Giriş | English

Yüksek Lisans > Sosyal Bilimler Enstitüsü > Sanat Tarihi (yüksek Lisans) > OSMANLI SANATI SORUNLARI I
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
OSMANLI SANATI SORUNLARI I İkinci düzey ST 521 Seçmeli 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. ASLI SAĞIROĞLU
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. ASLI SAĞIROĞLU ARSLAN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Kaynaklar eşliğinde eserler, fotoğraf ve çizimlerle desteklenerek anlatılacaktır.
Dersin amacı Fatih döneminden Mimar Sinan’ın ölümüne kadar inşa edilmiş olan Osmanlı mimarlık eserleri. Osmanlı Klâsik Mimari Üslûbunun özelliklerinin örneklerle ortaya konulması.
Dersin tanımı Osmanlı Mimari Eserleri

Dersin içeriği
1- İstanbul’un Fethi ve Osmanlı İmar Düzeni Hakkında Bilgi.
2- Fatih Külliyesi yapılarının anlatılması.
3- Fatih dönemi vezir yapılarının anlatılması ve Fatih döneminin Erken Osmanlı Dönemiyle karşılaştırılması.
4- II.Bayezıd Dönemi Amasya yapılarının anlatılması.
5- Edirne ve İstanbul’daki II.Bayezıd Külliyelerinin anlatılması.
6- İstanbul Yavuz Sultan Selim Külliyesi ve Gebze Çoban Mustafa Paşa Külliyelerinin anlatılması.
7- Osmanlı Hassa Mimarlık Örgütü Hakkında Bilgi.
8- ARA SINAV
9- Osmanlı İmar Düzeni içinde hassa mimarı, şehir mimarı, vakıf mimarı, eyalet mimarı ve ordu mimarının görevlerinin anlatılması. Devşirme sistemi ve Mimar Sinan’ın Devşiriliş, Yetişmesi.
10- İlk Sinan Yapıları: İstanbul Haseki ve Üsküdar Mihrimah Külliyeleri.
11- Mimar Sinan’ın İstanbul Şehzade ve Süleymaniye Külliyelerinin anlatılması.
12- Sinan Yapılarından İstanbul Rüstem Paşa, Kadırga Sokullu Mehmet Paşa, Eyüp Zal Mahmut Paşa ve Üsküdar Şemsi Paşa Külliyelerinin anlatılması
13- Üsküdar Atik Valide Külliyesi ve Edirne Selimiye Camiinin anlatılması.
14- Mimar Sinan’ın Yaptığı Sivil Yapılar Hakkında Bilgi ve Dönem Değerlendirmesi.
15- YARIYIL SONU SINAVI
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- İstanbul’un Fethi ve Osmanlı İmar Düzeni Hakkında Bilgi edinilecek.
2- Fatih Külliyesi yapıları öğrenilecek.
3- Fatih dönemi vezir yapılarının ve Fatih döneminin Erken Osmanlı Dönemiyle karşılaştırılması sağlanılacak.
4- II.Bayezıd Dönemi Amasya yapıları öğrenilecek
5- Edirne ve İstanbul’daki II.Bayezıd Külliyeleri hakkında bilgi edinilecek.
6- İstanbul Yavuz Sultan Selim Külliyesi ve Gebze Çoban Mustafa Paşa Külliyeleri öğrenilecek.
7- Osmanlı Hassa Mimarlık Örgütü Hakkında Bilgi kazanılacak.
8- Osmanlı İmar Düzeni içinde hassa mimarı, şehir mimarı, vakıf mimarı, eyalet mimarı ve ordu mimarının görevlerinin ve Devşirme sistemi ve Mimar Sinan’ın Devşiriliş, Yetişmesi hakkında bilgi edinilmesi sağlanılacak.
9- İlk Sinan Yapıları: İstanbul Haseki ve Üsküdar Mihrimah Külliyeleri. Mimar Sinan’ın İstanbul Şehzade ve Süleymaniye Külliyelerinin ve Sinan Yapılarından İstanbul Rüstem Paşa, Kadırga Sokullu Mehmet Paşa, Eyüp Zal Mahmut Paşa ve Üsküdar Şemsi Paşa Külliyeleri öğrenilecek.
10- Üsküdar Atik Valide Külliyesi ve Edirne Selimiye Camiinin ve Mimar Sinan’ın Yaptığı Sivil Yapılar Hakkında Bilgi edinilecek.

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Sanat Tarihi alanında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
2- Sanat Tarihi alanında yerli/yabancı yazılı ve görsel kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
3- Sanat Tarihi alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
4- Sanat Tarihi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerle; alanında karşılaşılan sorunları, ileri düzeyde yöntem/teknikler ve bilişim/iletişim teknolojilerini kullanarak çözümler.
5- Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler üretir. Alanında edindiği uzmanlık bilgisini, sorun çözme ve uygulama becerilerini kullanarak farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
6- Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmada bağımsız olarak çalışır. Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder.
7- Sanat Tarihi alanında edindiği uzmanlığı kullanarak sorumluluğu altındaki kişi ve grupların öğrenmesini yönlendirir. Toplumun kültür-sanat duyarlılığını geliştirir.
8- Sanat Tarihi alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular. Tarihi-kültürel çevrenin korunmasıyla ilgili çalışmaları, bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri yayar.
9- Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla inceler, geliştirir, değerlendirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer.
10- Alanında yeni fikirlerin analizini, sentezini ve eleştirel değerlendirmesini yapar. Özgün bir çalışmayı, programı veya projeyi bağımsız olarak zamanında ve istenilen nitelikte gerçekleştirerek ilgili alanda bilimsel çalışmalara katkıda bulunur.
11- Sanat Tarihi alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara iletişim araçlarıyla aktarır. Alanında strateji belirler, politika geliştirir, uygulama aşamalarını planlar ve elde edilen sonuçları paylaşır.
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 3 39
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 3 39
Ödevler 5 2 10
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 4 3 12
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 5 6 30
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 4 5 20
Toplam iş yükü     154
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar -

Ders ile ilgili dosyalar