Giriş | English

Lisans > Sağlik Bilimleri Fakültesi > Beslenme ve Diyetetik > BESLENME İLKELERİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
BESLENME İLKELERİ Birinci düzey BES 111 Zorunlu 1 8.00 8.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. NESLİHAN ÖNER
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. NESLİHAN ÖNER
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı ARŞ. GÖR. DR. YAĞMUR YAŞAR FIRAT
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı İnsan beslenmesinde besin ögelerinin rolleri, gereksinimleri, yetersizlikleri ve birbiri ile olan ilişkilerinin kavranması dersin amacıdır.
Dersin tanımı Beslenme İlkeleri; insan beslenmesinde besin ögelerinin rolleri, gereksinimleri, yetersizlikleri ve birbiri ile olan ilişkilerini konu alan bir derstir.

Dersin içeriği
1- Karbonhidratlar
2- Yağlar
3- Proteinler
4- Nükleik Asitler, Enzimler, Hormonlar
5- Enerji Metabolizması
6- Su ve Diğer İçecekler
7- Sodyum, Potasyum, Klor, Kalsiyum, Fosfor
8- Ara sınav
9- Magnezyum, Demir, Bakır, İyot, Fluorit
10- Çinko, Kükürt, Selenyum, Manganez, Krom
11- Molibden, Kobalt ve diğer mineraller
12- A, D, E, K Vitaminleri
13- B Grubu Vitaminler
14- Biotin, Kolin, İnositol, Karnitin ve C Vitamini
15- Genel değerlendirme ve tartışma
16- Final sınavı
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Makro besin ögelerinin (karbonhidrat, yağ, protein) biyokimyasal yapılarını, vücuttaki işlevlerini, sağlıklı beslenmedeki önemini ve gereksinimlerini kavrar.
2- Nükleik asitlerin, enzimlerin ve hormonların biyokimyasal yapılarını ve vücuttaki işlevlerinin kavrar.
3- Enerji dengesi durumunu ve enerji dengesini etkileyen faktörleri öğrenir ve sağlıklı beslenmede enerji metabolizması ve fiziksel aktivite düzeyinin önemini kavrar.
4- Su ve elektrolitlerin vücut çalışmasındaki önemini öğrenir.
5- Minerallerin biyokimyasal yapılarını, vücuttaki işlevlerini ve gereksinimlerini kavrar.
6- Suda/yağda eriyen vitaminlerin ve vitaminoidlerin biyokimyasal yapılarını, vücuttaki işlevlerini ve gereksinimlerini kavrar.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Beslenme ve diyetetik alanına özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisine sahiptir.
2- Beslenme ve diyetetiğin farklı alanlarında karşılaşabileceği problemleri saptamada, eleştirel değerlendirmede, çözmede ve sonuca yönelik karar almada yetkindir.
3- Bireysel olarak, ekip içinde ve farklı disiplinlerle etkin bir biçimde çalışır.
4- Beslenme ve diyetetik uygulamaları ile ilgili güncel teknolojileri ve ekipmanları kullanır, veri tabanlarını sürekli ve etkin şekilde tarayarak kanıta dayalı doğru bilgiye ulaşır, işlevsel eğitim materyalleri geliştirir.
5- Türkçe ve en az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir.
6- Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir, bilimsel ve kültürel etkinliklere katılarak kendini sürekli yeniler.
7- Beslenme ve diyetetik alanında araştırma planlayabilme, uygulama yapabilme, araştırma verilerini değerlendirebilme ve raporlayabilme gibi temel araştırma becerilerine sahiptir.
8- Mesleki uygulamalarda ve alınan kararlarda sorumluluk üstlenir ve etik ilkelere bağlı kalır.
9- Mesleki uygulamaların toplumsal ve evrensel boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir.
10-
11-
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Ödevler 3 4 12
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 2 2 4
Ara sınavlara hazırlık 1 4 4
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 4 4
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 3 4 12
Toplam iş yükü     164
AKTS     7.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Baysal A. Beslenme. Hatipoğlu Yayınevi. 14. Baskı. Ankara, 2012.
Yardımcı Kaynaklar Lippincott Biyokimya Kitabı Nobel Tıp Yayınevi, Çeviri Editörü: Doç Dr. Engin Ulukaya

Ders ile ilgili dosyalar