Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ESKİ TÜRK EDEBİYATI V |
Birinci düzey |
TDE421 |
Seçmeli |
7 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
PROF. DR. TURGUT KOÇOĞLU
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. ATABEY KILIÇ, YRD. DR. TURGUT KOÇOĞLU
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YRD. DR. TURGUT KOÇOĞLU, Öğrt. Gör. Dr. Abdülkadir Dağlar
|
Dersin veriliş şekli
|
TEORİK
|
Dersin amacı
|
17. yüzyıl Türk edebiyatı genel olarak gözden geçirerek; Nef''î, Şeyhülislâm Yahyâ, Nâilî, Şeyhülislâm Bahâyî, Neşâtî, Nâbî, Nedîm-i Kadîm, Sâbit gibi Anadolu sahasındaki önemli dîvân şairlerini şiirleri ışığında ele almak, Bilhassa bu yüzyılda etkili olmuş olan Sebk-i Hindî tarzı ve Nâbî ekolü olarak da bilinen hikemî tarz üzerinde ayrıca durmak, Nevî-zâde Atâyî gibi bu yüzyıl Osmanlı sahası mesnevîcileri ve eserleri de bu dersin çerçevesi içinde ele almaktır.
|
Dersin tanımı
|
17. yüzyıl Türk edebiyatı genel olarak gözden geçirilecek; Nef''î, Şeyhülislâm Yahyâ, Nâilî, Şeyhülislâm Bahâyî, Neşâtî, Nâbî, Nedîm-i Kadîm, Sâbit gibi Anadolu sahasındaki önemli dîvân şairleri şiirleri ışığında ele alınacaktır. Bilhassa bu yüzyılda etkili olmuş olan Sebk-i Hindî tarzı ve Nâbî ekolü olarak da bilinen hikemî tarz üzerinde ayrıca durulacaktır. Nevî-zâde Atâyî gibi bu yüzyıl Osmanlı sahası mesnevîcileri ve eserleri de bu dersin çerçevesi içinde ele alınacak diğer bir konudur.
|
1- |
17. yüzyıl Türk edebiyatı genel olarak gözden geçirerek; Nef'î, Şeyhülislâm Yahyâ, Nâilî, Şeyhülislâm Bahâyî, Neşâtî, Nâbî, Nedîm-i Kadîm, Sâbit gibi Anadolu sahasındaki önemli dîvân şairlerini şiirleri ışığında ele almak.
|
2- |
17. yüzyıl Türk edebiyatı genel olarak gözden geçirerek; Nef'î, Şeyhülislâm Yahyâ, Nâilî, Şeyhülislâm Bahâyî, Neşâtî, Nâbî, Nedîm-i Kadîm, Sâbit gibi Anadolu sahasındaki önemli dîvân şairlerini şiirleri ışığında ele almak.
|
3- |
17. yüzyıl Türk edebiyatı genel olarak gözden geçirerek; Nef'î, Şeyhülislâm Yahyâ, Nâilî, Şeyhülislâm Bahâyî, Neşâtî, Nâbî, Nedîm-i Kadîm, Sâbit gibi Anadolu sahasındaki önemli dîvân şairlerini şiirleri ışığında ele almak.
|
4- |
17. yüzyıl Türk edebiyatı genel olarak gözden geçirerek; Nef'î, Şeyhülislâm Yahyâ, Nâilî, Şeyhülislâm Bahâyî, Neşâtî, Nâbî, Nedîm-i Kadîm, Sâbit gibi Anadolu sahasındaki önemli dîvân şairlerini şiirleri ışığında ele almak.
|
5- |
Bilhassa bu yüzyılda etkili olmuş olan Sebk-i Hindî tarzı ve Nâbî ekolü olarak da bilinen hikemî tarz üzerinde ayrıca durmak.
|
6- |
Bilhassa bu yüzyılda etkili olmuş olan Sebk-i Hindî tarzı ve Nâbî ekolü olarak da bilinen hikemî tarz üzerinde ayrıca durmak.
|
7- |
Bilhassa bu yüzyılda etkili olmuş olan Sebk-i Hindî tarzı ve Nâbî ekolü olarak da bilinen hikemî tarz üzerinde ayrıca durmak.
|
8- |
VİZE
|
9- |
Bilhassa bu yüzyılda etkili olmuş olan Sebk-i Hindî tarzı ve Nâbî ekolü olarak da bilinen hikemî tarz üzerinde ayrıca durmak.
