Giriş | English

Lisans > Ziraat Fakültesi > Zootekni > HAYVAN BESLEME BİYOKİMYASI
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
HAYVAN BESLEME BİYOKİMYASI Birinci düzey ZT 303 Zorunlu 5 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. İSMAİL ÜLGER
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. İSMAİL ÜLGER
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Arş. Gör. Selma Büyükkılıç Beyzi
Dersin veriliş şekli Teorik
Dersin amacı Besin maddelerin tanımlanması, özellikleri ve hayvan vücudundaki fonksiyonlarının öğrenilmesi
Dersin tanımı Besin maddeleri ve hayvan beslemede öenmi

Dersin içeriği
1- Beslemenin tanımı ve genel esasları, Hayvan ve bitkilerin yapıları
2- Su, Suyun hayvan vücutunda bulunuşu, Su gereksinimi, emilimi, atılımı Su gereksinimi ve gereksinimi etkileyen faktörler, Fizyolojik fonksiyonları, hayvanlar tarafından değerlendirilmesi ve su kalitesi
3- Karbonhidratlar, Karbonhidratların sınıflandırılması ve özellikleri, Monosakkaridler, disakkaridler, oligosakkaridler ve polisakkaridlerin genel özellikleri, oluşumları, türevleri Karbonhidratların fonksiyonları, değişik tür hayvanlar tarafından sindirimi, değerlendirilmeleri ve ihtiyaç düzeyleri
4- Proteinler, Proteinler sınıflandırılması ve özellikleri, Amino asitler, peptidler, proteinler ve protein olmayan nitrojenli bileşikler, Proteinlerin fonksiyonları, değişik tür hayvanlar tarafından sindirimi, değerlendirilmeleri ve ihtiyaç düzeyleri
5- Lipidler, Yağ asitleri, Lipidlerin sınıflandırılması ve özellikleri, Lipidlerin fonksiyonları, değişik tür hayvanlar tarafından sindirimi, değerlendirilmeleri ve ihtiyaç düzeyleri
6- Minerallerin sınıflandırılması, Minerallerin genel özellikleri ve fonksiyonları, Mineral gereksinimi ve emilimi ile değerlendirilmesini etkileyen faktörler
7- Makro mineraller Kalsiyum, fosfor ve magnezyum, Özellikleri, dağılımı, emilimi, atılması, fonksiyonları, yetersizliği, fazlalığı, kaynakları ve gereksinimleri
8- Sodyum, klor, potasyum ve kükürt, Özellikleri, dağılımı, emilimi, atılması, fonksiyonları, yetersizliği, fazlalığı, kaynakları ve gereksinimleri
9- Ara sınav
10- Mikro elementler, Demir, bakır, molibden, manganez, iyot vs., Özellikleri, dağılımı, emilimi, atılması, fonksiyonları, yetersizliği, fazlalığı, kaynakları ve gereksinimleri
11- Yağda eriyen vitaminler Vitamin A, D, E ve K, Doğada bulunuşları, özellikleri, kimyasal yapıları, emilimi, depolanması, atılımı, fonksiyonları, yetersizliği, kaynakları ve gereksinimi
12- Suda eriyen vitaminler Vitamin B1, B2, niasin, Vitamin B6, pantotenik asit, biotin,vitamin B12, folik asit, pantotenik asit, kolin, inozitol, vitamin C ve vitamin benzeri bileşikler Doğada bulunuşları, özellikleri, kimyasal yapıları, emilimi, depolanması, atılımı, fonksiyonları, yetersizliği, kaynakları ve gereksinimi • Anlatılan konularla ilgili soru-cevap ve tartışma
13- Enzimler, sınıflandırılmaları, etki biçimleri, aktivitelerini etkileyen faktörler Besin maddelerinin yararlanımında rolü bulunan hormonlar
14- Kanın fonksiyonları ve yapısı
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Hayvan beslemenin temel kavramları
2- Besin maddeleri ve hayvan beslemedeki fonksiyonlarının biyokimyasal olaylarla ilişkilendirmek
3- Hayvan beslemede besin maddeleri arasındaki ilişkileri kurma olanağının sağlanması
