Giriş | English

Lisans > Veteriner Fakültesi > Veteriner > ZOOLOJİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
ZOOLOJİ Birinci düzey 1.1.05 Zorunlu 1 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ ABDULKADİR TAŞDEMİR
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ ABDULKADİR TAŞDEMİR
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Yüz yüze ve/veya çevrim içi (Teorik dersler Covid-19 pandemisi sebebiyle azaltılmış sınıflarda yüz yüze ve çevrim içi yöntemlerle hibrit olarak / pratik dersler ise yüz yüze olacak şekilde gerçekleştirilecektir. 1 saat teorik + 1 saat pratik)
Dersin amacı Veteriner hekim adayı öğrencilere hayvanların dünyasını tüm yönleriyle tanıtılması, omurgalı ve omurgasız hayvanların sistematiği, ekolojileri ve fizyolojileri hakkında temel düzeyde bilgi edindirilmesi, canlı çeşitliliğini kavrayarak karşılaşacakları sorunlara bütünleşik yaklaşımlar getirmeleri amaçlanmaktadır.
Dersin tanımı Ders kapsamında hayvan sistematiğinin esasları ve bu esasların pratik uygulamaları gösterilecek, omurgalı (kıkırdaklı-kemikli balıklar, iki yaşamlılar, sürüngenler, kuşlar, memeliler)ve omurgasız (Protozoa, Cnidaria, Platyhelmintes, Mollusca, Annelida, Insecta) hayvan gruplarının genel karakteristik özellikleri verilecek, gerek doğal ortamında gerekse laboratuvar örnekleri üzerinden pratik uygulamalar gerçekleştirilecektir.

Dersin içeriği
1- Zoolojiye giriş, dersin kapsamının ve amacının belirtilmesi, kullanılacak kaynaklar ve pratik uygulamalar hakkında bilgiler verilmesi
2- *Teorik: Hayvan sistematiğinin esasları-I *Pratik: Hayvan sistematiği uygulamaları
3- *Teorik: Hayvan sistematiğinin esasları-II *Pratik: Hayvan sistematiği uygulamaları
4- *Teorik: Omurgasız hayvan grupları-Protozoa *Pratik: Protozoa örneklerinin incelenmesi
5- *Teorik: Omurgasız hayvan grupları-Cnidaria *Pratik: Cnidaria örneklerinin incelenmesi
6- *Teorik: Omurgasız hayvan grupları-Platyhelmintes *Pratik: Platyhelmintes örneklerinin incelenmesi
7- *Teorik: Omurgasız hayvan grupları-Mollusca, Annelida *Pratik: Mollusca, Annelida örneklerinin incelenmesi
8- *Teorik: Omurgasız hayvan grupları-Insecta Pratik: Insecta örneklerinin incelenmesi
9- *Teorik: Omurgalı hayvan grupları-Kıkırdaklı balıklar *Pratik: Kıkırdaklı balık örneklerinin incelenmesi
10- *Teorik: Omurgalı hayvan grupları-Kemikli balıklar *Pratik: Kemikli balık örneklerinin incelenmesi
11- *Teorik: Omurgalı hayvan grupları-İki yaşamlılar *Pratik: İki yaşamlı örneklerinin incelenmesi
12- *Teorik: Omurgalı hayvan grupları-Sürüngenler *Pratik: Sürüngen örneklerinin incelenmesi
13- *Teorik: Omurgalı hayvan grupları-Kuşlar *Pratik: Kuş örneklerinin incelenmesi
14- *Teorik: Omurgalı hayvan grupları-Memeliler *Pratik: Memeli örneklerinin incelenmesi
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Hayvan sistematiğinde kullanılan temel kavramları bilir ve kullanabilir.
2- Hayvanlar aleminin omurgalılar ve omurgasız grupları hakkında bilgi sahibi olur.
3- Protozoaları tanır, biyolojisini bilir.
4- Knitliler ve yassı solucanların biyolojisini bilir ve temsilci örneklerini tanır.
5- Halkalı ve yuvarlak solucanların biyolojisini bilir ve temsilci örneklerini tanır.
6- Yumuşakçalar ve eklembacaklıların biyolojisini bilir ve temsilci örneklerini tanır.
7- Kemikli, kıkırdaklı balıklar ve iki yaşamlıların genel özelliklerini bilir ve temsilci örneklerini tanır.
8- Sürüngenlerin genel özelliklerini bilir ve temsilci örneklerini tanır.
9- Kuşların genel özelliklerini bilir ve temsilci örneklerini tanır.
