Giriş | English

Yüksek Lisans > Eğitim Bilimleri Enstitüsü > Matematik Eğitimi (y.l) > MATEMATİKSEL BİLGİNİN PSİKOLOJİSİ VE ZİHİNSEL GELİŞİMİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
MATEMATİKSEL BİLGİNİN PSİKOLOJİSİ VE ZİHİNSEL GELİŞİMİ İkinci düzey İME 503 Seçmeli 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri YOK
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. İBRAHİM BAYAZIT
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. İBRAHİM BAYAZİT
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı YOK
Dersin veriliş şekli Yüz Yüze
Dersin amacı Ders kapsamında katılımcıların, kavramların epistemolojisi, matematiksel manası, soyutlama yoluyla zihinde yapılandırılma süreci ve bu süreci izah eden temel öğrenme teorileri hakkında bilgi ve düşünce geliştirmeleri hedeflenmektedir.
Dersin tanımı Matematiksel kavramların tarihi süreç içerisindeki gelişimlerinin, matematiksel manalarının, öğrenim süreçlerinin ve bu süreçte yaşanan zorluk ve sıkıntıların, öğrenmeyle alakalı temel teorilerin incelendiği bir derstir.

Dersin içeriği
1- Kavram ve matematiksel kavram nedir?
2- Bilgi ve biliş kavramları ne manaya gelir? Kavram oluşturma süreci nasıl işlemektedir?
3- Matematiksel kavramların zihindeki oluşum süreci: Soyutlama ve genelleme.
4- Piaget'in bakış açısıyla kavram oluşturma sürecinin izahı: Deneysel, yarı-deneysel ve yansıtıcı soyutlama.
5- Matematiksel bilgi türleri: Kavramsal, işlemsel ve ilişkisel bilgi.
6- Matematiğin yapıtaşları: Tanımsız kavramlar, tanımlar, aksiyomlar ve teoremler. Matematik öğretiminde kavram tanımları ve kavram imajlarının rolü.
7- Davranışçı öğrenme teorisi; söz konusu teorinin matematik öğrenim-öğretim süreçlerine nasıl yansıdığı hususunun tartışılması.
8- Yapılandırmacı öğrenme teorisi (constructivism); radikal yapılandırmacılık ve sosyal yapılandrımacılık teorilerinin tartışılması.
9- Sosyo-kültürel teori, bilgi işlem teorisi ve bu teorilerin matematik öğretimine ilişkin getirdiği öneriler.
10- Problem-çözme temelli öğrenme, buluş yoluyla öğrenme, proje tabanlı öğrenme, işbirlikçi (cooperative) öğrenme modellerinin tartışılması.
11- Üs-biliş (metacognition) ve bu düşünce tarzının matematik öğretimindeki kullanımı.
12- Aritmetik alt öğrenme alanıyla alakalı kavramların nasıl öğrenildiği hususunun farklı teoriler ışığında incelenmesi.
13- Cebir alt öğrenme alanıyla alakalı kavramların nasıl öğrenildiği hususunun farklı teoriler ışığında incelenmesi.
14- Geometrik düşüncenin gelişimi (Van Hiele teorisi); düzlemsel ve üç boyutlu geometrik kavramların öğrenim süreçlerinin Van Hiele teorisi ile ilişkilendirilerek tartışılması.
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Bilgi, biliş, kavram, öğrenme, bilişsel süreç gibisinden öğrenmeyle alakalı temel kavramların anlaşılması.
2- Matematiksel kavramların zihindeki gelişim sürecinin nasıl işlediği huşuyla alakalı bakış açısı geliştirmek.
3- Temel öğrenme teorileri ve bunların matematik öğretimine ilişkin öngörüleri hakkında bilgi ve düşünce geliştirmek.
4- Matematik öğretiminde yaygın olarak kullanılabilecek temel öğrenme-öğretme yaklaşımları hakkında bilgi ve düşünce geliştirmek.
5- 'Üs-biliş' kavramını anlamak ve bu düşünce tarzının bireysel öğrenme ve problem süreçlerinde nasıl kullanılabileceğine ilişkin bilgi ve düşünce geliştirmek.
6- Matematik farklı alt öğrenme alanlarıyla alakalı değişik kavramların öğrenim süreçleri, bu süreçte yaşanan zorluklar ve bunların bilişsel, sosyal, kültürel ve pedagojik sebepleriyle alakalı fikir sahibi olmak.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Matematik eğitimi alanında uzman düzeyinde ve güncel bir alan ve meslek bilgisine sahiptir. Matematik eğitimi alanında uzman düzeyinde ve güncel bir alan ve meslek bilgisine sahiptir.
