Ön koşul dersleri
|
Ön koşul dersi yoktur
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. CEMALETTİN IŞIK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. CEMALETTİN IŞIK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
---
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Bu dersin sonunda lisansüstü öğrencilerin; a)bilimsel araştırmaların kapsamını, temellerini, rolünü ve eğitim bilimleri alanındaki araştırmacıların rollerini tanımlayabilmeleri, b)yapılmış araştırmalarda sıkça kullanılan terim ve kavramlar ile araştırma tür, desen, yöntem ve tekniklerini tanımalarını, c)yapılan araştırmalara ulaşabilmeleri ve onlardan etkili bir şekilde yararlanabilmelerini, d)eğitimle ilgili bilimsel bir araştırmaya konu olabilecek bir problemi inceleyerek, uygun araştırma türü, deseni, yöntemi ve tekniklerini seçip, bir araştırma tasarlayabilmelerini, e)hazır veri toplama araçlarından yararlanabilmelerini ve toplanan verileri temel düzeyde analiz edebilmelerini, f)içerik açısından araştırmanın amacı ve araştırma sorularına; biçim açısından APA yazım kurallarına uygun bir araştırma raporu yazabilmelerini ve g)bilimsel araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve etik konularını tanımlayabilmelerine yardımcı olmayı amaçlamaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders, eğitim bilimleri alanında lisasüstü öğrencilerine eğitim bilimleri ile ilgili araştırma yöntemleri konusunda temel bilgi ve becerileri kazandırmayı amaçlamaktadır.
|
1- |
Dersin Amacı, İçeriği, Kaynaklar ve İşlenişin Tanıtımı
|
2- |
Araştırma ve Bilimsel Yöntem, Bilimsel Araştırma ve Nitelikleri, Eğitim Araştırmalarının Özellikleri
|
3- |
Bilimsel Bilgiye Erişim: Bilgi Kaynakları, Kütüphane ve on-line veri tabanları
|
4- |
Bilimsel Metinleri Okuma, Anlama ve Alan Yazın Derleme
|
5- |
Araştırma Problemi Nedir, Nasıl Belirlenir? Problem, Araştırma Sorusu, Hipotez Nasıl Yazılır?
|
6- |
Uygulama: Herbir öğrencinin kendi alanında araştırma konu, problem ve araştırma sorularıın derste tartışılması ve ifade edilmesi.
|
7- |
Araştırma – Tür – Desen – Yöntem – Tekniklerine Giriş: Nicel, Nitel ve Karma
|
8- |
Veri Toplama Araçları: Anket, Gözlem, Görüşme, Doküman
|
9- |
Araştırmalarda Örnekleme: Evren, Örneklem, Nitel ve Nicel Örnekleme Teknikleri
|
10- |
Veri Analizi: Betimsel İstatistik, Kestirimsel İstatistik, Nitel Veri Analizi
|
11- |
Bilimsel Araştırmalarda Geçerlik ve Güvenirlik
|
12- |
Akademik Yazım: APA nedir? Literatür Organizasyonu ve Akademik Metin Organizasyonu
|
13- |
Bilimsel Etik ve Araştırma Etiği: Kaynak göstermenin önemi ve anlamı, İntihal (Aşırmacılık)
|
14- |
Araştırma Önerilerinin ve Dersin Genel Değerlendirmesi
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Bilimsel araştırma ve ilgili kavram ve terimleri tanımlar.
|
2- |
Bir araştırma sırasında uyulması gereken etik kuralların farkında olur.
|
3- |
Araştırma türleri ve kullanılan yöntemleri bilir.
|
4- |
Bir bilimsel araştırma sürecinde izlenmesi gereken aşamaları ve dikkate alınması gereken noktaları bilir.
|
5- |
Eğitimle ilgili bir araştırma problemi tanımlayabilir ve bu araştırma önerisini geliştirebilir.
|
6- |
Bir dergi makalesi, konferans, bildiri veya tez gibi araştırma raporlarını okuyup anlayabilir.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematik eğitimi alanında uzman düzeyinde ve güncel bir alan ve meslek bilgisine sahiptir. Matematik eğitimi alanında uzman düzeyinde ve güncel bir alan ve meslek bilgisine sahiptir.
|
|
2- |
Matematik eğitimi ve eğitim ile diğer disiplinler arasındaki ilişkiyi kavrar.
6-
|
|
3- |
Çalıştığı dönem ve bölgeye ait belge ve kaynakları okuyup değerlendirebilir.
|
|
4- |
Matematik eğitimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri araştırma ve öğretim amacıyla kullanabilir
|
|
5- |
Alanında elde ettiği bulguları diğer disiplin alanlarında yapılan çalışmalarla bütünleştirip yeni bilgiler oluşturabilir.
|
|
6- |
Araştırma, öğretim veya sunum amacı ile her türlü görsel ve işitsel teknolojileri kullanabilir.
|
|
7- |
Matematik eğitimi alanında var olan bir sorunu farkedebilir, olası çözüm yolları geliştirebilir, olası çözümleri uygulayarak ölçebilir, elde ettiği verileri analiz edip değerlendirerek bir sonuca varabilir.
|
|
8- |
Matematik eğitiminde kullanılan yöntem ve sistemlerde karşılaşılabilecek sorunlar karşısında sorumluluk alarak yeni stratejik yaklaşımlar ve çözümler geliştirebilir.
|
|
9- |
Araştırma, uygulama, ve öğretim çalışmalarını bağımsız veya ekip olarak yürütebilir.
|
|
10- |
Matematik eğitimi ile ilgili bilgi ve bulguları eleştirel ve tarafsız bir şekilde değerlendirebilir.
|
|
11- |
Matematik eğitimi ve eğitim alanlarında kendisinin veya diğer uzmanların yaptığı çalışmaları her kesimden insana yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli ve anlamlı bir şekilde aktarabilir.
|
|
12- |
Mesleki Gelişim ve Yaşamboyu Öğrenme ilkelerini kendisi ve diğerleri için uygulayabilir.
|
|
13- |
Mesleki ve profesyonel ortamlardaki sosyal ilişkileri eleştirel bir gözle değerlendirebilir ve gerektiğinde bunları geliştirmek üzere yapılacak çalışmalara öncülük edebilir.
|
|
14- |
Bir yabancı dilde en az “Avrupa Dil Portföyü B2 Genel” düzeyinde yazılı ve sözlü iletişim kurabilir.
|
|
15- |
Matematik eğitimi alanında uygulanan politikaları yorumlayabilir, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir ve gerektiğinde bunları geliştirebilecek çalışmalar yapabilir.
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
5
|
6
|
30
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
5
|
5
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
3
|
3
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
4
|
5
|
20
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
3
|
3
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
145
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri (2. Baskı). Ankara: Pegem Yayınları.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Balcı, A. (2009). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem teknik ve ilkeler (7. Baskı). Ankara: Pegema Yayıncılık. 2. Karasar, N. (2008). Bilimsel araştırma yöntemi (17.Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. 3. Karasar, N. (2000). Araştırmalarda rapor hazırlama (10.Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. 4. Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (5. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık. 5.McMillan, J., & Schumacher, S. (2010). Research in education: Evidence-based inquiry (7th ed.). Boston: Pearson.
|
|