Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
GIDA BİYOTEKNOLOJİSİ |
Birinci düzey |
TBT312 |
Seçmeli |
6 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. KEVSER KARAMAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof.Dr.Sibel SİLİCİ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Araş.Gör. Ahmet SAY
|
Dersin veriliş şekli
|
Örgün (Yüz yüze)
|
Dersin amacı
|
Gıda maddeleri üretiminde ve gıda kaynaklı bitkisel ve hayvansal üretimde geleneksel ve modern biyoteknolojk yöntemlerin kullanımı ayrıca farklı amaçlarla kullanılan hammadde ve katkı maddelerinin üretiminde biyoteknolojik yöntemlerin kullanımı konusunda bilgiler vermektir.
|
Dersin tanımı
|
Biyoteknoloji kullanılarak elde edilen ve ekonomik değeri olan ürünler (gıda hammmade ve katkı maddeleri), ilgili olduğu uygulama alanları, fermentasyon, mikrobiyal biyodönüşüm, genetiği değiştirilmiş organizmalar, starter kültür ve enzim üretimi.
|
1- |
Biyoteknolojinin Tanımı ve Önemi
|
2- |
Biyoteknolojinin İlgili Olduğu Alanlar
|
3- |
Gıda Biyoteknolojisi Açısından Önemli Bakteriler ve Özellikleri
|
4- |
Gıda Biyoteknolojisi Açısından Önemli Küfler ve Özellikleri
|
5- |
Gıda Biyoteknolojisi Açısından Önemli Maya Türleri ve Özellikleri
|
6- |
Dünyada ve Türkiye’de Biyoteknolojinin Gelişimi, Bugünkü Durumu ve Gelişme Potansiyeli
|
7- |
Gıdalar ve Genetiği Değiştirilmiş Organizmalar
|
8- |
Ara Sınav
|
9- |
Hayvansal Kaynaklı Gıda Üretiminde Biyoteknoloji
|
10- |
Bitkisel Kaynaklı Gıda Üretiminde Biyoteknoloji
|
11- |
Gıda Katkı Maddeleri Üretimi ve Biyoteknoloji (Enzimler, starter kültürler, vitaminler vb.)
|
12- |
Gıda Atıkları ve Biyoteknolojik Yöntemlerle Geri Dönüşümü
|
13- |
Gıda Analizleri ve Biyoteknoloji
|
14- |
Yarıyıl Sonu Sınavı
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Biyoteknolojinin tanımı ve uygulama alanlarıyla ilgili bilgi sahibi olur.
|
2- |
Biyoteknolojinin gıda araştırmaları ve endüstrisi açısından önemini kavrar.
|
3- |
Biyoteknoloji alanındaki gelişmelerin olumlu ve olumsuz etkilerini değerlendirir.
|
4- |
Gıda biyoteknolojisi açısından önemli bakteri, küf ve maya türleri ve özellikleri hakkında bilgi sahibi olur.
|
5- |
Hayvansal ve bitkisel gıda üretiminde biyoteknolojik gelişmeleri öğrenir.
|
6- |
Biyoteknolojik yollarla üretilen enzimler hakkında bilgi sahibi olur.
|
7- |
Gıda katkı maddelerinden mikrobiyal yollarla üretilenleri öğrenir.
|
8- |
Genetiği değiştirilmiş organizmalar hakkında bilgi sahibi olur.
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Bitkisel ve hayvansal tarım üretimin genel prensiplerini bilir
|
|
2- |
Biyoteknoloji ile ilgili kavram ve teknikleri bilir, inceleyebilir, yorumlayabilir, çözüm üretebilir
|
|
3- |
Biyoteknoloji eğitim alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri bitkisel ve hayvansal üretimde kullanabilir
|
|
4- |
Tarımsal faaliyeti içinde yer alan ve ekonomik üretimi yapılan tarımla ilgili genetik gelişim, üreme, genetik mühendisliği, endüstriyel üretim, bitkisel, hayvansal ve mikrobiyal teknolojik yaklaşımlar, enzim teknolojisi konularında gerekli bilgiye sahiptir.
|
|
5- |
Biyoteknoloji alanında ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir
|
|
6- |
Yaşam boyu öğrenme gereçlerinin ve sistemlerinin farkındadır ve etkin olarak kullanabilir. İçinde bulunduğu sosyal çevre ile iletişim kurar, faydalı projeler üretir ve uygular
|
|
7- |
Islah çalışmalarını yürütebilir, ıslah çalışmalarında moleküler ve doku kültürü uygulamalarını bilir ve uygulayabilir.
|
|
8- |
Genetik mühendisliği ve rekombinant DNA teknolojisi için gerekli moleküler teknikleri bilir ve uygulayabilir.
|
|
9- |
Genetik mühendisliği ve biyoteknoloji alanında etik ilkelere vakıftır.
|
|
10- |
Bitki, Hayvan ve Mikro organizmalarının biyolojisini, fizyolojisini ve genetiğini bilir
|
|
11- |
Tohum teknolojisinde girişimcilik yapabilir ve DNA testleriyle ilgili tarım, çevre ve tıp alanında çalışabilir
|
|
12- |
Bitki, hayvan ve mikrobiyoloji alanda girişimcilik yapabilir ve enzim ve gen teknolojilerinde proje üretebilir
|
|
13- |
İngilizce literatürü takip edebilecek durumdadır
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
4
|
4
|
Ara sınavlar
|
1
|
4
|
4
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
96
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
0
|
0
|
Kısa sınav
|
1
|
40
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Aran, N. 2010; Gıda Biyoteknolojisi, Nobel Yayınevi, Ankara
Johnsonn-Green, P, 2002. Introduction to Food Biotechnology, CRC Press, New York
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Ders notları
|
|