Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. İBRAHİM BAYAZIT
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. İBRAHİM BAYAZİT
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YOK
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz Yüze
|
Dersin amacı
|
Ders kapsamında katılımcıların, kavramların epistemolojisi, matematiksel manası, soyutlama yoluyla zihinde yapılandırılma süreci ve bu süreci izah eden temel öğrenme teorileri hakkında bilgi ve düşünce geliştirmeleri hedeflenmektedir.
|
Dersin tanımı
|
Matematiksel kavramların tarihi süreç içerisindeki gelişimlerinin, matematiksel manalarının, öğrenim süreçlerinin ve bu süreçte yaşanan zorluk ve sıkıntıların, öğrenmeyle alakalı temel teorilerin incelendiği bir derstir.
|
1- |
Kavram ve matematiksel kavram nedir?
|
2- |
Bilgi ve biliş kavramları ne manaya gelir? Kavram oluşturma süreci nasıl işlemektedir?
|
3- |
Matematiksel kavramların zihindeki oluşum süreci: Soyutlama ve genelleme.
|
4- |
Piaget'in bakış açısıyla kavram oluşturma sürecinin izahı: Deneysel, yarı-deneysel ve yansıtıcı soyutlama.
|
5- |
Matematiksel bilgi türleri: Kavramsal, işlemsel ve ilişkisel bilgi.
|
6- |
Matematiğin yapıtaşları: Tanımsız kavramlar, tanımlar, aksiyomlar ve teoremler.
Matematik öğretiminde kavram tanımları ve kavram imajlarının rolü.
|
7- |
Davranışçı öğrenme teorisi; söz konusu teorinin matematik öğrenim-öğretim süreçlerine nasıl yansıdığı hususunun tartışılması.
|
8- |
Yapılandırmacı öğrenme teorisi (constructivism); radikal yapılandırmacılık ve sosyal yapılandrımacılık teorilerinin tartışılması.
|
9- |
Sosyo-kültürel teori, bilgi işlem teorisi ve bu teorilerin matematik öğretimine ilişkin getirdiği öneriler.
|
10- |
Problem-çözme temelli öğrenme, buluş yoluyla öğrenme, proje tabanlı öğrenme, işbirlikçi (cooperative) öğrenme modellerinin tartışılması.
|
11- |
Üs-biliş (metacognition) ve bu düşünce tarzının matematik öğretimindeki kullanımı.
|
12- |
Aritmetik alt öğrenme alanıyla alakalı kavramların nasıl öğrenildiği hususunun farklı teoriler ışığında incelenmesi.
|
13- |
Cebir alt öğrenme alanıyla alakalı kavramların nasıl öğrenildiği hususunun farklı teoriler ışığında incelenmesi.
|
14- |
Geometrik düşüncenin gelişimi (Van Hiele teorisi); düzlemsel ve üç boyutlu geometrik kavramların öğrenim süreçlerinin Van Hiele teorisi ile ilişkilendirilerek tartışılması.
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Bilgi, biliş, kavram, öğrenme, bilişsel süreç gibisinden öğrenmeyle alakalı temel kavramların anlaşılması.
|
2- |
Matematiksel kavramların zihindeki gelişim sürecinin nasıl işlediği huşuyla alakalı bakış açısı geliştirmek.
|
3- |
Temel öğrenme teorileri ve bunların matematik öğretimine ilişkin öngörüleri hakkında bilgi ve düşünce geliştirmek.
|
4- |
Matematik öğretiminde yaygın olarak kullanılabilecek temel öğrenme-öğretme yaklaşımları hakkında bilgi ve düşünce geliştirmek.
|
5- |
'Üs-biliş' kavramını anlamak ve bu düşünce tarzının bireysel öğrenme ve problem süreçlerinde nasıl kullanılabileceğine ilişkin bilgi ve düşünce geliştirmek.
|
6- |
Matematik farklı alt öğrenme alanlarıyla alakalı değişik kavramların öğrenim süreçleri, bu süreçte yaşanan zorluklar ve bunların bilişsel, sosyal, kültürel ve pedagojik sebepleriyle alakalı fikir sahibi olmak.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematik eğitimi alanında uzman düzeyinde ve güncel bir alan ve meslek bilgisine sahiptir. Matematik eğitimi alanında uzman düzeyinde ve güncel bir alan ve meslek bilgisine sahiptir.
|
|
2- |
Matematik eğitimi ve eğitim ile diğer disiplinler arasındaki ilişkiyi kavrar.
