Giriş | English

Lisans > Mühendislik Fakültesi > Harita Mühendisliği > DENGELEME HESABI
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
DENGELEME HESABI Birinci düzey HM 305 Zorunlu 5 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ NİHAL TEKİN ÜNLÜTÜRK
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. COŞKUN ÖZKAN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Ölçülerdeki hata kaynaklarını anlamak ve matematik istatistiksel yöntemlerle bilinmeyenlerin, ölçülerin ve fonksiyonlarının kesin değerlerinin ve hatalarının hesaplanmasıdır.
Dersin tanımı Rastlantısal hata içeren bağımlı ve bağımsız fazla sayıdaki aynı ve farklı kaynaklardan gelen ölçülerin bir arada değerlendirilmesini sağlayan matematiksel istatistiksel yöntemler bütünü.

Dersin içeriği
1- Matematik altyapı: Türev ve integral
2- Matematik altyapı: Lineer cebir
3- Matematik altyapı: Olasılık dağılımları
4- Matematik altyapı: Matematiksel Optimizasyon
5- Hata teorisi ve Normal Dağılım, Ortalama, varyans, kovaryans, Genel ve özel hata yayılma yasası, Ağırlık
6- En Küçük Kareler yöntemi
7- Dolaysız ölçüler dengelemesi
8- Dolaylı ölçüler dengelemesi
9- Yatay ağ dengelemesi
10- Düşey ağ dengelemesi
11- Üç boyutlu ağların dengelenmesi
12- GPS ağlarının dengelenmesi
13- Dengeleyici fonksiyonlar
14- Uyuşumsuz ölçü testleri
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Sistematik hata, rastlantısal hata, prezisyon ve doğruluk kavramlarını ayırt eder.
2- Varyans, kovaryans, kofaktör, ağırlık kavramlarını ayırt eder ve bu kavramlarım matris yapılarını kullanır.
3- Lineer veya lineer olmayan bir fonksiyonun varyansını, kofaktörünü ve ağırlığını hesaplar.
4- Lineer veya lineer olmayan birden fazla fonksiyonun varyans-kovaryans, kofaktör ve ağırlık matrislerini hesaplar.
5- Ek Küçük Kareler (EKK) amaç fonksiyonuna göre dengeleme yöntemini kullanır.
6- Jeodezik ağların optimizasyonunu EKK ile yapar ve bilinmeyenlerin varyans-kovaryans matrisini hesaplar.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Matematik, fen bilimleri ve harita mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2- Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3- Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4- Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5- Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6- Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7- Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9- Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10- Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11- Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 20 20
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     126
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Dengeleme Hesabı, Hüseyin Demirel, YTÜ Baskısı, 3.Baskı
Yardımcı Kaynaklar -

Ders ile ilgili dosyalar