Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
HAYVAN BESLEME BİYOKİMYASI |
Birinci düzey |
ZT 303 |
Zorunlu |
5 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. İSMAİL ÜLGER
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. İSMAİL ÜLGER
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş. Gör. Selma Büyükkılıç Beyzi
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik
|
Dersin amacı
|
Besin maddelerin tanımlanması, özellikleri ve hayvan vücudundaki fonksiyonlarının öğrenilmesi
|
Dersin tanımı
|
Besin maddeleri ve hayvan beslemede öenmi
|
1- |
Beslemenin tanımı ve genel esasları,
Hayvan ve bitkilerin yapıları
|
2- |
Su, Suyun hayvan vücutunda bulunuşu, Su gereksinimi, emilimi, atılımı
Su gereksinimi ve gereksinimi etkileyen faktörler, Fizyolojik fonksiyonları, hayvanlar tarafından değerlendirilmesi ve su kalitesi
|
3- |
Karbonhidratlar, Karbonhidratların sınıflandırılması ve özellikleri, Monosakkaridler, disakkaridler, oligosakkaridler ve polisakkaridlerin genel özellikleri, oluşumları, türevleri
Karbonhidratların fonksiyonları, değişik tür hayvanlar tarafından sindirimi, değerlendirilmeleri ve ihtiyaç düzeyleri
|
4- |
Proteinler, Proteinler sınıflandırılması ve özellikleri, Amino asitler, peptidler, proteinler ve protein olmayan nitrojenli bileşikler, Proteinlerin fonksiyonları, değişik tür hayvanlar tarafından sindirimi, değerlendirilmeleri ve ihtiyaç düzeyleri
|
5- |
Lipidler, Yağ asitleri, Lipidlerin sınıflandırılması ve özellikleri, Lipidlerin fonksiyonları, değişik tür hayvanlar tarafından sindirimi, değerlendirilmeleri ve ihtiyaç düzeyleri
|
6- |
Minerallerin sınıflandırılması, Minerallerin genel özellikleri ve fonksiyonları, Mineral gereksinimi ve emilimi ile değerlendirilmesini etkileyen faktörler
|
7- |
Makro mineraller
Kalsiyum, fosfor ve magnezyum,
Özellikleri, dağılımı, emilimi, atılması, fonksiyonları, yetersizliği, fazlalığı, kaynakları ve gereksinimleri
|
8- |
Sodyum, klor, potasyum ve kükürt,
Özellikleri, dağılımı, emilimi, atılması, fonksiyonları, yetersizliği, fazlalığı, kaynakları ve gereksinimleri
|
9- |
Ara sınav
|
10- |
Mikro elementler, Demir, bakır, molibden, manganez, iyot vs.,
Özellikleri, dağılımı, emilimi, atılması, fonksiyonları, yetersizliği, fazlalığı, kaynakları ve gereksinimleri
|
11- |
Yağda eriyen vitaminler
Vitamin A, D, E ve K,
Doğada bulunuşları, özellikleri, kimyasal yapıları, emilimi, depolanması, atılımı, fonksiyonları, yetersizliği, kaynakları ve gereksinimi
|
12- |
Suda eriyen vitaminler
Vitamin B1, B2, niasin, Vitamin B6, pantotenik asit, biotin,vitamin B12, folik asit, pantotenik asit, kolin, inozitol, vitamin C ve vitamin benzeri bileşikler
Doğada bulunuşları, özellikleri, kimyasal yapıları, emilimi, depolanması, atılımı, fonksiyonları, yetersizliği, kaynakları ve gereksinimi
• Anlatılan konularla ilgili soru-cevap ve tartışma
|
13- |
Enzimler, sınıflandırılmaları, etki biçimleri, aktivitelerini etkileyen faktörler
Besin maddelerinin yararlanımında rolü bulunan hormonlar
|
14- |
Kanın fonksiyonları ve yapısı
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Hayvan beslemenin temel kavramları
|
2- |
Besin maddeleri ve hayvan beslemedeki fonksiyonlarının biyokimyasal olaylarla ilişkilendirmek
|
3- |
Hayvan beslemede besin maddeleri arasındaki ilişkileri kurma olanağının sağlanması
|
4- |
Hayvanların değişik sindirim sistemi kapasitelerine göre besin maddelerini değerlendirme sistemlerinin biyokimyasal yollarının açıklanması
