Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
AVRUPA SANATI II |
Birinci düzey |
SNT308 |
Seçmeli |
6 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. NİLAY ÇORAĞAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. NİLAY ÇORAĞAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek makale incelemesi, konuların slayt ile desteklenmesi
|
Dersin amacı
|
Dersin amacı, 14–16. yüzyıllarda, Avrupa’daki Ön, Erken ve Yüksek Rönesans sanatçılarını eserleri ile birlikte tanıtıp, incelemektir.
|
Dersin tanımı
|
14–16. yüzyıllarda Avrupa’daki Ön-Erken ve Yüksek Rönesans Sanatını içerir.
|
1- |
15. yüzyıl Floransa Okulu sanatçılarının tanıtılmasına devam edilir.Rönsans sanatçılarından Massaccio’nun (1401-1428) Brancacci Şapeli için yaptığı Adem ile Havva’nın Cennetten Kovulması duvar resmi, Pisa’dakiCarmina Kilisesi için yapılmış olan Meryem, Çocuk İsa ve Melekler resmi, St. Maria DellaCormina Kilisesi’nde bulunan Haraç (Vergi), St. Maria Novella kilisesinde bulunan Trinity gibi örnekler üzerinden sanatçının sanat kişiliğinin görseller eşliğinde tanıtılması.
|
2- |
SandroBotticelli’nin(1445-1510), GalleriadegliUffizi’de bulunan Müneccim Kralların Secdesi, İlkbahar, Pallas ve Kentaur, Venüs’ün Doğuşu, SistineŞapeli’nde bulunan Korah’ın Cezalandırılması ve İsa’nın Cennetin Anahtarını Aziz Petrus’a vermesi freskleri, NationalGallery’de bulunan Venüs ve Mars gibi eserler üzerinden sanatçının sanat kişiliğinin görseller eşliğinde tanıtılması.
|
3- |
15. yüzyıl Venedik okulunun tanıtılması. Bu okula mensupJacopoBellini’nin (1400 - 1470) günümüze ulaşan British Museum’da ve LouvreMuseum’da bulunan manzara ve ayrıntılı mimari tasarımla ilgi eskiz çalışmalarının ve Madonna örneklerinin görseller eşliğinde tanıtılması. Bu okula mensup GentilleBellini’nin (1430-1507) sanat kişiliğinin ve eserlerinin Venedik San Marko Meydanı (Aziz Markus’un Vaazı), Fatih Sultan Mehmet Portresi gibi örnekler üzerinden görseller eşliğinde tanıtılması. 1430-1516 tarihleri arasında eser veren, Venedik Okulu’na mensup GiovanniBellini’nin (1430-1516) sanat kişiliğinin, İsa Zeytindağında, Kutsal Alegori, LeonardaLoredan Portresi, Meryem ve Aziz Yuhanna ile Ölü İsa, San GiobbeAltar Panosu gibi eserler üzerinden görsellerle tanıtılması.
|
4- |
Andrea Mantegna’nın (1431-1516) sanat kişiliğinin ve eserlerinin CameradegliSposi’nin kuzey duvarında bulunan LudovicoGonzaga ve Ailesi, CameradegliSposi’nin tavan freski, Ölü İsa Tablosu, İsa’nın Göğe Yükselişi, Zeytin Dağında Dua gibi eserler üzerinden görsellerle tanıtılması.
|
5- |
NationalGeographic Leonardo Da Vinci belgeselinin izletilmesi. Sanatçı hakkında genel bilgilerin verilmesi. Yüksek Rönesans sanatçısı Leonardo da Vinci’nin (1452-1519) sanat kişiliğinin ve eserlerinin Galleriadell’Acedemia’da bulunan Vitvirius Adamı, GalleriadegliUffizi’ de bulunan İsa’nın Vaftizi, Meryem’e Müjde, Müneccim Kralların Secdesi, St. Maria delleGrazie manastırı yemekhanesi için yaptığı Son Akşam Yemeği duvar resmi, Louvre Müzesi’nde bulunan Anghiari Savaşı, Meryem, Çocuk İsa ve Azize Anna, Mona Lisa, gibi eserler üzerinden görsellerle tanıtılması.
|
6- |
İtalyan Yüksek Rönesans sanatçılarından Michalengelo Buonarroti’nin (1475-1564) Floransa Katedrali’nn dayanak kulelerinden birine konmak için yapılmş olan Davut Heykeli, Papa II. Julius’un mezarına konulmak üzere yapmış olduğu Esir Heykelleri, Pietaörneklerleri, II. Julius’un mezarı için yapılan Musa heykeli üzerinden sanatçının heykel sanatının tanıtılması. Sanatçının mimari eserlerinin Capitol Meydanı, Laurentian Kütüphanesi gibi mimari eserler üzerinden anlatılması.Michalengelo Buonarroti’nin Sistine Şapeli için yapmış olduğu Suların ve Karaların Ayrılması, Adem’in Yaratılışı, Havva’nın Yaratılışı, İlk Günah ve Cennetten Kovuluş, Son Yargı gibi duvar resimleri üzerinden görsellerle tanıtılması.
