Giriş | English

Lisans > Eczacilik Fakültesi > Eczacilik > SERBEST RADİKALLER
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
SERBEST RADİKALLER Birinci düzey SEÇ 321 Seçmeli 5 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. BEHZAT ÇİMEN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. BEHZAT ÇİMEN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Konular power point sunum tekniği ile anlatılır. Ders sonunda öğrencilerle soru-cevap şeklinde konu tekrarı yapılır. Öğrencilere ödev olarak literatür taraması verilir ve bir makalenin hazırlanıp sunulması istenir. Makalenin öğrenci tarafından sunulmasından sonra bu makale tüm öğrencilerle birlikte tartışılır.
Dersin amacı Öğrencileri, serbest radikallerin önemi, yol açtıkları oksidatif hasarlar, çeşitli hastalıklarda ve karsinojenezdeki rolleri ve bu radikallere karşı enzimatik ve enzimatik olmayan koruyucu sistemler hakkında bilgilendirmektir.
Dersin tanımı Serbest radikaller ve bunların etki mekanizmaları ile bunlara karşı mevcut antioksidan savunma sistemler öğretilecektir.

Dersin içeriği
1- Serbest radikal tanımı ve bunların başlıca oluşum kaynakları
2- Oksijen türevi serbest radikaller, oksidatif stres tanımı
3- Oksijen türevi olmayan serbest radikaller
4- Nitrik oksit, Nitrozatif stres ve tanımı
5- Serbest radikallere karşı enzimatik koruyucu sistemler (antioksidan enzimler)
6- Serbest radikallere karşı enzimatik olmayan koruyucu sistemler (antioksidanlar)
7- Serbest radikallerin çeşitli hastalıklardaki rolü
8- Ara sınav
9- Oksidatif stres ve yaşlanma
10- Oksidatif stres ve kanser
11- Demir aracılıklı oksidatif hasarlar
12- Oksidatif DNA hasarları ve biyomarkörleri
13- Oksidatif stres parametrelerinin analizi
14- Nitrozatif stres parameterlerinin analizi
15- Konu tekrarı
16- Final sınavı
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Serbest radikal ve oksidatif stres konuları hakkında ilgili tanımları öğrenir.
2- Serbest radikallerin oluşum mekanizmalarını bilir.
3- Oksijen türevli serbest radikallerin biyolojik sistemdeki rollerini öğrenir.
4- Oksidatif hasarın hastalıklarla ilişkisini öğrenir.
5- Antioksidanları ve bunların insan sağlığındaki önemini bilir.
6- Konu ile ilgili güncel literatür takibi yapabilir.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Eczacılık mesleğini, mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik ve deontolojik ilkeler çerçevesinde uygulayabilme ve gerektiğinde bu anlamda inisiyatif kullanabilme
2- Edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanabilme
3- Eczacılık meslek uygulamalarındaki süreçleri ve kişiler arası ilişkileri yönetebilme ve iletişim yeteneklerini kullanabilme
4- Meslek uygulama alanlarındaki çalışma süreçlerini planlayabilme, ekip üyesi olabilme, ortak çalışmalara katılabilme ve bu çalışmaları yönetebilme
5- Evrensel ve ulusal sağlık sorunlarının farkında olarak sağlık hizmet kalitesinin artırılmasına yönelik politikalar üretebilme
6- İnsan sağlığının temelini oluşturan biyolojik sistemlerin işleyişi, sürdürülmesi ve patolojisine yönelik kavramlara sahip olabilme
7- Temel ve uygulamalı fen bilimlerini eczacılık meslek uygulamaları ile birleştirerek eczacılık alanında kullanabilme
8- Eczacılık alanında sahip olduğu bilgileri, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yorumlayabilme, analiz edebilme ve çözüm önerileri getirebilme
9- Doğal, sentetik ve biyolojik kaynaklı ilaç etkin ve yardımcı maddelerinin araştırılması, geliştirilmesi ve üretilmesi konularında yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
10- Farmasötik preparatların ve tıbbi ürünlerin araştırılması, geliştirilmesi ve üretilmesi konularında yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
11- İlaç etkin ve yardımcı maddelerinin, farmasötik preparatların ve tıbbi ürünlerin fiziksel, kimyasal, biyolojik, mikrobiyolojik ve toksikolojik analizleri konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerisine sahip olabilme
12- Birinci basamak sağlık hizmetinin gerektirdiği eczacılık hizmetlerini sunabilme
13- İlaçların hastaya sunulmasından önce, reçeteyi oluşturan ilaçların en uygun dozu, uygulama yolları ve geçimsizlikleri konusunda gerekli bilgiye sahip olma ve bu bilgileri kullanabilme
14- İlaçların ve tıbbi ürünlerin metabolizmaları, etkileri ve kullanımları ile ilgili bilgileri kullanarak hastaların reçetelerini doğru ve uygun olarak karşılayabilme
15- İlaçların en uygun şekilde kullanımını sağlamak ve teşvik etmek amacıyla farmasötik bakım ve klinik eczacılık uygulamaları çerçevesinde hasta kayıtlarını yönetebilme; hasta, hekim ve diğer sağlık personeline ilaçlar konusunda danışmanlık hizmeti verebilme
16- İlaçların en uygun şekilde kullanımını sağlamak ve teşvik etmek amacıyla, farmasötik bakım ve klinik eczacılık uygulamaları çerçevesinde ilaç tedavisinin hasta boyutunda değerlendirilmesi, değiştirilmesi ve karar verilmesi aşamalarına katılabilme ve bu alanda yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
17- Doğru ilaç kullanımını teşvik etmek üzere kullanımındaki eğilimleri izleme, değerlendirme ve çözüm geliştirebilme becerilerine sahip olabilme
18- İlaçlar ve sağlık alanında eğitim verebilme, danışmanlık ve denetim yapabilme
19- Eczacılık meslek uygulama alanlarının gerektirdiği çeşitli teknolojik araçlar, bilgi kaynakları ve yazılımlar konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
20- En az bir yabancı dili kullanarak eczacılık uygulama alanlarındaki bilgi ve gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme Yaşam boyu öğrenmenin bilincinde olarak, eczacılık meslek uygulamaları, bilim, teknoloji, çağdaş düşünce ve davranış boyutunda güncel bilgilere sahip olabilme, bu bilgileri geliştirebilme ve derinleştirebilme
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 6 2 12
Ödevler 2 2 4
Sunum / Seminer hazırlama 1 1 1
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 1 1
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     47
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 40
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı 8. Aydın, A., Sayal, A., Işımer, A., Serbest radikaller ve antioksidan savunma sistemi, GATA Basımevi, Ankara, 2001. 9. Mercan, U., Toksikolojide serbest radikallerin önemi, YYU Vet Fak Derg., 15:1-2, 91-96, 2004. 10. Aydın, A., Nitrik oksid ve oksidatif stres arasındaki ilişkinin incelenmesi, Doktora Tezi, Ankara, 1995. 11. Casarett and Doull’s Toxicology, The Basic Science of Poisons, the United States of America: The McGraw-Hill Companies, *Klaassen C.D., 7th ed. (2008) 12. Halliwell, B., and Gutteridge, J.M.C., Free radicals in biology and medicine, Second edition, Clarendon Press, Oxford, 1989.
Yardımcı Kaynaklar 13. Balcıoğlu, A., Nitrik Oksid: Yeni biyolojik ikincil haberci, Hacettepe Üniversitesi Ecz Fak Dergisi, 13, 31-45, 1993. 14. Akılcı Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji, Ankara: Pelikan Yayıncılık, *Kayaalp, O.( 2012).

Ders ile ilgili dosyalar