Giriş | English

Yüksek Lisans > Sosyal Bilimler Enstitüsü > Sanat Tarihi (yüksek Lisans) > OSMANLI SANATI I
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
OSMANLI SANATI I İkinci düzey ST 503 Seçmeli 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili TÜRKÇE
Koordinatör PROF. DR. CELİL ARSLAN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. CELİL ARSLAN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli YÜZ YÜZE
Dersin amacı Türk Kültürünün oldukça geniş bir kısmını içeren Osmanlı Sanatı ve Mimarisinin ortaya koyduğu kendine özgü ürün ve eserlerin irdelenerek dönemsel özelliklerinin tespit edilmesi.
Dersin tanımı Türk Kültürünün oldukça geniş bir kısmını içeren Osmanlı Sanatı ve Mimarisinin ortaya koyduğu kendine özgü ürün ve eserlerin irdelenerek dönemsel özelliklerinin tespit edilmesi.

Dersin içeriği
1- Osmanlıların kökeni ve kuruluşu.Kuruluşa ilişkin teoriler.
2- Osmanlıların Batı Anadolu’ya coğrafyasında yerleşmeleri. Yerleşmeye ve gelişmeye imkan sağlayan sosyal, siyasi, coğrafi ve ekonomik etkenler.
3- Osmanlı Sanatı kavramı.
4- Osmanlı tarihinin ana kaynakları ve bu kaynakların sanat ve mimarlık alanı açısından değerlendirilmesi.
5- Osmanlı kroniklerinin irdelenmesi.
6- Osmanlı kroniklerinin irdelenmesi.
7- Osmanlı kroniklerinin irdelenmesi.
8- Ara sınav
9- Orhan Gazi ve Murat Hüdavendigar Dönemi sanat ve mimarlık faaliyetleri.
10- Yıldırım Bayezıd Devri sanat ve mimarlık faaliyetleri.
11- Fetret devri siyasi koşulları ve Çelebi Mehmet Dönemi sanat ve mimarlık faaliyetleri.
12- Sultan II. Murat Devri mimarlık ve sanat faaliyetleri.
13- Fatih Sultan Mehmed Han öncesi Osmanlı mimarisinde ortaya konan mimarlık ve sanat faaliyetlerinin incelenip değerlendirilmesi.
14- Fatih Sultan Mehmed Han öncesi Osmanlı mimarisinde ortaya konan mimarlık ve sanat faaliyetlerinin incelenip değerlendirilmesi.
15- Yarıyıl Sonu Sınavı
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Osmanlı Devleti'nin kuruluşunu ve kuruluş sürecini öğrenip açıklayabilir.
2- Kroniklerin Osmanlı Sanatı açısından önemini kavrayarak yapacağı çalışmalarda nasıl kullanacağını öğrenir.
3- Osmanlıların ortaya çıktığı coğrafya ve coğrafyanın gelişmeye imkan sağlayan sosyal, siyasi, coğrafi ve ekonomik etkenleri hakkında bilgi sahibi olacaktır.
4- Orhan Gazi ve Murat Hüdavendigar Dönemi sanat ve mimarlık faaliyetleri hakkında bilgi sahibi olacaktır.
5- Yıldırım Bayezıd Devri sanat ve mimarlık faaliyetleri hakkında bilgi sahibi olacaktır.
6- Çelebi Mehmet Dönemi sanat ve mimarlık faaliyetleri hakkında bilgi sahibi olacaktır.
7- Sultan II. Murat Devri mimarlık ve sanat faaliyetleri hakkında bilgi sahibi olacaktır.
8- Fatih Sultan Mehmed Han öncesi Osmanlı mimarisinde ortaya konan mimarlık ve sanat faaliyetlerinin incelenip değerlendirilmesi.
9- Erken Osmanlı mimarlık ve sanat ürünlerini plan malzeme ve teknikten hareketle tarihlendirebilir.
10- Kültürel miras ürünlerinin değerini kavrar.

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Sanat Tarihi alanında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
2- Sanat Tarihi alanında yerli/yabancı yazılı ve görsel kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
3- Sanat Tarihi alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
4- Sanat Tarihi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerle; alanında karşılaşılan sorunları, ileri düzeyde yöntem/teknikler ve bilişim/iletişim teknolojilerini kullanarak çözümler.
5- Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler üretir. Alanında edindiği uzmanlık bilgisini, sorun çözme ve uygulama becerilerini kullanarak farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
6- Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmada bağımsız olarak çalışır. Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder.
7- Sanat Tarihi alanında edindiği uzmanlığı kullanarak sorumluluğu altındaki kişi ve grupların öğrenmesini yönlendirir. Toplumun kültür-sanat duyarlılığını geliştirir.
8- Sanat Tarihi alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular. Tarihi-kültürel çevrenin korunmasıyla ilgili çalışmaları, bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri yayar.
9- Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla inceler, geliştirir, değerlendirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer.
10- Alanında yeni fikirlerin analizini, sentezini ve eleştirel değerlendirmesini yapar. Özgün bir çalışmayı, programı veya projeyi bağımsız olarak zamanında ve istenilen nitelikte gerçekleştirerek ilgili alanda bilimsel çalışmalara katkıda bulunur.
11- Sanat Tarihi alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara iletişim araçlarıyla aktarır. Alanında strateji belirler, politika geliştirir, uygulama aşamalarını planlar ve elde edilen sonuçları paylaşır.
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 3 5 15
Sunum / Seminer hazırlama 2 5 10
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 8 8
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 2 5 10
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 0 0 0
Araştırma 2 5 10
Toplam iş yükü     149
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar Ayverdi E. Hakkı, “Bursa’da Orhangazi Camii ve Osmanlı Mimarisinin Menşei Meselesi”, Vakıflar Dergisi, VI, 1965, s.69-85. Ayverdi E. Hakkı, Osmanlı mimarisinde Çelebi ve II. Sultan Murad devri, 806-855 (1403-1451), İstanbul 1972. Ayverdi E. Hakkı, Osmanlı mimârisinde Fatih Devri 755-886 (1453-1481), III-IV, 2 cilt, İstanbul, 1973-1974. Anonim, Türk Mimarisinin Gelişimi ve Mimar Sinan, İstanbul, 1975. Aslanapa Oktay, Osmanlı Devri Mimarisi, İstanbul, 1986. Aslanapa Oktay, Türk Sanatı, 2. Basım, İstanbul, 1989.

Ders ile ilgili dosyalar