2- Matematik eğitimi ve eğitim ile diğer disiplinler arasındaki ilişkiyi kavrar. 6-
3- Çalıştığı dönem ve bölgeye ait belge ve kaynakları okuyup değerlendirebilir.
4- Matematik eğitimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri araştırma ve öğretim amacıyla kullanabilir
5- Alanında elde ettiği bulguları diğer disiplin alanlarında yapılan çalışmalarla bütünleştirip yeni bilgiler oluşturabilir.
6- Araştırma, öğretim veya sunum amacı ile her türlü görsel ve işitsel teknolojileri kullanabilir.
7- Matematik eğitimi alanında var olan bir sorunu farkedebilir, olası çözüm yolları geliştirebilir, olası çözümleri uygulayarak ölçebilir, elde ettiği verileri analiz edip değerlendirerek bir sonuca varabilir.
8- Matematik eğitiminde kullanılan yöntem ve sistemlerde karşılaşılabilecek sorunlar karşısında sorumluluk alarak yeni stratejik yaklaşımlar ve çözümler geliştirebilir.
9- Araştırma, uygulama, ve öğretim çalışmalarını bağımsız veya ekip olarak yürütebilir.
10- Matematik eğitimi ile ilgili bilgi ve bulguları eleştirel ve tarafsız bir şekilde değerlendirebilir.
11- Matematik eğitimi ve eğitim alanlarında kendisinin veya diğer uzmanların yaptığı çalışmaları her kesimden insana yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli ve anlamlı bir şekilde aktarabilir.
12- Mesleki Gelişim ve Yaşamboyu Öğrenme ilkelerini kendisi ve diğerleri için uygulayabilir.
13- Mesleki ve profesyonel ortamlardaki sosyal ilişkileri eleştirel bir gözle değerlendirebilir ve gerektiğinde bunları geliştirmek üzere yapılacak çalışmalara öncülük edebilir.
14- Bir yabancı dilde en az “Avrupa Dil Portföyü B2 Genel” düzeyinde yazılı ve sözlü iletişim kurabilir.
15- Matematik eğitimi alanında uygulanan politikaları yorumlayabilir, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir ve gerektiğinde bunları geliştirebilecek çalışmalar yapabilir.
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Ödevler 14 2 28
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 2 7 14
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 0 0 0
Araştırma 1 14 14
Toplam iş yükü     154
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 2 50
Yarıyıl içi toplam   50
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Özmantar, E. Bingölbali, & H. Akkoç (Eds.), Matematiksel Kavram Yanılgıları ve Çözüm Önerileri. Ankara: Pegem Akademi. Nunes, T., & Bryant, P. (Eds.), Learning and Teaching Mathematics: An International Perspective. United Kingdom: Psychology Pres Ltd.
Yardımcı Kaynaklar Fosnot, C. T. (2005). Constructivism: Theory, Perspectives and Practice. London: Teachers College Press. Davis, R. B., Maher, C. A., & Noddigs, N. (1990). Constructivist views on the Teaching and Learning of Mathematics. Virginia: NCTM Inc. Pesen, C. (2008). Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımına göre matematik öğretimi, Ankara: Pegem Akademi. Altun, M. (2005). Eğitim fakülteleri ve ilköğretim öğretmenleri için matematik öğretimi. Bursa: Erkam Matbaacılık. Walle, J. A. V. (2004). Elementary and Middle School Mathematics – Taeching Developmentally (Chapter 4: Teaching through problem solving). Sutherland, R., Rojano, T., Bell, A., & Lins, R. (2001). Persspectives on School Algebra French, D. (2004). Teaching and learning geometry. New York: Continuum International Publishing Group.

Ders ile ilgili dosyalar