Giriş | English

Lisans > Eğitim Fakültesi > Türkçe Öğretmenliği > YAZMA EĞİTİMİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
YAZMA EĞİTİMİ Birinci düzey TÖP 302 Zorunlu 6 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. ALİ GÖÇER
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. ALİ GÖÇER
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Uzaktan Öğretim/Yüz Yüze
Dersin amacı Yazma becerisinin geliştirilmesine yönelik bilgi ve beceri kazandırma
Dersin tanımı “Yazma eğitimiyle ilgili temel bilgiler (temel kavramlar, tarihsel süreç vb.), yazma becerisinin fiziksel ve zihinsel süreçleri; yazma ve bellek-söz varlığı ilişkisi; yazılı anlatımın aşamaları, cümle/paragraf/ metin düzeyinde anlatım; metinsellik ölçütlerinin (bağdaşıklık, tutarlılık vb.) oluşturulması; metin türleri, yazılı anlatım (tartışmacı, ikna edici, bilgilendirici, estetik yazma vb.); yazma yöntem ve teknikleri; süreç temelli, planlı yazma modelleri; noktalama ve yazım kurallarının öğretimi; yazma becerisine yönelik eğitim ortamları; yazma eğitiminde ölçme ve değerlendirme; yazma etkinlikleri tasarlama” (YÖK Türkçe Öğretmenliği Lisans Programı).