|
5- |
Hayvan türlerine göre hangi özelliklere sahip yemlerin kullanılabileceğinin değerlendirilmesi
|
6- |
Besin maddelerinin yetersizlik ve fazlalıklarının hayvanlarda yarattığı olumsuzlukların teorik ve görsel olarak öğrencilere aktarılması ve gerekli bilgi birikiminin kazandırılması
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Zootekni alanında hayvan yetiştirme, hayvan besleme, hayvan ıslahı, gen kaynakları, ekoloji, biyoteknoloji ve çiftlik yönetimi konularında temel bilgileri edinme, bu bilgileri pratik ve teorik olarak kullanabilme becerisi,
|
|
2- |
Türkiye'de ve Dünya'da hayvancılık ve hayvansal üretimin önemini kavrama, geliştirme yeni fikirler oluşturabilme becerisi,
|
|
3- |
Temel ziraat ile ilgili yerli ve yabancı kaynaklardan günceli takip etme ve bilgi kaynaklarına ulaşma, kaynak araştırması yapabilme becerisi,
|
|
4- |
Zootekni alanına ilaveten, ziraatin diğer alanlarında da (bitkisel üretim) temel bilgilere sahip olma ve gerektiğinde bu bilgileri geliştirebilme becerisi,
|
|
5- |
Tarım ve Mühendislikle ilgili olarak etik değerleri kavrama ve bunlara uygun olarak hareket edebilme becerisi,
|
|
6- |
Büyükbaş, Küçükbaş, Kanatlı grubu hayvanları (genel çiftli hayvanları)tanımlayabilme, adlandırabilme ve yetiştirebilme, bu alanda işletme kurabilme ve işletebilme yeterliliği becerisi,
|
|
7- |
Hayvan genetiği, gen kaynakları ile tüm hayvansal materyalin ve çevrenin korunması ile sürdürülebilirlik için yöntemleri belirleme ve uygulama becerisi,
|
|
8- |
Hayvansal kaynaklı ürünlerin insan beslenmesinde öneminin ve kalite standartlarının kavranması , bu ürünlerin işlenme aşamaları, ekonomik değeri ve pazarlanma noktalarının bilgi ve becerilerinin kazanılması,
|
|
9- |
Zootekni alanında ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; saha çalışmaları yapabilme, bilgilerini ve sorunlara karşı çözüm önerilerini aktarabilme becerisi,
|
|
10- |
Çiftlik hayvanlarında fizyoloji, anatomi, üreme biyolojisi, hayvan davranışları-refahı, hayvan hastalıkları ve sağlık konusunda temel bilgiler kazanma ve gerektiğinde kullanabilme becerisi,
|
|
11- |
Hayvan beslenmesinin önemi, yem kaynakları ve bunların etkin şekilde kullanılması, alternatif besin kaynakları, rasyon hazırlama becerisi,
|
|
12- |
Araştırma ve denemeler sonucunda veri analizi, istatistik yöntemlerin uygulanması becerisi,
|
|
13- |
Tarımsal problemlerin çözümünde araştırma, analitik düşünme, bilgiye ulaşma ve çözüm üretme becerisi (Proje, ödev, tez, seminer, staj),
|
|
14- |
Tarımsal problemlerin farkında olma, onları izleyebilme, bu konularla ilgili görüşlerini açık bir şekilde sözlü ve yazılı ifade ederek iletişim kurabilme (Türk dili, sosyal içerikli ders) becerisi,
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
2
|
1
|
2
|
Ödevler
|
10
|
2
|
20
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
2
|
4
|
8
|
Kısa sınavlar
|
2
|
2
|
4
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
5
|
2
|
10
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
110
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Erkek, R., (2010): Hayvan Besleme Biyokimyası Ders Notları (Yayınlanmamış) Lehinger, Albert L., (1975). Biochemistry, Second Edition, Wort Publishhers, Inc., USA ISBN: 0-87901-047-9 1104p. Okuyan, R., Filya, İ., (2003). Hayvan Besleme Biyokimyası. Uludağ Üniversitesi. Ziraat Fakültesi 94, 2. Baskı/Bursa.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
--
|
|