Giriş | English

Lisans > Fen Fakültesi > Kimya > KÖMÜR KİMYASI I
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
KÖMÜR KİMYASI I Birinci düzey KİMS355 Seçmeli 5 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. AYŞE BENK
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. AYŞE BENK
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı YOK
Dersin veriliş şekli Yüzyüze doğrudan anlatım
Dersin amacı Kömürlerin sınıflandırılması, kömürden numune alma, kok üretimi ve üretilen kokun analizi konularının anlaşılması temel amacıdır.
Dersin tanımı Kömürlerden numune alma ve numune hazırlama metodları izah edilecek. Kömürlerin sınıflandırılması ile analizlerin yapılışı ve çeşitli sınıflandırma sistemlerinde bu analizlerin kullanılışı açıklanacaktır. Ayrıca kokun kalitesini belirleyen M40, M10, C.R.I ve C.S.R testlerinin yapılışı ile bunların üretilen kokun kaliteleri ile ilgili bağıntıları izah edilecektir.

Dersin içeriği
1- Kömürlerin fiziksel ve kimyasal özellikleri
2- Kömürün rankı
3- Kömürlerin sınıflandırılma sistemleri ve ASTM kömür sınıflandırma sistemi
4- Kömürden numune almanın önemi ve yöntemleri
5- Birim numune alma, birim numune ağırlığı ve numune almanın programlanması
6- Kok bataryalarında kok üretimi
7- Koklaşma mekanizması ve çatlakların oluşumu
8- Ara Sınav
9- Kok kalitesine etki eden faktörler
10- M40, M10
11- Kok reaktivite indeksi (CRI)
12- Kokun reaksiyondan sonraki direnci (CSAR)
13- Kok üretimi için harman hazırlama metodları
14- Harman hazırlama metodlarının devamı
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Kömür nedir, kok nedir sorularını cevaplandırabilme becerisi
2- Kömürden nasıl numune alınacağının öğrenilmesi
3- Kokun üretiminin öğrenilmesi
4- Kok analizlerinin öğrenilmesi
5-
6-
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Ortaöğretimde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç, gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olabilme becerisi
2- Matematik, fen ve kimya alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisi
3- Bilimsel ve etik değerlere sahip olma yetkinliği.
4- Kimya alanıyla ilgili uygulamada karşılaşılan sorunları çözmek.
5- Mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme yetkinliği
6- Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme, sorgulayabilme ve öğrenmeyi yönlendirebilme yetkinliği
7- Sorunlara çözüm önerme yetkinliği.
8- Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nitel ve nicel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme yetkinliği
9- Bir yabancı dili kullanarak Kimya alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile etkin iletişim kurabilme yetkinliği
10- Kimya alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme ve bu yolla doğru bilimsel kaynaklara ulaşabilme yetkinliği
11- Kimya alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olma yetkinliği
12- Çevre koruma, iş/laboratuvar güvenliği bilinci.
13- Disiplinlerarası konularda/gruplarda çalışabilme becerisi
14- Uygulama için gerekli olan modern cihazları kullanabilme becerisi.
15- Kimya ve ilgili alanlarda dünyadaki yenilikleri ve gelişmeleri takip edebilme yetkinliği
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 2 26
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 3 2 6
Ödevler 2 2 4
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 2 2 4
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 2 2 4
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 4 2 8
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     56
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı • Kömürlerin Değerlendirilmesi için Uygun Metod ve Teknolojilerin Seçimi, A.Çoban, Erciyes Üniversitesi Yayınları, No 53, ISBN 975-7598-62-3, Kayseri (1993)
Yardımcı Kaynaklar • ASTM Standartlarına Uygun Olarak, Kok ve Kömürden Numune Alma ve Hazırlama Metodları, A. Çoban , İsdemir (1986) • Çoban, A., Production of a Metallurgical Quality Formed Coke from Turkish Lignite, PhD. Thesis, Leeds, Ingiltere, 1980.

Ders ile ilgili dosyalar