10- Memelilerin genel özelliklerini bilir ve temsilci örneklerini tanır.

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Mesleki, hayvan refahı, müşteri, halk sağlığı, toplum ve çevre ile ilgili hususlar da dâhil olmak üzere veteriner hekimlerin içinde çalışması gereken etik ve yasal çerçeveyi anladığını gösterecek şekilde hareket etmek.
2- Bilimsel araştırma yöntemlerini, temel ve uygulamalı araştırmaların bilime katkısını ve 3R ilkesinin (Replacement, Reduction, Refinement) uygulanmasını anlamak.
3- Veteriner hekimliği uygulamaları ile ilgili organizasyon, yönetim ve mevzuat hakkında temel bilgi sahibi olduğunu göstermek.
4- Veteriner hekimin faaliyet gösterdiği ekonomik ve duygusal bağlamı anlamak.
5- Veteriner hekimin çalıştığı yerde kendisinin, hastaların, müşterilerin, meslektaşlarının ve çevrenin sağlık ve biyogüvenliğini korumak, izlemek ve geliştirilmesine katkıda bulunmak
6- Kalite güvence ilkeleri hakkında bilgi sahibi olduğunu göstermek; mesleki uygulamalarında risk yönetimi ilkelerini uygulamak.
7- İlgili kitleye uygun bir dil kullanarak, gizlilik ve mahremiyete tam saygı göstererek müşteriler, halk, profesyonel meslektaşlar ve sorumlu makamlarla etkili bir şekilde iletişim kurabilmek.
8- İletişim, liderlik, yönetim, ekip çalışması, karşılıklı saygı ve diğer sosyal beceriler dahil olmak üzere kişiler arası etkili etkileşim ilkelerini uygulamak.
9- Doğru klinik ve müşteri kayıtlarını, gerektiğinde vaka raporlarını ilgilileri için tatmin edici bir biçimde hazırlamak.
10- Hizmetlerin sunumunda multidisipliner bir ekibin üyesi olarak etkin bir şekilde çalışmak ve tüm ekip üyelerinin katkısını kabul etmek.
11- Literatürü ve sunumları eleştirel bir gözle inceleyebilmek ve değerlendirebilmek.
12- Veteriner iyi klinik uygulamaları ile araştırma temelli ve kanıta dayalı veteriner hekimliği sağlamak için “Tek Sağlık” ilkelerini anlamak ve uygulamak.
13- Kanıtları eleştirel ve akılcı bir şekilde analiz etme, yetersiz olunan konularla başa çıkma, beklenmedik durumlarla başa çıkma, bilgi ve becerileri çeşitli senaryolara ve bağlamlara uyarlama becerisini göstermek.
14- Hayvanların, insanların ve çevrenin sağlık, güvenlik ve refahının yanı sıra Birleşmiş Milletler Sürdürülebilir Kalkınma Hedeflerini teşvik etmek amacıyla veteriner hekimliği mesleğinin ve Tek Sağlık kavramının ilerlemesine katkıda bulunmak.
15- Kişisel ve mesleki sınırlarını tanımak ve gerektiğinde profesyonel tavsiye, yardım ve destek alacağını bilme becerisini göstermek.
16- Yaşam boyu öğrenmeye ve mesleki gelişime bağlılık göstermek. Bu, mesleki deneyimin kaydedilmesini, paylaşılmasını, performans ve yetkinliği geliştirmek için önlemler alınmasını içerir.
17- Mesleki performansı iyileştirmek için düzenli olarak öz denetim ve akran grubu incelemesi gibi süreçlere katılmak.
18- Hayvan ya da hayvan gruplarında bulunan hayvanların geçmişi ile ilgili ilgili doğru elde edebilmek.
19- Hasta hayvanları güvenli bir şekilde ve hayvana saygı göstererek tutmak ve zapt etmek, bu tekniklerin uygulanması için yardımcı personellere talimat vermek.
20- Eksiksiz bir klinik muayene gerçekleştirmek ve klinik karar verme becerisini göstermek.
21- Uygun tedavi planları geliştirmek, mevcut kaynaklar ile uygun halk sağlığı ve çevresel hususları göz önünde bulundurarak bakımları altındaki hayvanın yararına olacak şekilde tedavi uygulamak.
22- Acil bir durumda müdahale etmek ve yaygın hayvan türlerinde ilk yardım uygulamak. Durumsal aciliyete öncelik vermek ve kaynakları buna göre tahsis etmek.