|
7- |
Raffaello’nun (1483-1520) Meryemin Evliliği tabloları, StanzadellaSegnatura’da Atina Okulu, Disputaduvar resimleri,StanzadiEliodoro’da bulunan Heliodoros’un Tapınaktan Kovuluşu, SistineMadonnası ve çeşitli İsa Meryem resimleri gibi eserler üzerinden görsellerle tanıtılması. Tiziano Vecello’nun (1487-1576) ve Hieronymus Bosch’un (1450-1516) eserlerinin ve sanat kişiliğinin görseller üzerinden tanıtılması.
|
8- |
Ara Sınav (Vize)
|
9- |
İtalya''da Yüksek Rönesans dönemi ile Barok dönem arasında, yaklaşık 1520-1580 tarihlerinde ortaya çıkmış olan Maniyerizm sanat akımının akımının genel hatları ile tanıtılması. İtalyan Maniyerist ressam Pontormo’nun (1494-1557) veParmigianino’nun (1503-1540) resimlerinin görseller üzerinden tanılması.
|
10- |
Maniyerist sanatçıların tanıtımına devam edilmesi. Agnolo Bronzino’nun (1503-1572) Louvre Müzesi’nde bulunan Anna, Meryem, Yusuf, Çocuk İsa ve Çocuk Vaftizci Yahya, El Greco’nun (1541-1614) MetropolitanMuseum of Art’da bulunan Toledo Manzarası, çeşitli Müjde Sahneleri’ningörseller üzerinden tanılması.
|
11- |
16. Yüzyılın sonlarına doğru İtalya’da ortaya çıkan Barok akımının anlatılması. HeinrichWölfflin’in Bölünmez çokluk kavramını maddeler halinde tanıtılması. Gian Lorenzo Bernini’nin (1598-1680) Borghese Galerisi’nde sergilenen Davut Heykeli, Apollo ve Daphne, Perseephone’un Kaçırılması gibi heykel örnekleri üzerinden Barok heykel sanatının tanıtılması. Michalengelo, Donatello ve Bernini’nin Davut heykellerinin üslupsal açıdan karşılaştırılması. François Girardon’nun (1628-1715) Sabinlerin Kaçırılışı, Apollon ve Su Perileri gibi heykel örneklerinin tanıtılması.
|
12- |
Caravaggio’nun (1571-1610) Borghese Galerisi’nde bulunan Baküs, Uffizi Galerisi’nde bulunan Medusa Başı, NationalGalleri’de bulunan Emmausta Yemek, PalazzoBarberini’de bulunan JudithHolofernes’in Başını Keserken gibi resimlerinin görseller üzerinden tanılması. Annibale Carracci’nin (1560-1609) Roma Farnese Sarayı Tavanı için yaptığı duvar resmi, Meryem’in Göğe Yükselişi, Çarmıhta İsa gibi eserler üzerinden sanat kişiliğinin ve eserlerinin tanıtılması. Guercino’nun (1591-1666) sanat kişiliğinin ve eserlerinin tanıtılması.
|
13- |
Guercino’nun (1591-1666) Dikenli Taç gibi eserler üzerinden sanat kişiliğinin ve eserlerinin tanıtılması. Fra Andrea Pozzo’nun (1642-1610) St. Ignatius Tavanı ve Apsisi için yaptığı duvar resimleri, St. FrancescoSaverio Tavanı için yaptığı duvar resmi gibi örnekler üzerinden sanat kişiliğinin ve eserlerinin tanıtılması.’nin (1575-1642) Çoçukların Katli, Vaftizci Yahya’nın Ölümü, Suzanna ve İki İhtiyar gibi örnekler üzerinden sanat kişiliğinin ve eserlerinin görsellerle tanıtılması.
|
14- |
Nicolas Poussin’in (1594-1665) Louvre Müzesi’nde bulunan Sabinlerin Kaçırılışı, TheNationalGallery’de bulunan CephalusandAuora gibi örnekler üzerinden sanat kişiliğinin ve eserlerinin görsellerle tanıtılması. Georges de la Tour’un (1593-1652) sanat kişiliğinin ve eserlerinin İsa’nın Doğumu, Maria Magdelena, Meryem ve Çocuk İsa, Falcı gibi örnekler üzerinden görsellerle tanıtılması. Le NainKardeşler’in eserlerinin görseller eşliğinde tanıtılması.
|
15- |
Yarıyıl Sonu Sınavı
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Massaccio’nunsanat kişiliğini ve eserlerini tanır.
|
2- |
SandroBotticelli’nin sanat kişiliğini ve eserlerini tanır.
|
3- |
15. yüzyıl Venedik okulunu ve sanatçılarını tanır. Bu okula mensup Jacopo Bellini ve Gentille Bellini ve GiovanniBellini’nin eserlerini tanır.
|
4- |
Andrea Mantegna’nın sanat kişiliğini ve eserlerini tanır.
