Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
PHYSICAL ORGANIC CHEMISTRY |
İkinci düzey |
CHEM-545 |
|
1 |
7.50 |
7.50 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok.
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. ZEKİ BÜYÜKMUMCU
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. ZEKİ BÜYÜKMUMCU
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Ders tanımı içerisinde belirlenmiş olan ait konuların öğrencilere verilmesidir
|
Dersin tanımı
|
Tepkime mekanizması araştırma yolları, ürün analizi, kimyasal kinetik, tepkimelerde enerji değişimleri, tepkime hızının ve denge konumunun yapısal etkileri ve bağımlılığın doğrusal serbest enerji bağıntıları, etkin ara ürün tanımlama yolları ve yapıları, karbonyum katyonu, serbest radikaller, karbonyonlar ve uyarılmış haller üzerinden yürüyen tepkimelerin incelenmesi. Karbon-karbon tek bağlarının oluşumu, karbon-karbon çift bağlarının oluşumu, Diels-Alder ve ilgili reaksiyonlar, aktive edilmemiş karbon-hidrojen bağında reaksiyonlar, organoboran ve organosilanların sentetik uygulamaları, oksidasyon-redüksiyon.
|
1- |
Tepkime mekanizması araştırma yolları, fiziksel organik ürün analizi.
|
2- |
Kimyasal kinetik, tepkimelerde enerji değişimleri, tepkime hızının ve denge konumunun yapısal etkileri ve bağımlılığın doğrusal serbest enerji bağıntıları.
|
3- |
Etkin ve aktif ara ürün tanımlama yolları ve yapıları, türleri.
|
4- |
Karbonyum katyonu, karbokatyonlar, yapıları, oluşmaları, kararlılıkları, ve reaksiyonları.
|
5- |
Serbest radikaller, yapıları, elde edilişleri, kararlılıkları, ve reaksiyonları.
|
6- |
Karbonyonlar ve yapıları, oluşmaları, kararlılıkları, ve reaksiyonları.
|
7- |
Karben ve nitren ara ürünleri, yapıları, oluşmaları, kararlılıkları, ve reaksiyonları.
|
8- |
Ara Sınav
|
9- |
Uyarılmış haller üzerinden yürüyen tepkimelerin incelenmesi.
|
10- |
Karbon-karbon tek bağlarının oluşumu, karbon-karbon çift bağlarının oluşumu.
|
11- |
Diels-Alder reaksiyonları ve ilgili siklo katılma reaksiyonları.
|
12- |
Aktive edilmemiş karbon-hidrojen bağında reaksiyonlar.
|
13- |
Organoboran ve organosilanların sentetik uygulamaları, örnek reaksiyonlar.
|
14- |
Oksidasyon-redüksiyon, çevrilme tepkimeleri.
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Organik reaksiyonları hakkında geniş bilgi edinir.
|
2- |
Fiziksel organik reaksiyonlarının sınıflandırılması hakkında bilgi edinir.
|
3- |
Organik reaksiyonlarının mekanizmasını öğrenir.
|
4- |
Organik bileşikler ve araürünler hakkında bilgi edinir.
|
5- |
Özel reaksiyonlar öğrenilir.
|
6- |
Özel sentez metotları hakkında bilgi edinir.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Elektrik-elektronik mühendisliği alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisine sahip olur.
|
|
2- |
Sınırlı verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle aynı veya farklı disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisine sahip olur.
|
|
3- |
Mühendislik problemlerini tanımlayabilme, çözüm yöntemi geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama ve geliştirebilme becerisine sahip olur.
|
|
4- |
Analitik, modelleme ve deneysel esaslı süreçleri tasarlama ve uygulama becerisi kazanır ve bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisine sahip olur.
|
|
5- |
Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında bilgi sahibi olur ve gerektiğinde bunları kullanma becerisi kazanır.
|
|
6- |
Verilerin toplanması ve yorumlanması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
|
|
7- |
Çalışmalarını ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisine sahip olur.
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
7
|
2
|
14
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
7
|
1
|
7
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
28
|
28
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
5
|
5
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
30
|
30
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
7
|
2
|
14
|
Toplam iş yükü
|
|
|
186
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Graham Solomons, Craig Frhyle and Scott A. Snyder, Organic Chemistry, John Wiley & Sons; Global edition (June 27, 2017)
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1)Joshua Rueda, ACS Organic Chemistry Study Guide: ACS Exam Prep and Practice Test [Includes Detailed Answer Explanations], Test Prep Books (2023)
2) Ralph J. Fessenden, Organic Chemistry, Cengage Learning (1998).
3) Michael B. Smith, Jerry March, March''s Advanced Organic Chemistry: Reactions, Mechanisms, and Structure, 6th Edition, Wiley-Interscience (2007)
|
|