|
10- |
Bilhassa bu yüzyılda etkili olmuş olan Sebk-i Hindî tarzı ve Nâbî ekolü olarak da bilinen hikemî tarz üzerinde ayrıca durmak.
|
11- |
Bilhassa bu yüzyılda etkili olmuş olan Sebk-i Hindî tarzı ve Nâbî ekolü olarak da bilinen hikemî tarz üzerinde ayrıca durmak.
|
12- |
Nevî-zâde Atâyî gibi bu yüzyıl Osmanlı sahası mesnevîcileri ve eserleri de bu dersin çerçevesi içinde ele almak.
|
13- |
Nevî-zâde Atâyî gibi bu yüzyıl Osmanlı sahası mesnevîcileri ve eserleri de bu dersin çerçevesi içinde ele almak.
|
14- |
Nevî-zâde Atâyî gibi bu yüzyıl Osmanlı sahası mesnevîcileri ve eserleri de bu dersin çerçevesi içinde ele almak.
|
15- |
Nevî-zâde Atâyî gibi bu yüzyıl Osmanlı sahası mesnevîcileri ve eserleri de bu dersin çerçevesi içinde ele almak.
|
16- |
FİNAL
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
17. yüzyıl Türk edebiyatı genel olarak gözden geçirerek; Nef'î, Şeyhülislâm Yahyâ, Nâilî, Şeyhülislâm Bahâyî, Neşâtî, Nâbî, Nedîm-i Kadîm, Sâbit gibi Anadolu sahasındaki önemli dîvân şairlerini şiirleri ışığında ele alarak öğretmek.
|
2- |
17. yüzyıl Türk edebiyatı genel olarak gözden geçirerek; Nef'î, Şeyhülislâm Yahyâ, Nâilî, Şeyhülislâm Bahâyî, Neşâtî, Nâbî, Nedîm-i Kadîm, Sâbit gibi Anadolu sahasındaki önemli dîvân şairlerini şiirleri ışığında ele alarak öğretmek.
|
3- |
.17. yüzyıl Türk edebiyatı genel olarak gözden geçirerek; Nef'î, Şeyhülislâm Yahyâ, Nâilî, Şeyhülislâm Bahâyî, Neşâtî, Nâbî, Nedîm-i Kadîm, Sâbit gibi Anadolu sahasındaki önemli dîvân şairlerini şiirleri ışığında ele alarak öğretmek.
|
4- |
Bilhassa bu yüzyılda etkili olmuş olan Sebk-i Hindî tarzı ve Nâbî ekolü olarak da bilinen hikemî tarz üzerinde ayrıca durmak ve bu konuda bilgi sahibi yapmak.
|
5- |
Bilhassa bu yüzyılda etkili olmuş olan Sebk-i Hindî tarzı ve Nâbî ekolü olarak da bilinen hikemî tarz üzerinde ayrıca durmak ve bu konuda bilgi sahibi yapmak.
|
6- |
Bilhassa bu yüzyılda etkili olmuş olan Sebk-i Hindî tarzı ve Nâbî ekolü olarak da bilinen hikemî tarz üzerinde ayrıca durmak ve bu konuda bilgi sahibi yapmak.
|
7- |
Bilhassa bu yüzyılda etkili olmuş olan Sebk-i Hindî tarzı ve Nâbî ekolü olarak da bilinen hikemî tarz üzerinde ayrıca durmak ve bu konuda bilgi sahibi yapmak.
|
8- |
Nevî-zâde Atâyî gibi bu yüzyıl Osmanlı sahası mesnevîcileri ve eserleri de bu dersin çerçevesi içinde ele alarak öğrenciye aktarmak
|
9- |
Nevî-zâde Atâyî gibi bu yüzyıl Osmanlı sahası mesnevîcileri ve eserleri de bu dersin çerçevesi içinde ele alarak öğrenciye aktarmak
|
10- |
Nevî-zâde Atâyî gibi bu yüzyıl Osmanlı sahası mesnevîcileri ve eserleri de bu dersin çerçevesi içinde ele alarak öğrenciye aktarmak
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Türk Dili ve Edebiyatı alanında, edindiği bilgi ve becerileri kullanır. Sosyal bilimlerin diğer alanlarında yürütülen çalışmalarda ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
|
2- |
Türk Dili ve Edebiyatı sahasına giren eserleri okuma, anlama, inceleme ve yorumlama konusunda kuram ve yöntemleri öğrenir ve bunları eserler üzerinde eleştirel bir bakış açısıyla uygular. Kişisel ve kurumsal gelişimini tamamlayarak planlar.