|
5- |
Leonardo Da Vinci hakkında genel bilgi edinir. Leonardo Da Vinci’nin sanat kişiliğini ve eserlerini tanır.
|
6- |
Michalengelo Buonarroti’nin sanat kişiliğini tanır. Sanatçının heykel, resim ve mimari eserlerini tanır.
|
7- |
Raffaello, Tiziano Vecello ve Hieronymus Bosch’un sanat kişiliğini ve eserlerini tanır.
|
8- |
Maniyerist sanat akımını bilir. Pontormo ve Parmigianino’nun sanat kişiliğini ve eserlerini tanır
|
9- |
16. yüzyıl Barok akımını bilir.HeinrichWölfflin’in Bölünmez çokluk kavramını öğrenir. Michalengelo, Donatello ve Bernini’nin Davut heykellerinin üslupsal açıdan karşılaştırabilir. Gian Lorenzo Bernini ve François Girardon’nunsanat kişiliğini ve eserlerini tanır.
|
10- |
Caravaggio ve Annibale Carracci’nin Guercino, Nicolas Poussin, Georges de la Tour ve Le NainKardeşler’in sanat kişiliğini ve eserlerini tanır.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanındaki bilgileri içeren ders kitapları ve diğer kaynaklarla desteklenen bilgilere sahip olma, sahip olduğu bu bilgileri yazılı ve sözlü olarak aktarabilme, edindiği bilgiyi alanında kullanabilme.
|
|
2- |
Sanat Tarihi araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak sanat eserini tanımlayabilme, sanat eserlerine dini, mitolojik ve ikonografik açıdan bakabilme, analiz ve yorum yapabilme.
|
|
3- |
Bir eserin öz niteliklerinden yola çıkarak dönemin genel özelliklerini ayırt edebilme ve farklı eserler arasında bağlantı kurabilme.
|
|
4- |
Farklı dillerde yer alan epigrafik ve paleografik yazıları okuyabilme ve disiplinler arası çalışma yaparak çözümleyebilme.
|
|
5- |
Bilimsel düşünme becerisi kazanarak analitik düşünebilme.
|
|
6- |
Alanı ile ilgili disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme.
|
|
7- |
Alanı ile ilgili belgeleme, restitüsyon ve restorasyon yöntemlerini uygulayabilme, plan, kesit, izdüşümü gibi çizim tekniklerini kullanarak çizim yapabilme.
|
|
8- |
Yaşam boyu öğrenmeyle ilişkili olarak kendini sürekli olarak yenileyebilme
|
|
9- |
Kütüphane, arşiv, internet gibi kaynaklardan yararlanma biçimini öğrenme ve alanı ile ilgili gelişmeleri takip edebilme
|
|
10- |
Alan çalışmalarında arazinin yapısına uygun bir çalışma sistemi kurabilme.
|
|
11- |
Kültür varlıklarını koruma ve onarma ile ilgili edindiği bilgileri çağdaş gereksinimler doğrultusunda uygulayabilme, 2863 sayılı kanun çerçevesinde çalışma disiplini sağlayabilme.
|
|
12- |
Sanat eserlerinin ortaya çıkarılması, müze ve sergi gibi topluma açık ortamlarda sergilenmesine yönelik yöntemleri bilme ve uygulayabilme.
|
|
13- |
Çeşitli coğrafyaların uygarlık ve kültürleri arasında bağlantı kurabilme.
|
|
14- |
Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulayabilme becerisi geliştirebilme.
|
|
15- |
İslami dönem Türk sanatının ortaya koyduğu kültürel mirası öğrenme, tanıma ve tanıtma yeteneği kazandırabilme
|
|
16- |
Tarih öncesi devirler dahil, Orta ve yeni çağlar boyunca Avrupa’daki mimari, resim ve heykel konularında bilgilendirme ve değişen üslupları tanıyabilme yeteneği kazandırabilme.
|
|
17- |
Mimari, seramik, halı-kilim vb. dokumalar, minyatür, hat, çini, maden, resim, heykel, kalem işi, sikke ve vb. başlıca Sanat Tarihi konularında bilgilendirebilme.
|
|
18- |
Sanat Tarihi alanında kültürel mirasın evrenselliğine inanarak kültürlere ve değerlere eşit mesafede olabilme.
|
|
19- |
Saha çalışmalarında Sanat Tarihi yöntem ve teknikleri ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
|
|
20- |
Günümüzde karşılaşılan problemlerden yola çıkarak geçmiş ve bugün arasında bağlantı kurup, geleceğe dair çıkarımlarda bulunabilme.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
2
|
26
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
1
|
13
|
Ödevler
|
1
|
7
|
7
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
10
|
10
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
1
|
10
|
10
|
Toplam iş yükü
|
|
|
88
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
-
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Frederick Hart, History of Italian Renaissence Art, New York 1979.
Ames Lewis Francis, Drawing in Early Renaissence Italy, New Haven 1981.
Frederick Hart, A History of Painting, Sculpture and Architecture, New York 1989.
|
|