23- Bir hayvanın ya da hayvan grubunun fiziksel, refah ve beslenme durumunu değerlendirmek ve müşteriye hayvancılık, besleme, üreme, üretim, refah, bireysel sağlık, sürü sağlığı ve halk sağlığı ilkeleri hakkında tavsiyelerde bulunmak.
24- Örnekleri toplamak, muhafaza etmek ve nakletmek, uygun teşhis testlerini seçmek, test sonuçlarını yorumlamak ve sınırlamalarını anlamak.
25- Meslektaşlarla açık bir şekilde iletişim kurmak, sevk ve teşhis hizmetlerinde iş birliği yapmak.
26- Temel tanı ekipmanlarını kullanmak, hastalara iyi sağlık ve güvenlik uygulamaları kapsamında ve de mevcut yönetmeliklere uygun şekilde etkili bir muayene gerçekleştirmek.
27- Dijital araçların ve yapay zekânın veteriner hekimliğe katkısını bilmek ve kullanmak.
28- İhbarı mecburi, rapor edilebilir ve zoonotik hastalıkların yanı sıra hayvanlara yönelik kötü muamele durumlarla ilgili belirtileri tanımak ve ilgili makamlara bildirmek de dahil olmak üzere uygun önlemleri almak.
29- Hayvan bakımı ve refahı, hayvan hareketleri, bildirilmesi zorunlu ve rapor edilebilir hastalıklar, antimikrobiyallerin bilinçli kullanımı da dahil olmak üzere ilaçların kullanımı ile ilgili bilgi ve mevzuata ilişkin uygun kaynaklara erişmek.
30- İlaçları mevzuata ve en son kılavuzlara uygun olarak doğru ve sorumlu bir şekilde reçete etmek ve dağıtmak.
31- Şüpheli advers ilaç reaksiyonlarını uygun kanallar aracılığıyla ilgili resmi kurumlara bildirmek.
32- Biyogüvenlik için protokoller hazırlamak, çalıştığı yerin biyogüvenliğini değerlendirmek ve protokolleri doğru şekilde uygulamak.
33- Aseptik prosedürleri uygun şekilde gerçekleştirmek
34- Sedasyon, genel ve bölgesel anesteziyi güvenli bir şekilde uygulamak; kimyasal hareketsizleştirme yöntemlerini uygulamak.
35- Ağrıyı önlemek, değerlendirmek ve yönetmek.
36- Ötenazinin ne zaman uygun olduğunu bilmek, bunu hayvana ve sahiplerine saygı göstererek, uygun bir yöntem kullanarak, orada bulunanların güvenliğini de göz önünde bulundurarak gerçekleştirmek; karkasın etik ve yasal olarak imha edilmesi konusunda tavsiyelerde bulunmak.
37- Örnek alma, sevk etme ve raporlama dahil olmak üzere tüm yaygın hayvan türlerinde nekropsi yapmak.
38- Refah unsurlarına dikkat etmek, sistematik kaba post-mortem muayene ve gözlemleri kaydetmek, dokuları örnekleme, saklama ve taşıma dahil olmak üzere gıda üreten hayvanların anti-mortem muayenesini yapmak.
39- İlgili gıda teknolojisi de dahil olmak üzere, hayvansal kaynaklı ürünlerin kalite ve güvenliğini etkileyen koşulları doğru bir şekilde belirlemek için gıda ve yem denetimi yapmak.
40- İnsan sağlığının korunması, muhafazası ve iyileştirilmesine katkıda bulunma kapsamında hayvanlar, hayvansal ürünler ve yan ürünlerle doğrudan ya da dolaylı ilgisi olan koşulları belirleyerek halk sağlığını korumak.
41- Kabul edilmiş hayvan sağlığı, hayvan refahı, halk sağlığı ve çevre sağlığı standartları doğrultusunda, hastalığa ve türe uygun önleyici ve eradikasyon programları hakkında tavsiyelerde bulunmak ve bunları uygulamak.
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 15 1 15
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 10 1 10
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 4 1 4
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 2 1 2
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 15 1 15
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 2 1 2
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     50
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar 1. Miller, S.A., Harley, J.P., Zooloji, McGraw Hill, 9. Basım, Ankara, 2016. 2. Kuru, M., Omurgalı Hayvanlar, Palme Yayıncılık, Palme Yayınları: 145, Ankara, 2001. 3. Aktümsek, A., Genel Zooloji, Nobel Yayınları, 9. Basım, Ankara, 2020. 4. Salman, S., Omurgasız Hayvanlar Biyolojisi, Palme Yayıncılık, Palme Yayınları: 295, Ankara, 2011.

Ders ile ilgili dosyalar