Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MEHMET ARSLAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof. DR. Mehmet ARSLAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Örgün eğitim (yüz yüze)
|
Dersin amacı
|
Dersin amacı öğrencilere rekombinant DNA molekülleri hazırlanmasında metodlar, polimeraz zincir reaksiyonu (Polymerase Chain Reaction), genlerin klonlanması, izole edilmesi ve saflaştırılması, klonlamada vektörler (plasmidler, phageler, ve cosmidler), genlerin eukaryotik hücrelere yerleştirilmesi, bitki ıslahında gen mühendisliği, yabancı genlerin bakterilerde ekspresyonu, gen mühendisliğinin uygulama alanları konularını hakkında bilgi kazandırmaktır.
|
Dersin tanımı
|
Ders kapsamında rekombinan DNA molekülü oluşturmada metodlar, genomik ve nükleer DNA izalasyonu, Blotlama teknikleri , bitkilerde rDNA teknolojisi – transgenik bitkiler; hareketli genler,hastalık ve zararlılara dayanıklılık, herbisitlere ve strese dayanıklılık (sıcaklık, soğuk ve tuzluluk)ayrıntılı olarak işlenecektir
|
1- |
DNA, RNA ve Proteinlerin biyokimyası
|
2- |
Gen mühendisliğinde enzimler
|
3- |
Rekombinan DNA molekülü oluşturmada metodlar
|
4- |
Genomik ve nükleer DNA izalasyonu
|
5- |
Gen klonlama ve alt klonlama stratejileri
|
6- |
Ökaryotik gen ifadelerinin kontrolü
|
7- |
Gen modifikasyonları ve rekombinant DNA teknolojisinin uygulamaları
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
Blotlama teknikleri - southern blot ve Northern blot - Southern blot uygulaması ve Northern blot
|
10- |
DNA parmak izi – Restriksiyon parçacık uzunluğu poliformizmi- Rastgele çoğaltılmış poliformik DNA – DNA Foot Printing
|
11- |
Bitkilerde rDNA teknolojisi – Transgenik bitkiler; Hareketli genler
|
12- |
Hastalık ve zararlılara dayanıklılık, Herbisitlere ve strese dayanıklılık (sıcaklık, soğuk ve tuzluluk)
|
13- |
Kimyasal sentezler, sekanslama, ve DNA çogaltımı
|
14- |
Yönlendirilmiş mutasyon ve Protein mühendisliği
|
15- |
Gen transfer teknikleri – gen tabancası metodları - transformasyon
|
16- |
YARI YIL SONU SINAVI
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
DNA ve RNA’nın biyokimyasal yapısı, DNA ve RNA’nın izole edilmesi, ve çoğaltılmalarını yapabilecektir
|
2- |
Gen izole edilmesinde kullanılan teknikleri, izole edilen genin klonlanmasını öğrenecektir.
|
3- |
Farklı kaynaktan alınan DNA ları bir araya getirerek trasgenik bitki geliştirmeyi yapabileceklerdir.
|
4- |
|
5- |
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Tarımsal Biyoteknolojinin yüksek lisansını yaptığı alanında temel yöntem ve tekniklere yönelik yeterli uzmanlığa sahip olur
|
|
2- |
Biyoteknolojinin; Bitki Biyoteknolojisi, Hayvan Biyoteknolojisi, Mikrobiyal Biyoteknoloji, alanlarında akademik ve endüstriyel boyutta, uluslar arası düzeyde yeterliliğe sahiptir
|
|
3- |
Tarımsal Biyoteknoloji alanındaki yeni konulara açıktır, tarımda faliyetlerin yürütülmesi ve verimliliğin arttırılmasında stratejik çözümler üretebilir, girişimci ve geliştirici niteliklere sahiptir,
|
|
4- |
Kamu ve özel sektörde, Biyoteknoloji ile ilişkili tarımsal alanlarda üretim, araştırma ve geliştirme; ulusal-uluslar arası düzeyde proje oluşturma, yönetme yeterliliğine sahiptir,
|
|
5- |
Biyoteknoloji alanındaki çalışmaların gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerine yönelik yeterliliğe sahiptir
|
|
6- |
Biyoteknoloji alanındaki çalışmalarda etik kuralların bilincinde, çevre ve canlı yaşam dengelerinin korunmasında dikkatlidir
|
|
7- |
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
4
|
52
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
4
|
52
|
Ödevler
|
2
|
5
|
10
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
3
|
5
|
15
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Ara sınavlar
|
1
|
3
|
3
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
2
|
3
|
6
|
Laboratuvar
|
3
|
3
|
9
|
Arazi çalışması
|
2
|
2
|
4
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
2
|
8
|
16
|
Toplam iş yükü
|
|
|
185
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
30
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
10
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Recombinant DNA: A Short Course. 1992. James D. Watson W.H.Freeman & Co Ltd; 2nd edition
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Recombinant DNA Technology and Applications. 1991. Alex Prokop, Rakesh K. Bajpai, Chester S. Ho. Mcgraw-Hill
|
|