Dersin içeriği
1- Yazının tarihi gelişimi
2- Yazma ile ilgili genel bilgiler
3- Yazma eğitimi
4- Türkçe dersi öğretim programlarında yazma eğitimi
5- Yazma öğretiminde yaklaşım ve teknikler
6- Yazının temel unsurları
7- Ara Sınav
8- Anlatım biçimleri
9- Yazmanın düşünsel ve teknik altyapısı
10- Metin ve türleri
11- Yazmayı olgunlaştıran süreç ve olgular
12- Blog yazarlığı ve yazma atölyeleri
13- Yazma çalışmalarının değerlendirilmesi
14- Final Sınavı
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Yazma becerisine ilişkin bilgi ve beceri kazanır.
2- Yazma becerisine ilişkin araştırma becerisi kazanır.
3- Yazma yöntem ve tekniklerini bilir.
4- Yazma becerisinin geliştirilmesine yönelik etkinlikler tasarlar ve uygular.
5- Yazılı anlatım biçimlerini bilir.
6- Yazma becerisinin gelişimini değerlendirir.
7- Geleneksel ve dijtal ortamlarda yazma çalışmaları yürütebilir.
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Bilimsel bilginin kaynağı, sınırlılıkları, kapsamı, güvenilirliği ve geçerliliği ile ilgili bilgi sahibidir ve bunları değerlendirir.
2- Türkçenin ses, biçim, anlam, söz dizim ve kullanım bilgisine sahiptir ve bunu dil bilgisi öğretimiyle ilişkilendirir.
3- Akademik ortamlarda Türkçe üstdili yazılı ve sözlü bağlamlarda etkili bir biçimde kullanır.
4- Türk ve dünya edebiyatının çeşitli dönemlerinde yaşamış yazar, şair ve yapıtlarını tanır.
5- Çocuk edebiyatının yazar, şair ve yapıtlarını tanıyarak çocuğa görelik ilkesi bağlamında değerlendirir.
6- Yazınsal ve yazınsal olmayan metin çözümlemeleri yapar ve bunu dil öğretimi ile ilişkilendirir.
7- Dil-kültür ilişkisi ile ilgili farkındalık sahibidir.
8- Eğitim tarihi, psikolojisi, felsefesi ve sosyolojisinin temel kavramları hakkında fikir sahibi olarak bu kavramlar üzerinde incelemeler, karşılaştırmalar ve ilişkilendirmeler yapar.
9- Atatürk ilke ve inkılaplarının gerekçelerini, süreçsel gelişimini ve önemini bilir.
10- Dil ve yazın eğitiminin yaklaşım, yöntem ve tekniklerini bilir.
11- Öğretim ilke ve yöntemleri, öğretim programları ve ölçme-değerlendirme bilgisini dil öğretimiyle ilişkilendirir.
12- Bireyin bilişsel, duyuşsal ve fiziksel gelişim ve öğrenme özelliklerini tanır ve öğretim süreciyle ilişkilendirir.
13- Bireysel farklılıklara duyarlı olarak öğrenme stratejilerini bilir ve buna uygun öğretim süreci tasarlar.
14- Özel gereksinimli ve dezavantajlı öğrencilerin gereksinimlerini karşılayan bir öğretim süreci planlar.
15- Öğrenci çeşitliliğini kabul eder, çeşitliliğe uygun öğretim ortamı tasarlama bilgisine sahip olur.
16- Sınıf yönetiminde güdüleyici ve etkileşimli iletişim ortamı kurar.
17- Türkçe dersi öğretim programına uygun ders kitabı seçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
18- Türkçe dersinin amaçlarını ve içeriğini; öğrencilerin yaş, ilgi, gereksinim ve düzeylerine göre tasarladığı veya uyarladığı materyallerle kazandırma donanım ve becerisine sahiptir.
19- Dil eğitimi ile ilgili okul içi-okul dışı mesleki gelişim etkinliklerine katılır; alanıyla ilgili yayınları, tartışmaları ve güncel gelişmeleri izler ve değerlendirir.
20- Dil becerilerine ve dil bilgisi öğrenme alanına yönelik etkinlikler geliştirir.
21- Öğretim sürecini dil öğretimi bakımından çok boyutlu bir biçimde değerlendirir.
22- Öğrenci gelişim durumunu çok boyutlu bir biçimde değerlendirir.
23- Öğretim sürecinde karşılaştığı sorunları bireysel ya da bir grup ile iş birliği içinde sorumluluk alarak tanımlar, analiz eder ve kanıta dayalı çözüm sunar.
24- Öğrenme ve edinim sürecinde amaca yönelik en etkili model, strateji, yaklaşım, yöntem ve tekniği seçer.
25- Türkçe Eğitimi ile ilgili bir çalışmayı (ders planı, materyal geliştirme, ders anlatma gibi) bağımsız ve gönüllü olarak yürütür.
26- Türkçe Eğitimi alanında elde ettiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakış açısı ile değerlendirir.
27- Dil eğitimi alanında kendisinin güçlü ve zayıf yönlerini belirler, öğrenen özerkliğini geliştirerek yaşam boyu öğrenmeyle alakalı olarak olumlu bir tutum sergiler.
28- Ulusal ve evrensel ölçekte gündemde yer alan olaylara ilişkin duyarlık gösterir, gelişmeleri takip eder ve sanatsal-kültürel faaliyetlere etkin olarak katılır.
29- Türkçe eğitiminde doğru ve kullanışlı bilgiye ulaşma yollarına başvurur, bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.
30- Ana dili ve yabancı dil olarak Türkçe öğretimi ilgili paydaş ve kurumlarla işbirliği kurar, karşılaşılan sorunlara ilişkin çözüm önerilerinde bulunur.
31- En az bir yabancı dili A2/B1 (Avrupa Dil Portföyü-CEFR) düzeyinde kullanarak iletişim kurar.
32- Dünyadaki çeşitli kültürlere yönelik farkındalık sahibidir.
33- Sahip olduğu dış görünümünü, insan ilişkilerini ve toplumsal yaşamını etik, bilimsel ve kültürel ve demokratik değerlere uygun bir biçimde düzenleyerek yaşadığı topluma örnek olur.
34- Kişiler ve kurumlar arası etkileşim kurarak güvenli sınıf ve okul ortamı kurulmasında ve bu ortamın sürdürülmesinde etkin rol alır, çevre koruma ve iş sağlığı ve güvenliği hususunda yeterli bilince sahiptir.
35- Millî Eğitim Temel Kanunu’nda yer alan çeşitli ulusal ve evrensel duyarlıkların ve değerlerin bilincine sahiptir.
36- Türk Eğitim sistemini ve Millî Eğitim Bakanlığının işleyişini tanır; bu kurumların çalışma kültürü (okul yönetimi, zümre çalışmaları, okul-aile işbirliği) hakkında bilgi elde eder.
37- Uzaktan dil öğretiminde yararlanılan çeşitli bilgi ve iletişim teknolojilerini tanıyarak bunları etkin bir biçimde kullanır.
38- Sanatsal ve kültürel etkinliklerin önemini bilir, bunları destekler ve katılım gösterir..
39- Türk tarihi ve kültürü, Atatürk’ün düşünce dünyası ile ilgili duyarlılık sahibidir ve bu duyarlığını öğretim sürecine yansıtır.
40- Çoklu okuryazarlık becerilerini etkin bir şekilde kullanır.
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 12 3 36
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 12 2 24
Ödevler 12 2 24
Sunum / Seminer hazırlama 2 8 16
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 12 12
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 12 2 24
Toplam iş yükü     137
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 40
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Göçer, A. (2018). Yazma eğitimi (3. baskı). Ankara: Pegem Akademi. MEB (2018). Türkçe dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: MEB.
Yardımcı Kaynaklar Ungan, S. (2008). Türkçenin yazı dili oluşum sürecinde karşılaştığı bazı tutumlar. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20, 299-315. Ahmet Mithat Efendi (Ocak 1985). Yazı yazmak üzerine bazı bilgiler. Türk Dili Dil ve Edebiyat Dergisi, XLIX(397), 15-20. Agâh Sırrı Levend (Mart 1954). Ana dilini doğru yazma geleneği nasıl kurulur? Türk Dili Dil ve Edebiyat Dergisi, III(30), 15-20. Ungan, S. (2007). Yazma becerisinin geliştirilmesi ve önemi. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(2), 461-472. Göçer, A. (2010). Türkçe öğretiminde yazma eğitimi. Journal of International Social Research, 3(12), 178-195. Tabak, G. ve Göçer, A. (2013). 6-8. Sınıflar Türkçe dersi öğretim programının ürün ve süreç odaklı yazma yaklaşımları çerçevesinde değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 147-169. Karadağ, Ö. (2003). Türkçe eğitiminde anlatım tarzları. Türklük Bilimi Araştırmaları, 13, 79. Uyar, Y. (2016). Yazma Becerisini Geliştirmeye Yönelik Araştırmalar: Son Çeyrek Asrın Değerlendirilmesi. Electronic Turkish Studies, 11(3). Ülper, H., & Sezgin, Z. Ç. (2019). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Yazma Alışkanlığı Profillerinin Belirlenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (49), 166-170. Temizkan, M. (2010). Türkçe Öğretiminde Yaratıcı Yazma Becerilerinin Geliştirilmesi. Türklük Bilimi Araştırmaları, (27), 621-643. Karatay, H., & Dilekçi, A. (2019). Türkçe Öğretmenlerinin Dil Becerilerini Ölçme ve Değerlendirme Yeterlikleri. Milli Eğitim Dergisi, 48(1), 685-716.

Ders ile ilgili dosyalar