Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. NEŞE YILMAZ BAKIR
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
YRD.DOÇ. DR. UMUT DOĞAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Ders Anlatımları, Öğrenci Sunumları, Okuma ve Tartışmalar
|
Dersin amacı
|
Yaya odaklı kentsel tasarım projeleri çok boyutlu ele alabilme ve
Yaya odaklı kentsel tasarım uygulamaları ile ilgili alanlarda sorunları tartışabilme
|
Dersin tanımı
|
Kentsel kamusal alanlar. Yayalaştırma
politikaları ve tarihçesi. Yaya- taşıt ayırımı ve ilişkileri. Ana yaya aksları, sokaklar, meydanlar.
Kapalı, kontrollü yaya mekanları, Yaya mekanları tasarımı. Yaya mekanları düzenleme kriterleri.
Yaya mekanları düzenleme örnekleri
|
1- |
Çalışma konularının seçilmesi ve ilgili dökümanların toplanması.
|
2- |
Konferans- (Kamusal Mekan)
|
3- |
Konferans- Uygulamada Yaya Öncelikli Kentsel Tasarım projelerin eleştirel olarak değerlendirilmesi (1)
|
4- |
Konferans- Uygulamada Yaya Öncelikli Kentsel Tasarım projelerin eleştirel olarak değerlendirilmesi (2)
|
5- |
Konferans- Dünya Genelinde Ödül alan Yaya Mekanlarının İrdelenmesi, Kriterlerin Değerlendirilmesi
|
6- |
Dünya Genelinde Ödül alan Yaya Mekanlarının İrdelenmesi, Kriterlerin Değerlendirilmesi- Öğrenci Sunumları
|
7- |
Dünya Genelinde Ödül alan Yaya Mekanlarının İrdelenmesi, Kriterlerin Değerlendirilmesi- Öğrenci Sunumları
|
8- |
Dünya Genelinde Ödül alan Yaya Mekanlarının İrdelenmesi, Kriterlerin Değerlendirilmesi- Öğrenci Sunumları
|
9- |
Proje Sunumları
|
10- |
Proje Sunumları
|
11- |
ARA SINAV
|
12- |
Proje Sunumları
|
13- |
Proje Sunumları
|
14- |
Proje Sunumları
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Yaya Mekanlarına Yönelik tasarım sürecinin bileşenlerinin etkin bir şekilde uygulamada kullanma becerisinin kazandırılması
|
2- |
Kamusal mekana eleştirel bir bakış açısının kazandırılması,
|
3- |
Yaya öncelikli tasarımın değişik boyutlarının kavratılması
|
4- |
Alanın ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşimi kavrayabilmek
|
5- |
Çalışma alanına ilişkin eleştirel analiz, sentez ve değerlendirme yapabilmek,
|
6- |
Çalışma alanı ile ilgili konularda karşılaşılan mekansal, sosyal, kültürel ve ekonomik sorunların
çözümüne katkıda bulunabilmek.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Kentsel Tasarım
|
|
2- |
Kent ve Bölge Planlama
|
|
3- |
Ulaşım
|
|
4- |
Peyzaj
|
|
5- |
Ekoloji
|
|
6- |
Sosyoloji
|
|
7- |
Şehircilik Tarihi
|
|
8- |
Sanat Tarihi
|
|
9- |
Kentsel Koruma
|
|
10- |
Bilgisayar Destekli tasarım
|
|
11- |
Kentsel Coğrafya
|
|
12- |
Mimarlık Bilgisi
|
|
13- |
Ekonomi
|
|
14- |
Gayrimenkul Değerleme ve Konut
|
|
15- |
İstatistik
|
|
16- |
İmar Hukuku
|
|
17- |
Çizim ve Sunum Teknikleri
|
|
18- |
Planlama Kuram ve Teknikleri
|
|
19- |
Yabancı Dil
|
|
20- |
Genel Kültür
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
2
|
3
|
6
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
2
|
4
|
8
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
2
|
5
|
10
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
3
|
3
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
0
|
0
|
0
|
Araştırma
|
6
|
6
|
36
|
Toplam iş yükü
|
|
|
63
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
-
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1.Günay,B, 1993,Urban Design is a Public Policy, ODTÜ
2.Lynch,K, 1979,The Image of The City, Cambridge, MIT Press
Journal of Urban Design
3. Madanipour, A, 1996, Design of Urban Space, John Wiley &Sons, UK
4. Hutchison, R. (2000). "Constructıons of urban space". Public spaces: a comperative discussion of the criteria for public space. Ed: Lewis W. Dijkstra. s.2
5. Jackson, J. B. (1987). The public face of architecture: civic culture and public spaces. N. Glazer & M. Lilla (Eds.) The American public space. New York: Free Press, London Collier Macmillan. s. 216
6. Krier, R. (1979). Urban space. Londra: Academy Editions. s. 17
Kuntay,O. Yaya Mekanı, Genişletilmiş 2 Baskı, İlke Yayınevi, Ankara 2008,
7. MacDonald, W. J. (1986). The Architecture of the Roman Empire: vol: 2. New Haven & London: Yale University Press. s. 51
8. Marcus, C. C. & Francis, C. (1990). People places: design guidelines for urban open space. New York: Van Nostrand Reinhold.
9. Önür, S. (1992). "Architectural experiences and experiments in the public space." Doktora tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi. s.13
10. Sennett, R. (2002). Kamusal insanın çökü?ü. Ayrıntı Yayınları, istanbul. s.138
11. Uzun, i. & Kö?klük, N. (2003). "Osmanlı Kentinde Mekânın Kamusallığı". Bursa Yapı ve Yaşam Kongresi, Mimarlar Odası Bursa Şubesi.
12. EDAM, (2005), Sivil Bir Kamusal Alan, Edisyon, Kaknüs Yayınları , 2005, İstanbul
13. Habermas Jürgen ,(2003)” Kamusallığın Yapısal Dönüşümü”,İletişim Yayınevi, İstanbul
|
|