|
|
3- |
Türk Dili ve Edebiyatı alanında kazandığı bilgi, beceri ve yetkinliklerle yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
|
4- |
Türk Dili ve Edebiyatı alanında, bilgi ve internet teknolojilerini kullanarak nicel ve nitel verilerle bilgileri düzenler, iletir, saklar; kişi ve kurumlarla paylaşır.
|
|
5- |
Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek, meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi edinir. Bu yabancı dil bilgisiyle kendi alanındaki bilgileri takip eder ve kullanır.
|
|
6- |
Beşeri bilimler alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır ve bu etkinliklerin düzenlenmesinde etkin rol alır.
|
|
7- |
Beşeri bilimler alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik ve ahlaki değerleri gözeterek kalite yönetim süreçlerine uygun davranır.
|
|
8- |
Beşeri bilimler alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
|
|
9- |
Türkçeyi doğru, güzel ve etkin kullanmayı öğrenerek iletişim kurma becerisini geliştirir. Anlama, yorumlama ve çözümleme yetkinliğine sahip olarak bu alandaki bilgisini araştırma ve geliştirme yönünde kullanır.
|
|
10- |
Türk dilinin tarihi lehçelerinin yazıldığı alfabeleri öğrenir. Bu alfabelerle yazılmış olan metinleri çevriyazıya ve Türkiye Türkçesi yazı diline aktararak metinler üzerinde kültürel, dini, dilbilimsel incelemeler ve değerlendirmeler yapar.
|
|
11- |
Türk dilinin çağdaş lehçelerinin yazıldığı alfabeleri öğrenir. Bu alfabelerle yazılmış olan metinleri çevriyazıya ve Türkiye Türkçesi yazı diline aktararak üzerinde dilbilimi ve dilbilgisi incelemeleri yapar.
|
|
12- |
Yeni Türk Edebiyatı alanının tarihi dönemlerine ve edebiyat tarihçiliğine uygun olarak, bilimsel bir şekilde incelemeler ve değerlendirmeler yapar. Dönemlerin tarihini, evrelerini, gelişimini, özelliklerini öğrenerek dönemlere hâkim olan başlıca akım, ekol, edebî çevre, yazar ve şairleri manzum ve mensur eserleriyle açıklar.
|
|
13- |
Eski Türk Edebiyatı tarihini araştırır ve öğrenir. Eski Türk edebiyatı manzum ve mensur metinlerini Osmanlı Türkçesi alfabesiyle okur ve günümüz harflerine aktarır. Bu metinler üzerinde nesre çeviri, şerh, yorum, tahlil ve inceleme çalışmaları yapar ve gerekli yöntemleri öğrenir. Eski Türk edebiyatında kullanılan nazım şekillerini kavrar ve aruz bilgisi edinir.
|
|
14- |
Türk halk edebiyatının ortaya çıkışını sağlayan sözlü, yazılı ve elektronik kültür ortamlarını kavrar; sözlü kültürün temel niteliklerini öğrenerek halk edebiyatı metinleri üzerinde inceleme ve değerlendirme yapar. Bu metinlerin hangi temel esaslar üzerine inşa edildiğini kavrayarak anonim, âşık ve tekke edebiyatı çevresinde şekillenen halk edebiyatının tarihi ve sosyo-kültürel gelişimine vakıf olur.
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
5
|
70
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
5
|
70
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
144
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Fahir İz, Eski Türk Edebiyatında Nazım. Fahir İz, Eski Türk Edebiyatında Nesir. Şemseddin Sâmî, Kâmûs-ı Türkî. Cem Dilçin, Yeni Tarama Sözlüğü. İskender Pala, Ansiklopedik Divan Şiiri Sözlüğü. Ahmet Atillâ Şentürk, Osmanlı Şiiri Antolojisi.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Halil Erdoğan Cengiz, Divan Şiiri Antolojisi, MİLLİYET, 1972; Metin Akkuş, Nef''î Divanı, Akçağ Yayınları, Ankara 1993; Mehmet Atalay, Nef''î Farsça Divanı, Erzurum 2000; Ali Fuat Bilkan, Nâbî Divanı, Akçağ Yayınları, Ankara 2011; Tunca Kortantamer, Nevizade Atayî ve Hamsesi, Ege Üniversitesi, İzmir 1997; Mahmut Kaplan, Neşâtî Divanı, Akademi Kitabevi Yayınları, İzmir 1996; Tahir Üzgör, Fehîm-i kadîm, AKM Yayınları, Ankara 1991.
|
|