4- Hayvanların değişik sindirim sistemi kapasitelerine göre besin maddelerini değerlendirme sistemlerinin biyokimyasal yollarının açıklanması
5- Hayvan türlerine göre hangi özelliklere sahip yemlerin kullanılabileceğinin değerlendirilmesi
6- Besin maddelerinin yetersizlik ve fazlalıklarının hayvanlarda yarattığı olumsuzlukların teorik ve görsel olarak öğrencilere aktarılması ve gerekli bilgi birikiminin kazandırılması
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Zootekni alanında hayvan yetiştirme, hayvan besleme, hayvan ıslahı, gen kaynakları, ekoloji, biyoteknoloji ve çiftlik yönetimi konularında temel bilgileri edinme, bu bilgileri pratik ve teorik olarak kullanabilme becerisi,
2- Türkiye'de ve Dünya'da hayvancılık ve hayvansal üretimin önemini kavrama, geliştirme yeni fikirler oluşturabilme becerisi,
3- Temel ziraat ile ilgili yerli ve yabancı kaynaklardan günceli takip etme ve bilgi kaynaklarına ulaşma, kaynak araştırması yapabilme becerisi,
4- Zootekni alanına ilaveten, ziraatin diğer alanlarında da (bitkisel üretim) temel bilgilere sahip olma ve gerektiğinde bu bilgileri geliştirebilme becerisi,
5- Tarım ve Mühendislikle ilgili olarak etik değerleri kavrama ve bunlara uygun olarak hareket edebilme becerisi,
6- Büyükbaş, Küçükbaş, Kanatlı grubu hayvanları (genel çiftli hayvanları)tanımlayabilme, adlandırabilme ve yetiştirebilme, bu alanda işletme kurabilme ve işletebilme yeterliliği becerisi,
7- Hayvan genetiği, gen kaynakları ile tüm hayvansal materyalin ve çevrenin korunması ile sürdürülebilirlik için yöntemleri belirleme ve uygulama becerisi,
8- Hayvansal kaynaklı ürünlerin insan beslenmesinde öneminin ve kalite standartlarının kavranması , bu ürünlerin işlenme aşamaları, ekonomik değeri ve pazarlanma noktalarının bilgi ve becerilerinin kazanılması,
9- Zootekni alanında ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; saha çalışmaları yapabilme, bilgilerini ve sorunlara karşı çözüm önerilerini aktarabilme becerisi,
10- Çiftlik hayvanlarında fizyoloji, anatomi, üreme biyolojisi, hayvan davranışları-refahı, hayvan hastalıkları ve sağlık konusunda temel bilgiler kazanma ve gerektiğinde kullanabilme becerisi,
11- Hayvan beslenmesinin önemi, yem kaynakları ve bunların etkin şekilde kullanılması, alternatif besin kaynakları, rasyon hazırlama becerisi,
12- Araştırma ve denemeler sonucunda veri analizi, istatistik yöntemlerin uygulanması becerisi,
13- Tarımsal problemlerin çözümünde araştırma, analitik düşünme, bilgiye ulaşma ve çözüm üretme becerisi (Proje, ödev, tez, seminer, staj),
14- Tarımsal problemlerin farkında olma, onları izleyebilme, bu konularla ilgili görüşlerini açık bir şekilde sözlü ve yazılı ifade ederek iletişim kurabilme (Türk dili, sosyal içerikli ders) becerisi,
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 2 1 2
Ödevler 10 2 20
Sunum / Seminer hazırlama 2 4 8
Kısa sınavlar 2 2 4
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 5 2 10
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     110
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Erkek, R., (2010): Hayvan Besleme Biyokimyası Ders Notları (Yayınlanmamış) Lehinger, Albert L., (1975). Biochemistry, Second Edition, Wort Publishhers, Inc., USA ISBN: 0-87901-047-9 1104p. Okuyan, R., Filya, İ., (2003). Hayvan Besleme Biyokimyası. Uludağ Üniversitesi. Ziraat Fakültesi 94, 2. Baskı/Bursa.
Yardımcı Kaynaklar --

Ders ile ilgili dosyalar