kavrayacak.
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Osmanlı Devleti'nin yıkılış sürecini anlatabilecek.
|
|
2- |
Osmanlı Devleti'nin yıkılış sürecindeki olayları, savaşları anlatabilecek.
|
|
3- |
Mondros Mütarekesi ve bu süreçte yaşananları anlatabilecek
|
|
4- |
Mustafa Kemal Atatürk'ün yeni Türk devleti kurma fikrinin doğuşunu ve gelişimini anlatabilecek
|
|
5- |
TBMM'nin ortaya çıkışı ve özelliklerini anlatabilecek
|
|
6- |
TBMM'nin yaptıklarını, karşılaştığı siyasi ve askeri olayları anlatabilecek
|
|
7- |
Kurtuluş Savaşı'nın hangi şartlarda kazanıldığını ortaya koyabilecek
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
12
|
3
|
36
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
1
|
20
|
20
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
12
|
12
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
16
|
16
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
1
|
15
|
15
|
Toplam iş yükü
|
|
|
145
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Fahir Armaoğlu, 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi;
Basil Liddell Hart, Birinci Dünya Savaşı Tarihi, Türkiye İş Bankası Yayınları, 2016.
|
|