Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
OSMANLI SANATI I |
İkinci düzey |
ST 503 |
|
1 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
PROF. DR. CELİL ARSLAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. CELİL ARSLAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
YÜZ YÜZE
|
Dersin amacı
|
Türk Kültürünün oldukça geniş bir kısmını içeren Osmanlı Sanatı ve Mimarisinin ortaya koyduğu kendine özgü ürün ve eserlerin irdelenerek dönemsel özelliklerinin tespit edilmesi.
|
Dersin tanımı
|
Türk Kültürünün oldukça geniş bir kısmını içeren Osmanlı Sanatı ve Mimarisinin ortaya koyduğu kendine özgü ürün ve eserlerin irdelenerek dönemsel özelliklerinin tespit edilmesi.
|
1- |
Osmanlıların kökeni ve kuruluşu.Kuruluşa ilişkin teoriler.
|
2- |
Osmanlıların Batı Anadolu’ya coğrafyasında yerleşmeleri. Yerleşmeye ve gelişmeye imkan sağlayan sosyal, siyasi, coğrafi ve ekonomik etkenler.
|
3- |
Osmanlı Sanatı kavramı.
|
4- |
Osmanlı tarihinin ana kaynakları ve bu kaynakların sanat ve mimarlık alanı açısından değerlendirilmesi.
|
5- |
Osmanlı kroniklerinin irdelenmesi.
|
6- |
Osmanlı kroniklerinin irdelenmesi.
|
7- |
Osmanlı kroniklerinin irdelenmesi.
|
8- |
Ara sınav
|
9- |
Orhan Gazi ve Murat Hüdavendigar Dönemi sanat ve mimarlık faaliyetleri.
|
10- |
Yıldırım Bayezıd Devri sanat ve mimarlık faaliyetleri.
|
11- |
Fetret devri siyasi koşulları ve Çelebi Mehmet Dönemi sanat ve mimarlık faaliyetleri.
|
12- |
Sultan II. Murat Devri mimarlık ve sanat faaliyetleri.
|
13- |
Fatih Sultan Mehmed Han öncesi Osmanlı mimarisinde ortaya konan mimarlık ve sanat faaliyetlerinin incelenip değerlendirilmesi.
|
14- |
Fatih Sultan Mehmed Han öncesi Osmanlı mimarisinde ortaya konan mimarlık ve sanat faaliyetlerinin incelenip değerlendirilmesi.
|
15- |
Yarıyıl Sonu Sınavı
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Osmanlı Devleti'nin kuruluşunu ve kuruluş sürecini öğrenip açıklayabilir.
|
2- |
Kroniklerin Osmanlı Sanatı açısından önemini kavrayarak yapacağı çalışmalarda nasıl kullanacağını öğrenir.
|
3- |
Osmanlıların ortaya çıktığı coğrafya ve coğrafyanın gelişmeye imkan sağlayan sosyal, siyasi, coğrafi ve ekonomik etkenleri hakkında bilgi sahibi olacaktır.
|
4- |
Orhan Gazi ve Murat Hüdavendigar Dönemi sanat ve mimarlık faaliyetleri hakkında bilgi sahibi olacaktır.
|
5- |
Yıldırım Bayezıd Devri sanat ve mimarlık faaliyetleri hakkında bilgi sahibi olacaktır.
|
6- |
Çelebi Mehmet Dönemi sanat ve mimarlık faaliyetleri hakkında bilgi sahibi olacaktır.
|
7- |
Sultan II. Murat Devri mimarlık ve sanat faaliyetleri hakkında bilgi sahibi olacaktır.
|
8- |
Fatih Sultan Mehmed Han öncesi Osmanlı mimarisinde ortaya konan mimarlık ve sanat faaliyetlerinin incelenip değerlendirilmesi.
|
9- |
Erken Osmanlı mimarlık ve sanat ürünlerini plan malzeme ve teknikten hareketle tarihlendirebilir.
|
10- |
Kültürel miras ürünlerinin değerini kavrar.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Tarih Bölümü mezunları, alanlarında karşılaştıkları ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
|
2- |
Tarih Bölümü mezunları, edindikleri ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilirler.
|
|
3- |
Tarih Bölümü mezunları, alanları ile ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır
|
|
4- |
Tarih Bölümü mezunları, alanlarında kazandıkları yeterliliklere dayalı olarak, güncel bilgileri içeren ders materyallerine, uygulamalı araç ve gereçlere, araştırma yöntem ve tekniklerine ve diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
|
|
5- |
Tarih Bölümü mezunları, bir yabancı dili kullanarak Tarih Bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.
|
|
6- |
Tarih Bölümü mezunları, alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
|
|
7- |
Tarih Bölümü mezunları, alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik değerleri gözetir.
|
|
8- |
Tarih Bölümü mezunları, alanlarında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
|
|
9- |
Tarih Bölümü mezunları, alanlarında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar.
|
|
10- |
Tarih Bölümü mezunları, alanlarındaki ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini aktarır, sorunlarla ilgili çözüm önerilerini kuramsal ve uygulamalı olarak ortaya koyar.
|
|
11- |
Tarih Bölümü mezunları, çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır
|
|
12- |
Tarih Bölümü mezunları, alanlarında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
|
13- |
Tarih Bölümü mezunları, alanı ile ilgili sorunlara yönelik olarak çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler ve bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan ve olmayan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşır
|
|
14- |
Tarih Bölümü mezunları,yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
|
15- |
Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
3
|
5
|
15
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
2
|
5
|
10
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
2
|
5
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
0
|
0
|
0
|
Araştırma
|
2
|
5
|
10
|
Toplam iş yükü
|
|
|
149
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
-
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Ayverdi E. Hakkı, “Bursa’da Orhangazi Camii ve Osmanlı Mimarisinin Menşei Meselesi”, Vakıflar Dergisi, VI, 1965, s.69-85.
Ayverdi E. Hakkı, Osmanlı mimarisinde Çelebi ve II. Sultan Murad devri, 806-855 (1403-1451), İstanbul 1972.
Ayverdi E. Hakkı, Osmanlı mimârisinde Fatih Devri 755-886 (1453-1481), III-IV, 2 cilt, İstanbul, 1973-1974.
Anonim, Türk Mimarisinin Gelişimi ve Mimar Sinan, İstanbul, 1975.
Aslanapa Oktay, Osmanlı Devri Mimarisi, İstanbul, 1986.
Aslanapa Oktay, Türk Sanatı, 2. Basım, İstanbul, 1989.
|
|