Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
BESLENME İLKELERİ |
Birinci düzey |
BES 111 |
Zorunlu |
1 |
8.00 |
8.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. NESLİHAN ÖNER
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. NESLİHAN ÖNER
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
ARŞ. GÖR. DR. YAĞMUR YAŞAR FIRAT
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
İnsan beslenmesinde besin ögelerinin rolleri, gereksinimleri, yetersizlikleri ve birbiri ile olan ilişkilerinin kavranması dersin amacıdır.
|
Dersin tanımı
|
Beslenme İlkeleri; insan beslenmesinde besin ögelerinin rolleri, gereksinimleri, yetersizlikleri ve birbiri ile olan ilişkilerini konu alan bir derstir.
|
1- |
Karbonhidratlar
|
2- |
Yağlar
|
3- |
Proteinler
|
4- |
Nükleik Asitler, Enzimler, Hormonlar
|
5- |
Enerji Metabolizması
|
6- |
Su ve Diğer İçecekler
|
7- |
Sodyum, Potasyum, Klor, Kalsiyum, Fosfor
|
8- |
Ara sınav
|
9- |
Magnezyum, Demir, Bakır, İyot, Fluorit
|
10- |
Çinko, Kükürt, Selenyum, Manganez, Krom
|
11- |
Molibden, Kobalt ve diğer mineraller
|
12- |
A, D, E, K Vitaminleri
|
13- |
B Grubu Vitaminler
|
14- |
Biotin, Kolin, İnositol, Karnitin ve C Vitamini
|
15- |
Genel değerlendirme ve tartışma
|
16- |
Final sınavı
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Makro besin ögelerinin (karbonhidrat, yağ, protein) biyokimyasal yapılarını, vücuttaki işlevlerini, sağlıklı beslenmedeki önemini ve gereksinimlerini kavrar.
|
2- |
Nükleik asitlerin, enzimlerin ve hormonların biyokimyasal yapılarını ve vücuttaki işlevlerinin kavrar.
|
3- |
Enerji dengesi durumunu ve enerji dengesini etkileyen faktörleri öğrenir ve sağlıklı beslenmede enerji metabolizması ve fiziksel aktivite düzeyinin önemini kavrar.
|
4- |
Su ve elektrolitlerin vücut çalışmasındaki önemini öğrenir.
|
5- |
Minerallerin biyokimyasal yapılarını, vücuttaki işlevlerini ve gereksinimlerini kavrar.
|
6- |
Suda/yağda eriyen vitaminlerin ve vitaminoidlerin biyokimyasal yapılarını, vücuttaki işlevlerini ve gereksinimlerini kavrar.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Beslenme ve diyetetik alanına özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisine sahiptir.
|
|
2- |
Beslenme ve diyetetiğin farklı alanlarında karşılaşabileceği problemleri saptamada, eleştirel değerlendirmede, çözmede ve sonuca yönelik karar almada yetkindir.
|
|
3- |
Bireysel olarak, ekip içinde ve farklı disiplinlerle etkin bir biçimde çalışır.
|
|
4- |
Beslenme ve diyetetik uygulamaları ile ilgili güncel teknolojileri ve ekipmanları kullanır, veri tabanlarını sürekli ve etkin şekilde tarayarak kanıta dayalı doğru bilgiye ulaşır, işlevsel eğitim materyalleri geliştirir.
|
|
5- |
Türkçe ve en az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir.
|
|
6- |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir, bilimsel ve kültürel etkinliklere katılarak kendini sürekli yeniler.
|
|
7- |
Beslenme ve diyetetik alanında araştırma planlayabilme, uygulama yapabilme, araştırma verilerini değerlendirebilme ve raporlayabilme gibi temel araştırma becerilerine sahiptir.
|
|
8- |
Mesleki uygulamalarda ve alınan kararlarda sorumluluk üstlenir ve etik ilkelere bağlı kalır.
|
|
9- |
Mesleki uygulamaların toplumsal ve evrensel boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir.
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
6
|
84
|
Ödevler
|
3
|
4
|
12
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
2
|
2
|
4
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
4
|
4
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
4
|
4
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
3
|
4
|
12
|
Toplam iş yükü
|
|
|
164
|
AKTS
|
|
|
7.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Baysal A. Beslenme. Hatipoğlu Yayınevi. 14. Baskı. Ankara, 2012.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Lippincott Biyokimya Kitabı Nobel Tıp Yayınevi, Çeviri Editörü: Doç Dr. Engin Ulukaya
|
|