6-
|
|
3- |
Çalıştığı dönem ve bölgeye ait belge ve kaynakları okuyup değerlendirebilir.
|
|
4- |
Matematik eğitimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri araştırma ve öğretim amacıyla kullanabilir
|
|
5- |
Alanında elde ettiği bulguları diğer disiplin alanlarında yapılan çalışmalarla bütünleştirip yeni bilgiler oluşturabilir.
|
|
6- |
Araştırma, öğretim veya sunum amacı ile her türlü görsel ve işitsel teknolojileri kullanabilir.
|
|
7- |
Matematik eğitimi alanında var olan bir sorunu farkedebilir, olası çözüm yolları geliştirebilir, olası çözümleri uygulayarak ölçebilir, elde ettiği verileri analiz edip değerlendirerek bir sonuca varabilir.
|
|
8- |
Matematik eğitiminde kullanılan yöntem ve sistemlerde karşılaşılabilecek sorunlar karşısında sorumluluk alarak yeni stratejik yaklaşımlar ve çözümler geliştirebilir.
|
|
9- |
Araştırma, uygulama, ve öğretim çalışmalarını bağımsız veya ekip olarak yürütebilir.
|
|
10- |
Matematik eğitimi ile ilgili bilgi ve bulguları eleştirel ve tarafsız bir şekilde değerlendirebilir.
|
|
11- |
Matematik eğitimi ve eğitim alanlarında kendisinin veya diğer uzmanların yaptığı çalışmaları her kesimden insana yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli ve anlamlı bir şekilde aktarabilir.
|
|
12- |
Mesleki Gelişim ve Yaşamboyu Öğrenme ilkelerini kendisi ve diğerleri için uygulayabilir.
|
|
13- |
Mesleki ve profesyonel ortamlardaki sosyal ilişkileri eleştirel bir gözle değerlendirebilir ve gerektiğinde bunları geliştirmek üzere yapılacak çalışmalara öncülük edebilir.
|
|
14- |
Bir yabancı dilde en az “Avrupa Dil Portföyü B2 Genel” düzeyinde yazılı ve sözlü iletişim kurabilir.
|
|
15- |
Matematik eğitimi alanında uygulanan politikaları yorumlayabilir, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir ve gerektiğinde bunları geliştirebilecek çalışmalar yapabilir.
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
4
|
56
|
Ödevler
|
14
|
2
|
28
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
2
|
7
|
14
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
0
|
0
|
0
|
Araştırma
|
1
|
14
|
14
|
Toplam iş yükü
|
|
|
154
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
0
|
0
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
2
|
50
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
50
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Özmantar, E. Bingölbali, & H. Akkoç (Eds.), Matematiksel Kavram Yanılgıları ve Çözüm Önerileri. Ankara: Pegem Akademi.
Nunes, T., & Bryant, P. (Eds.), Learning and Teaching Mathematics: An International Perspective. United Kingdom: Psychology Pres Ltd.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Fosnot, C. T. (2005). Constructivism: Theory, Perspectives and Practice. London: Teachers College Press.
Davis, R. B., Maher, C. A., & Noddigs, N. (1990). Constructivist views on the Teaching and Learning of Mathematics. Virginia: NCTM Inc.
Pesen, C. (2008). Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımına göre matematik öğretimi, Ankara: Pegem Akademi.
Altun, M. (2005). Eğitim fakülteleri ve ilköğretim öğretmenleri için matematik öğretimi. Bursa: Erkam Matbaacılık.
Walle, J. A. V. (2004). Elementary and Middle School Mathematics – Taeching Developmentally (Chapter 4: Teaching through problem solving).
Sutherland, R., Rojano, T., Bell, A., & Lins, R. (2001). Persspectives on School Algebra
French, D. (2004). Teaching and learning geometry. New York: Continuum International Publishing Group.
|
|